Motorevija
PRETRAGA
2012-11-27 , Autor: Ines
Bookmark and Share

Aprilia donosi revoluciju u svijet cestovnog enduro segmenta te stvara motocikl koji je savršen za putovanja i zabavan za svakodnevnu vožnju. Novi caponord 1200 koristi iskustvo koje je Aprilia stekla na svjetskim natjecanjima te ponovno čini vrhunsku tehnologiju dostupnom svima

Nakon revolucije u klasi sportskih naked motocikala s izvrsnim modelom tuono V4 R i nakon stvaranja najboljeg superbike motocikla RSV4, Aprilia želi ostaviti neizbrisiv trag i u segmentu cestovnih enduro motocikala i postići savršenu ravnotežu između sportskog duha i udobnosti. Predstavljen je caponord 1200, savršen motocikl za svaku priliku. Jednostavan je za upravljanje i agilan u gradu zahvaljujući naprednoj laganoj šasiji, brz je i zabavan na otvorenoj cesti zahvaljujući elektronskom upravljanju snažnog V2 pogonskog agregata, udoban je za vozača i suvozača uslijed velike pažnje posvećene ergonomiji i zaštiti od vjetra uz brojna testiranja aerodinamike u zračnom tunelu. 



Caponord nije novo ime u Apriliji. Prvi ETV 1000 caponord, predstavljen 2001. godine, donio je naprednu interpretaciju cestovnog enduro koncepta s dvostrukom aluminijskom šasijom i V-twin pogonskim agregatom od 998 cm³ te 98 KS koji su proizašli iz sportskih motocikala. Prošlo je više od deset godina i tehnologija Aprilijinih motocikala značajno je napredovala. Uz izvanredne šasije Aprilia sada stvara i vrhunske elektronske sustave zahvaljujući iskustvu iz svjetskih natjecanja koja su oduvijek bila glavni izvor inovacija Aprilije, a te su inovacije kasnije korištene i kod serijskih modela. Dokaz toga je snaga i prije svega okretni moment V2 1200 pogonskog agregata koji je u potpunosti obnovljen kako bi se pružio maksimum po pitanju snage i užitka u vožnji. U posljednjem desetljeću promijenile su se i želje i potrebe motociklista koje sve više privlače globalni motocikli, odnosno motocikli koji mogu pružiti zadovoljstvo u svim uvjetima vožnje. Caponord 1200 želi s tehnološkim znanjima Aprilije zadovoljiti nove potrebe motociklista.

MOTOCIKL

Snažna osobnost tipična za talijanski dizajn u kombinaciji s uskim linijama primarne su karakteristike kojima se caponord 1200 ističe. Forma i funkcionalnost pronašli su dodirnu točku. Sportski duh prepoznaje se po stilskim rješenjima poput prepoznatljivog Aprilijinog ''pogleda'' koji nosi i caponord 1200. Brojna testiranja u zračnom tunelu dovela su do oblika gornjih dijelova oplate i podesivog vjetrobrana koji pružaju najbolju aerodinamiku i nezamjenjivu zaštitu vozača i suvozača od vjetra. Za maksimalnu udobnost na putovanju do izražaja dolaze štitnici za ruke i posebni profili bočnih oplata. Ti su elementi dizajnirani nenametljivo, ali na način da pružaju dobru zaštitu. Tu je i šasija modela caponord 1200 sačinjena od čeličnih cijevi i aluminijskih ojačanja, prava suvremena skulptura koja mora biti vidljiva. Miješana struktura pruža optimalnu čvrstoću koja u prijevodu znači stabilnost i preciznost kakva se očekuje od svake aprilije. Time caponord 1200 postiže ono što njegovi konkurenti ne uspijevaju, a to je sportska vožnja.



