Motorevija
PRETRAGA
2011-07-11 , Autor: Danijel Puljek, Marcus Bierbicher, Slike: Marcus Bierbicher
Bookmark and Share



Južnokorejska tvrtka jedan je od najvećih proizvođača kaciga na svijetu, a mi smo bili u ekskluzivnoj prilici zaviriti u trenutačno najmoderniji HJC-ov proizvodni pogon u Sjevernom Vijetnamu. Marljivi i „jeftini“ radnici te neznatni troškovi proizvodnje pridonijet će još uvijek pristupačnim cijenama tih kaciga

 Predstavljamo HJC tvornica u Vijetnamu
Vijetnamski HJC-jev pogon proizvodi i vlastitu struju i grijanje.
 
Bilo je to u siječnju 2008., kada je zauvijek zaustavljen vjetar u kosi motociklista u Vijetnamu. Otad njihovu frizuru unazad tjera samo češalj lokalnog frizera, a da bi vozili motocikl, inače prijevozno sredstvo broj jedan, moraju nositi kacigu. Rezultat je to nacionalnog programa vijetnamske vlade koji želi povećati sigurnost i u ionako kaotičnom prometu gdje motocikli i mopedi sudjeluju u velikom broju.
Odmah nakon donošenja novog zakona, neki su Vijetnamci maštovito počeli nositi prve inačice kaciga - lonce, kape, kante, pa čak i kade za djecu, no sada polako raste svijest da „prava“ kaciga - osim što je zakonska obveza - čuva i glavu.

  Predstavljamo HJC tvornica u Vijetnamu
Crne granule: sirovina za kacigu ljuske prije kemijske transformacije

Gotovo u isto vrijeme vijetnamska je vlada uredbom dopustila južnokorejskoj tvrtki HJC otvaranje novog proizvodnog pogona. Naime, dolazak globalnog igrača kao što je HJC, sasvim je logičan, jer je nakon odluke vlade o obveznom nošenju kaciga na vijetnamskom tržištu, ostalo „nepokriveno“ više od milijun motociklističkih glava. Uz to, uz pogone u Koreji i Kini, novi pogon svakako će pripomoći u popuni svjetskog tržišta na kojem je HJC snažno prisutan.

 Predstavljamo HJC tvornica u Vijetnamu
Strojevi za brizganje plastike započinju proces pretvaranja sirovine u završni oblik školjke kacige. Tlak, toplina i kemijska promjena plastike donose konačni oblik

Tvrtka HJC je osnovana 1971. godine, a osim prodajnih mjesta i predstavništava diljem svijeta, tvrtka ima centre za istraživanje i dizajn u SAD-u i Europi. Također, od 1992. godine tvrtka drži 30 posto tržišta u Sjevernoj Americi, a na svjetskom tržištu zauzima oko 15 posto ukupne prodaje zaštitnih kaciga što je svakako respektabilna brojka.

 Predstavljamo HJC tvornica u Vijetnamu
Okretni prsti i odmjereni potezi rukama potrebni su za šivanje složenih dijelova podstave…
zadatak je koji vijetnamske krojačice izvode izuzetno precizno te nevjerojatno brzo

Isto tako, uzme li se u obzir mukotrpan rad i zahtjevan proizvodni proces koji smo vidjeli i koji dovodi do vrlo kvalitetnog konačnog rezultata, takva tržišna prisutnost nimalo ne začuđuje.
Tvornica u Vijetnamu prostire se na 33.000 ultra čistih kvadrata s nekoliko velikih zgrada i skladišta koje se utapaju u okolni krajolik. Sunce sja preko uređenih cvjetnjaka, dok mala skupina radnika hoda između proizvodnih pogona. Neki su na pauzi pa jedu svoje obroke, a svima je zajednički smiješak i radost što rade u toj tvornici. Ovo vam može zvučati kao floskula o sreći radnog čovjeka, no prosječna plaća u HJC-ovoj tvornici je oko 130 dolara. Štoviše, taj iznos izdiže 330 radnika HJC-a iznad prosjeka drugih radnika koji najčešće u lošije plaćenim industrijama, poput elektroničke ili tekstilne, zarađuju oko 55 dolara mjesečno, a rade nerijetko i dulju mjesečnu satnicu.

