Motorevija
PRETRAGA
2023-09-28 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: BMW
Bookmark and Share

R 1250 GS je prošlost. BMW s R 1300 GS-om otvara novo poglavlje klase putnih endura pogonjenih boxer-motorom. Otkrivamo ključne izmjene koje bi ga trebale održati na tronu


Pogled na bočni dio novog GS-a jasno pokazuje promjene u dizajnu. Ranije se spremnik ispred vozača uzdizao poput planine, dok sada gornja linija ponire u sjedalo, pa spremnik ne djeluje tako masivno. Pritom, volumen aluminijskog spremnika goriva nema gotovo nikakav utjecaj na ovu promjenu: na 1250-tki je primao 20 litara, na 1300-tki je volumen 19 litara. Isto tako, gledajući bočni dio, jasno je da su oplate postale diskretnije, osobito u prednjem dijelu. Primjerice, manje sežu u pravcu prednje vilice, ali zato vješto skrivaju dijelove iznad i iza motora a koji su prije bili povezivani s premisom dizajna: 'forma slijedi funkciju'. Unatoč svemu, nove oplate na R 1300 GS-u formiraju gotovo pa skladnu cjelinu.
 
Novi, prednji čelični dio okvira te stražnji dio koji je izrađen od aluminija isto tako igraju važnu ulogu u dizajnu motocikla. R 1300 GS na pravi način koristi obje komponente za čišću, smanjenu siluetu motocikla. To je osobito vidljivo na stražnjem dijelu, koji je, lišen rešetkastih cijevi, puno tanji i kraći, što novom GS-u daje naglašeni sportski štih.


Umjesto dosadašnjih prednjih dvostrukih svjetala, iznad prepoznatljivog kljuna je sada jedno matrično LED svjetlo zaduženo za kratak i dugi svjetlosni snop, a okruženo je s četiri LED dnevna svjetla.

Kao što smo rekli, BMW se na 1300 GS-u odlučio za potpuno novu konstrukciju okvira. Glavni okvir i dalje je od čelika, a u press-priopćenju stoji da novi ima veću krutost u odnosu na prethodnika te da zajedno s kompaktnijim boxer-pogonom osigurava da su mase bolje centralizirane oko centra težišta vozila. Nagrada za trud: veća agilnost i okretnost, bolja stabilnost pri kočenju i preciznost u zavojima. U tehničkim podacima naveden je i hod ovjesa: sprijeda 190, straga 200 mm.
 

Novi boxer agregat dijeli samo bazni izgled s onim iz 1250 GS-a. Činjenice: 145 KS pri 7750 o/min i moćnih 149 Nm pri 6500 o/min. To je devet konjskih snaga i šest Nm više od prethodnika, a pri gotovo istom broju okretaja. Novi motor mora se zavrtiti samo za 250 o/min više kako bi postigao maksimalni okretni moment. Ako je vjerovati BMW-ovom press-priopćenju, u najupotrebljivijem rasponu okretaja - od 3600 do 7800 o/min - potisak nikada ne pada ispod 130 Nm!

Kako je došlo do ovakvog porasta performansi? BMW je povećao provrt na 106,5 milimetara (+4 mm), smanjio hod na 73 milimetra (-3 mm, maksimalan broj okretaja 9000 o/min) te povećao kompresiju na 13,3:1 (prije 12,5:1). Prednost većeg provrta: promjeri ventila također mogu porasti, što je dobra priprema za povećanje snage. Promjer usisnih ventila sada iznosi 44 milimetra, a ispušnih 35,6 mm - povećanje od četiri na usisnoj strani, te 1,6 milimetara više na ispušnoj strani. A tu je u međuvrmenu i dobro poznata usisna bregasta osovina naziva 'Shiftcam'. Boxer 1300 je ovu tehnologiju preuzeo od prethodnika.
 

Kao i do sada, rashladna tekućina kola oko komponenti motora koje su izložene visokim toplinskim opterećenjima, poput glave cilindra i dijelova cilindara, dok se ostatak i dalje oslanja na hlađenje vjetrom. Mjenjačka kutija je sada ispod, a ne više iza motora. Time se smanjuje ukupna duljina boxer-jedinice a smanjuje njezina masa. BMW novom konstrukcijom na pogonskom sklopu želi uštedjeti 6,5 kg, odnosno čak 12 kg za cijeli motocikl. Usporedbe radi, dobro opremljen R 1250 GS nedavno je na našoj vagi pokazivao 260 kg.
 
 

Uz update motora, okvira i dizajna, tu je i prošireni paket serijske opreme. R 1300 GS u seriji ima četiri raspoloživa moda vožnje (Eco, Rain, Road i Enduro), kontrolu okretnog momenta (MSR), asistenta pri dinamičkom kočenju (DBC) - koji u slučaju naglog kočenja smanjuje isporuku okretnog momenta i automatski povećava pritisak stražnje kočnice - te pomoć pri kretanju na uzbrdici (HSC). Tu su i kontrola proklizavanja, štitnici ruku s integriranim pokazivačima smjera, lagani litij-ionski akumulator, tempomat, nadzor tlaka u gumama, keyless-sustav, grijane ručice i TFT-zaslon koji i dalje mjeri 6,5 inča.
 
 

Ako vam sve to nije dovoljno, postoji pravo bogatsvno opcija u rasponu dodatne opreme. Primjerice, od podizača upravljača do novog poluaktivnog ovjesa (DSA), a koji uključuje i podešavanje tvrdoće opruge. Zatim je tu prilagodljiva visina motocikla, radar, koferi, te po prvi put i električno podesivo vjetrobransko staklo. A s verzijama Triple Black, GS Trophy i Option 719 Tramuntana, postoje tri dodatne izvedbe 1300 GS-a koje su dostupne uz baznu verziju Pure (u bijeloj boji).
 
 

U Njemačkoj se spominje povećanje cijene bazne izvedbe R 1300 GS-a u odnosu na prethodnika od 800 eura (19.100 eura), te da bi u salone trebao stići tijekom studenog. Hrvatski uvoznik – BMW Motorrad Tomić & Co – za sada ne komunicira cijenu niti dolazak u salone, no obećao nam je prslijediti informacije čim one budu dostupne.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Kawasaki Ninja 250 R Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Aprilia shiver 750 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Honda XL650V Transalp Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.