Uspravan i opušten položaj za upravljačem rezultat je opsežnog istraživanja ergonomije s ciljem pronalaženja položaja sjedenja koji omogućava optimalno upravljanje motociklom te koji ne umara prilikom dužih putovanja. Sjedalo, ukrašeno crvenim prošivima koji mu daju sportski duh, udobno je podstavljeno i nalazi se samo 840 mm iznad tla što i nižim vozačima omogućava potpunu kontrolu motocikla prilikom manevriranja na mjestu. Posebna pozornost posvećena je i prostoru za suvozača. Veliko i ravno sjedalo suvozača odvojeno je od vozačevog te je oblikovano na način da sprječava klizanje prema naprijed. Jamči optimalnu udobnost u svim uvjetima vožnje, a rukohvati pružaju čvrst i udoban oslonac. Rotacijska tehnologija omogućila je proizvodnju spremnika goriva s tankim stjenkama, a time i manju težinu te veću slobodu pri njegovom dizajniranju. Širina spremnika goriva dovedena je na minimum, što omogućava optimalan položaj nogu vozača. Zapremnina spremnika od 24 litre omogućava doseg veći od 300 km.



Od samog početka dizajniranja modela caponord 1200 vodilo se računa o uklapanju bočnih kovčega kao sastavnih dijelova motocikla. Njihova zapremnina je 29 litara, a kad se montiraju, savršeno se uklapaju u linije repa motocikla te ne smetaju suvozaču prilikom vožnje, sjedanja na motocikl i silaženja s njega. Aprilia je mislila i na sportske entuzijaste. Ispušni lonac podesiv je po visini pa ga je moguće podignuti kad na motocikl nisu montirani bočni kovčezi, što motociklu pruža sportski i agresivan izgled. Kovčezi u boji motocikla nalaze se u bogatom popisu dodatne opreme te se montiraju bez dodatnih nosača. Na taj način, skidanjem kovčega, čiste linije motocikla ostaju netaknute. 

DOSTUPNA OPREMA

Caponord 1200 u standardnoj je izvedbi bogato opremljen sljedećim elementima: 
 sustav Ride by Wire 
 Tri mape rada: sport, touring i rain
 ABS (koji se može isključiti)
 ATC (koji se može podešavati u 3 razine i isključiti) 
 Podesivi vjetrobran
 Štitnici za ruke

Travel Pack oprema dodatno nosi:
 ADD (Aprilia Dynamic Damping) poluaktivni ovjes
 Tempomat
 Stražnji amortizer s piggy-back spremnikom i elektronski podesivom prednapregnutošću u 4 razine (samo vozač, vozač i suvozač, samo vozač s kovčezima, vozač i suvozač s kovčezima)
 Dva bočna kovčega u boji motocikla 
 Centralni oslonac motocikla

Posljednja dva artikla dostupna su u bogatom popisu dodatne opreme za osnovnu verziju caponord 1200.

ŠASIJA

Caponord 1200 proizlazi iz tehnike sportskog i efikasnog modela dorsoduro 1200, referentnog fun-bike motocikla na tržištu. Budući da su namjene tih motocikala različite, šasija nove aprilije je u velikoj mjeri izmijenjena. I dalje je riječ o rešetkastom okviru od čeličnih cijevi visoke čvrstoće koji je pričvršćen na dvije ploče od lijevanog aluminija. Ova ekskluzivna i dokazana konfiguracija pruža optimalni omjer lakoće te torzijske i uzdužne čvrstoće. Okvir je temeljito dorađen kako bi se postigli novi standardi po pitanju upravljivosti, i stabilnosti pri visokim brzinama kakve pruža snažni V-twin pogonski agregat. Nova konstrukcija repa motocikla osigurava ekstremnu čvrstoću za putovanja s punim opterećenjem, dok bočno postavljeni stražnji amortizer, koji spaja okvir s aluminijskom stražnjom vilicom, pruža dovoljno prostora za ispušnu granu i ostaje udaljen od izvora topline te omogućava jednostavno podešavanje.



Caponord 1200 opremljen je stražnjim amortizerom s ručno podesivom prednapregnutošću i povratom, dok je prednja okrenuta vilica s podesivom prednapregnutošću, kompresijom i povratom opremljena štapovima promjera 43 mm i mostovima od lijevanog aluminija. Ekstremno laki kotači od 17'' proizlaze sa sportskog modela RSV4 te smanjuju žiroskopski efekt neovješene mase na minimum u svrhu bolje upravljivosti. Na kotačima se nalaze gume razvijene upravo za ovaj tip motocikla te uz dimenziju stražnje gume 190/55 omogućavaju i najekstremnije naginjanje uz maksimalno prianjanje na skliskoj podlozi. Poseban profil gume omogućava i lakše izlete izvan asfaltiranih cesta u potrazi za uzbudljivim putovanjem. Brembo kočni sustav na prednjem kotaču koristi dva plutajuća diska i monoblock radijalna kočna kliješta s četiri kočna klipa. Straga su korištena plutajuća kliješta s jednim kočnim klipom i disk promjera 240 mm. Dvokanalni ABS sustav koji se može isključiti dio je standardne opreme.