 Predstavljamo HJC tvornica u Vijetnamu
Moraš biti točan u milimetar: lijepljenje vanjskih dekorativnih pokrova koji kacigi daju završni vizualni dojam

U tvornici u Hanoju proizvode se gotovo svi dijelovi kacige, pa čak i unutrašnji zaštitni ublaživači izrađeni od EPS-a (slično stiroporu), a jedino se viziri dopremaju iz Južne Koreje. Školjke kaciga brizgaju se pod pritiskom, te se potom isušuju na temperaturi od 45 stupnjeva tijekom šest sati prije daljnje obrade.

 Predstavljamo HJC tvornica u Vijetnamu
Prije nego što ljuske kaciga odu na lakiranje, radi odstranjenja prašine, prolaze kroz zračni „tuš“

Zbog strogih ekoloških normi koje su na snazi, u što mi iz Hrvatske teško možemo vjerovati, HJC-ova tvornica za proizvodnju topline i električne energije za svoje potrebe ima vlastitu mini-elektranu. Nakon procesa brizganja plastike i nastanka ljuske, prolazimo kroz pogon za izrezivanje otvora buduće kacige, a potom predvođeni gospodinom Hamom, glavnim direktorom i gospodinom Le Duy Cuongom, koji je iz Južne Koreje došao ondje kako bi kontrolirao i uhodao proizvodni proces, prelazimo u odjel za šivanje.

 Predstavljamo HJC tvornica u Vijetnamu
Sloj laka se nanosi u posebnoj kabini u kojoj držač kacige,
zbog ravnomjernijeg nanosa, rotira kacigu

U tom se odjelu 80 zaposlenih nalazi između hrpa "iznutrica" za kacige od kojih će nastati unutrašnja podstava ili remen za vozačevu bradu. Da bi se kvalitetno izradila i sašila unutrašnjost, potrebno je izuzetno puno logističkog truda jer je mnogo dijelova koji se trebaju spojiti. Naime, najprije ih treba skrojiti, izrezati, selektirati po veličinama, zatim prema tipovima kaciga te na koncu tek sašiti u kompletnu unutrašnjost. Dio se radi strojno, no velika većina posla ručno u ugodnoj, ali užurbanoj i koncentriranoj atmosferi.

 Predstavljamo HJC tvornica u Vijetnamu
Odjel za pakiranje je vrlo učinkovit, a temeljen je na kompjutorskom sustavu

Nakon šivanja ponovno smo u dijelu koji se bavi dorađivanjem školjke kacige. Radnice na pripremljenu školjku nanose vizualne elemente kao naljepnice koje se moraju vrlo pažljivo pozicionirati na školjku, a pritom ne dopustiti nikakvo preklapanje materijala naljepnice pri prianjanju na polukružni oblik školjke. Da bi se to napravilo kvaliteno i simetrično, a opet dovoljno brzo da bi se sve zajedno nazvalo proizvodnim procesom, potrebno je podosta koncentacije i vježbe. Nakon toga slijedi otpuhivanje eventualne prašine ili nečistoće s kacige koja odlazi u poseban stroj za lakiranje završnim slojem laka. Nadalje, poslije montaže unutrašnjosti slijedi najrigorozniji odjel - kontrola kvalitete. Ako se tu ustanovi da je kvaliteta određenog dijela proizvodnog procesa pala te da se stopa odbacivanja proizvedenih kaciga povećala, to je signal za gospodina Le Duy Cuonga da istraži gdje je posao postao "fušom".