POGONSKI AGREGAT

Caponord 1200 dijeli izvanredni pogonski agregat s modelom dorsoduro 1200. Ovaj V-twin pogonski agregat iz Aprilije ponosi se vrlo naprednom konstrukcijom i pažljivo određenom dinamikom tekućina s ciljem boljeg izgaranja, smanjenja trenja i maksimiziranjem performansi. Pogonski agregat značajno je izmijenjen po pitanju mapa rada i mehanike kako bi se osigurala progresivnija isporuka snage pri niskim okretajima (u korist veće udobnosti) i povećao okretni moment (u korist zabavnije vožnje), dok je u isto vrijeme smanjena i potrošnja goriva.

Osnovne karakteristike pogonskog agregata modela caponord 1200 su:

 V-Twin 90°;
 Maksimalna snaga: 128 KS (95,5 kW) pri 8.500 o/min; maksimalni okretni moment: 115,7 Nm pri 6.500 o/min
 Trostruka mapa rada sustava kontrole gasa Ride by Wire (sport, touring i rain);
 Visok omjer provrta u odnosu na hod što donosi sportski karakter i veću isporuku snage pri niskim okretajima;
 Zamaknuti cilindri radi maksimalne bočne kompaktnosti;
 Dvije bregaste osovine u glavi pokretane kombiniranim sustavom lanca/zupčanika, četiri ventila po cilindru;
 Paljenje s dvije svjećice radi ujednačenije isporuke snage;
 Elektronsko ubrizgavanje goriva s dvojnim leptirastim tijelima;
 Zaštitna zavojnica integrirana u stope svjećice;
 Trostazni katalizator s dvije lambda sonde;
 Hidraulička spojka.

Omjeri stupnjeva prijenosa izmijenjeni su kako bi se povećala iskoristivost pri nižim okretajima i u potpunosti iskoristila snaga potentnog V-twin pogonskog agregata. Izmjene na omjeru završnog prijenosa pružaju višu maksimalnu brzinu, a time i niži broj okretaja prilikom putovanja autocestom, što rezultira nižom potrošnjom goriva i većom razinom udobnosti. Rezultat iskustva Aprilije u natjecateljskom motociklizmu, sa 51 naslovom svjetskog prvaka, ultra kompaktni V-twin iz Noalea talijansko je umjetničko djelo, čak i po pitanju estetike. Za to su zaslužna nastojanja inženjera za stvaranjem suvremenog pogonskog agregata pri kojem se svi podaci prenose putem CAN linije što znači manji broj kabela. Novi alternator od 600W snažniji je kako bi se osiguralo dovoljno struje za brojne električne uređaje iz bogatog popisa dodatne opreme. 

ELEKTRONIKA: NAJSOFISTICIRANIJA I NAJPOUZDANIJA

Aprilia je prva vjerovala u sustav elektronske kontrole gasa Ride by Wire te ga 2007. godine predstavila na modelu shiver 750. Riječ je o sofisticiranoj tehnologiji, ranije rezerviranoj samo za natjecateljske motocikle, koja pomaže vozaču da iskoristi maksimalne performanse motocikla. Na modelu caponord 1200 ovaj sustav postigao je novu razinu po pitanju efikasnosti i pouzdanosti. Sustav Ride By Wire radi u savršenom skladu s centralnom kontrolnom jedinicom agregata te na najbolji način regulira snagu u svim režimima rada. Pri niskim okretajima sprječava trzanje, pruža izuzetnu odazivnost pri srednjim okretajima i izvrsnu snagu pri visokim okretajima. Velika prednost efikasnog pogonskog agregata je i optimizirana potrošnja goriva. 

Trostruke mape rada (rain, touring i sport), između kojih vozač može birati i tijekom vožnje, pružaju tri različite osobnosti motocikla, koje se u svakom trenu mogu prilagoditi uvjetima na cesti i željama vozača. Vozač mora samo zatvoriti gas i pritisnuti tipku za odabir mape.

SPORT: maksimalne performanse s izravnom isporukom snage kakva pogoduje agresivnom načinu vožnje.

TOURING: maksimalna snaga jednaka je kao i u modu sport, ali isporuka snage postaje linearnija i prikladnija svakodnevnoj vožnji i putovanjima. 

RAIN: snaga je ograničena na 100 KS kako bi se pružila maksimalna kontrola i sigurnost pri skliskim uvjetima na cesti.

Sustavi kontrole proklizavanja ABS i ATC dio su standardne opreme na modelu caponord 1200 i mogu se isključiti. Dvokanalni ABS sustav pomno je kalibriran pa vozaču dozvoljava korištenje punog potencijala šasije za sportsku vožnju sa silovitim kočenjima te ujedno pruža maksimalnu sigurnost na skliskoj cesti. ATC (Aprilia Traction Control) ekskluzivni je sustav kontrole proklizavanja te proizlazi iz izvanrednog APRC (Aprilia Performance Ride Control) sustava modela RSV4. ATC sustav dizajniran je i podešen na način da pruža maksimalno prianjanje uz bilo koju vrstu podloge te vozaču pruža samopouzdanje u vožnji i visok stupanj sigurnosti. Tri stupnja kontrole proklizavanja mogu se podešavati sukladno stilu vožnje i uvjetima na cesti:

1. stupanj: za potpuno sportsko iskustvo, puno zabave i adrenalina.
2. stupanj: prikladan za gradsku vožnju i putovanja uz kontrolu velike snage pogonskog agregata.
3. stupanj: idealno za sigurnu vožnju u teškim uvjetima sa skliskom cestom gdje pruža potpunu kontrolu.

Caponord 1200 dostupan je i s paketom opreme Travel Pack koji sadrži ADD sustav, tempomat, centralni oslonac motocikla i bočne kovčege.

ADD (Aprilia Dynamic Damping) potpuno je novi sustav poluaktivnog, dinamičkog ovjesa, dizajniranog i patentiranog od strane Aprilije, i čini ovaj model referentnim motociklom u klasi po pitanju tehnologije, učinkovitosti i pouzdanosti. Nakon APRC sustava, sofisticiranog paketa dinamičke kontrole motocikla na modelima RSV4 i tuono V4 R, Aprilia ponovno dokazuje da prednjači pred konkurentima s uvođenjem novih tehnologija te predstavlja ovjes koji koristi rješenja iz automobilske industrije i jamči maksimalnu pouzdanost te pruža brojne mogućnosti razvoja i korištenja u različite svrhe.



ADD sustav mjeri energiju koja se prenosi na vozilo s neravnina na cesti, prepoznaje faze vožnje (ubrzavanje, usporavanje, kočenje, konstantna brzina) i prilagođava ovjes kako bi se pružila maksimalna udobnost i stabilnost motocikla.



Sve je to moguće zahvaljujući ekskluzivnoj, patentiranoj metodi kombiniranja ''Skyhook'' algoritama i algoritama ubrzanja poznatima iz svijeta automobilizma. Sustav omogućava najbolje performanse ovjesa uz cijeli hod prednje i stražnje vilice. Ostali elektromehanički sustavi podešavanja ovjesa na tržištu motocikala omogućavaju vozaču da pritiskom tipke na upravljaču podešavaju ovjes, dok uz Aprilijin ADD dinamički, poluaktivni sustav kontrole ovjesa vozač treba samo voziti. 

Oprema Travel Pack uključuje stražnji amortizer s piggy-back spremnikom s električno podesivom prednapregnutošću u četiri razine, a stupanj podešenost ovjesa prikazuje se na digitalnoj instrumentnoj ploči u sljedećim stupnjevima: samo vozač, vozač i suvozač, samo vozač s kovčezima, vozač i suvozač s kovčezima.