Što se lakiranja kaciga tiče, može biti akrilnim lakom ili višeslojnim koji se nakon pretvaranja u malgicu - kojom je olakirana kaciga - moraju različitim filterima te katalizatorima kemijski neutralizirati prije ispuštanja u atmosferu kroz visoke dimnjake postrojenja.

S druge strane, tvornica u Vijetnamu nije moderna samo prema ekološkim normama. Cijeli proces vrlo je sofisticiran jer sve sirovine moraju biti proizvedene ili dostavljene na vrijeme kako bi proizvodnja mogla teći nesmetano. Stoga je izlazni odjel pakiranja sasvim automatiziran i svakoj se kacigi dodjeljuje jedinstveni bar-kod, te "putovnica" koja definira način i vrijeme proizvodnje te homologacijske norme za određena tržišta. Upravo zato se iz svake proizvedene količine kaciga izdvaja određeni broj primjeraka koji se testira u tvorničkom laboratoriju, i to standardnim homologacijskim testovima, ali i specifičnim HJC-ovim koji pokazuju stanje kvalitete školjke kacige i drugih materijala. Rad u ispitnom laboratoriju je mnogima najzanimljiviji jer se radnici očito dobro zabavljaju razbijanjem kaciga u znanstvene svrhe.

 Predstavljamo HJC tvornica u Vijetnamu
U Hanoju HJC ima i iznimno uspješnu trgovinu za vijetnamsko tržište

Na kraju valja još ponešto reći o radnom procesu i uređenju radnog vremena radnika o kakvom mi u Hrvatskoj, navodno modernoj europskoj zemlji, možemo samo sanjati. Radnici nakon svaka dva sata rada imaju pravo na stanku od 10 minuta. Također, hrana za ručak je pripremljena u tvorničkoj kantini i obrok je besplatan. Uz to, u osmosatnom radnom danu, radnici imaju pravo na jedan sat odmora za ručak ili na odmor u sobi za povećanje koncentracije tzv. "Power nap room".

 Predstavljamo HJC tvornica u Vijetnamu
U laboratoriju se najmodernijim metodama izvode „crash“ testovi te analiziraju vršna opterećenja

Što se napredovanja tiče, HJC je vrlo propulzivna kompanija koja vrednuje rad te je u Vijetnamu tvornica započela s radom sa svim visokopozicioniranim radnim mjestima popunjenima Južnokoreancima. Iznimno brzo su se vodeće funkcije počele prepuštati lokalnim radnicima obučenima za novi posao, te se time dobila bolja homogenost posla i radništva, a ujedno se i smanjili troškovi proizvodnje generirani troškom radne snage iz Koreje.

Dakle, sve navedeno dovodi do toga da se u HJC-u iznimno pazi na trošak izrade u odnosu na kvalitetu proizvoda jer je osobito lijepo imati svoju kacigu na glavi svjetskog prvaka ili drugog slavnog moto vozača, no ne prati li to kvaliteta i prihvatljiva cijena, neće biti ništa od globalnog tržišnog širenja koji je HJC-u osnova poslovanja. Uz relativno nizak trošak rada u Vijetnamu, ta tvornica nije postavljena tek na maksimiziranje profita, već se kontrolirano razvijaju svi segmenti posla te je HJC kapacitetom te tvornice dodatno pojačao svoju snagu na svjetskom tržištu.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha V-max Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha XT660X BMW K 1600 GTL (2011.) KTM 690 Duke Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Gilera Runner 50 SP Vespa PX 125/150 (2011.) Aprilia RS 125 Honda CBF 600 N Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Ducati Diavel (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R Honda VFR 1200 F BMW S 1000 RR Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Suzuki DL1000 V-Strom BMW G 650 GS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia RSV 4 R KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FJR1300 Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Kawasaki KLR650 / R Honda CBR 250 R (2011.) Honda CBF125 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Aprilia shiver 750