Tempomat naziva Aprilia Cruise Control omogućava održavanje željene brzine, čak i na uzbrdicama i nizbrdicama, bez držanja gasa. Sustav se automatski gasi ukoliko vozač pritisne kočnicu ili spojku. Tempomat je savršen za duga putovanja autocestom gdje pomaže pri uštedi goriva i čini vožnju manje napornom. Ovo je savršen alat za prikupljanje brojnih opuštajućih kilometara na caponordu 1200.

Digitalna instrumentna ploča koja se nalazi na caponordu 1200 u potpunosti je nova. LCD zaslon prikazuje brzinomjer, mjerač okretaja, potpunu kilometražu i dvije putne kilometraže, razinu goriva i temperaturu rashladne tekućine. Tu je i indikator odabrane mape rada (S, T, R), kao i indikator odabranog stupnja prednapregnutosti opruge stražnjeg amortizera (na verziji Travel Pack). Prikazani su i odabran stupanj prijenosa, stupanj podešenosti ATC sustava i uključenost grijača ručica upravljača (dio dodatne opreme).

Cijeli niz kontrolnih lampica ukazuju na rezervu goriva, uključenost ABS/ATC sustava i tempomata.



APRILIA CAPONORD 1200 – TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Pogonski agregat Aprilia četverotaktni V-twin 90°, hlađen tekućinom, dvije bregaste osovine u glavi pokretane kombiniranim sustavom zupčanika i lanca, četiri ventila po cilindru
Gorivo Bezolovni benzin
Provrt x hod 106 x 67,8 mm
Zapremnina 1197 cm³
Omjer kompresije 12.0 ± 0.5 : 1
Maksimalna snaga na radilici 128 KS (95,5 kW) pri 8.500 o/min
Maksimalni okretni moment na radilici 115,7 Nm pri 6.500 o/min
Napajanje Integrirana kontrolna jedinica, ubrizgavanje s Ride By Wire kontrolom gasa s 3 mape rada: Sport (S), Touring (T), Rain (R)
Paljenje Dvije svjećice po cilindru, integrirano sa sustavom ubrizgavanja
Pokretanje Električni pokretač
Ispušni sustav 100% nehrđajući čelik, 2 u 2 sustav s dva katalizatora i dvije lambda sonde.
Alternator 690 W/6.000 o/min
Podmazivanje Mokri karter
Mjenjač 6 stupnjeva prijenosa, omjeri: 14/37, 18/32, 21/28, 24/26, 25/24, 27/24
Spojka Višelamelna, hidraulična mokra spojka
Primarni prijenos Zupčanici, omjer: 40/69
Sekundarni prijenos Lanac. Omjer: 16/43
Šasija Modularna šasija od čeličnih cijevi spojen na dvije aluminijske ploče. Uklonjiva konstrukcija repa motocikla.
Prednji ovjes Sachs okrenuta prednja vilica promjera 43 mm s podesivom kompresijom, povratim i prednapregnutošću. Hod kotača 167 mm
Stražnji ovjes Aluminijska stražnja vilica. Sachs hidraulički amortizer s podesivom prednapregnutošću i povratom. Hod kotača 150 mm
Kočnice Sprijeda: Dva plutajuća diska  promjera 320 mm. Brembo radijalna kliješta s 4 klipa. Metalom opletena kočna crijeva. Straga: Disk promjera 240 mm. Brembo kliješta s jednim klipom. Metalom opletena kočna crijeva. Continental dvokanalni ABS sustav i ATC sustav protiv proklizavanja
Kotači Kotači od lake aluminijske legure s 3 Y kraka Sprijeda: 3.50 X 17" Straga: 6.00 x 17"
Gume Sprijeda: 120/70-R17; straga: 190/55-17
Dimenzije Dužina 2.240 mm
Visina 1.456 mm
Visina sjedala 840 mm
Međuosovinski razmak 1565 mm
Predtrag 125 mm
Kut prednje vilice 27°





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha YZF-R125 Vespa PX 125/150 (2011.) Aprilia RS 125 Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBF 600 N Gilera Runner 50 SP Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 BMW K 1600 GT (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Honda VFR 1200 F Gilera Nexus 300 i.e. BMW G 650 GS (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM Duke 125 (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Yamaha FJR1300 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki KLR650 / R Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Kawasaki W 800 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)