Motorevija
PRETRAGA
2022-05-17 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Kawasaki, Paramount Pictures
Bookmark and Share

Nastupom u blockbusteru 'Top Gun', Kawasaki GPZ 900 R Ninja si je osigurao besmrtnost. No iza naoko jedne od najpromišljenijih i najuspješnijih promocija, krije se gomila improvizacija i slučajnosti. Ujedno, nakon 36 godina dočekali smo i nastavak ovog hita u kojem će Tom Cruise ponovno zajahati - Ninju


"Američko propagandno smeće! Jurnjava gore u avionu, dolje na motoru. Film koji veliča kapitalističko društvo tako da idealizira vojsku, ratovanje, bezglavu jurnjavu i jeftinu ljubavnu priču... Smeće!" - riječi su moga srednjoškolskog profesora 'marksizma i socijalističkog samoupravljanja' (citiram Georgea Bernarda Shawa - "Lažno je znanje štetnije od neznanja") kojih se i danas sjetim na spomen kultnog filma 'Top Gun'. Način na koji je isti zdušno i vrlo emotivno na predavanju istresao sav svoj gnjev i frustraciju na račun holivudskog blockbustera, duboko mi se urezao u sjećanje, a ondje će - prema svemu sudeći - ostati zauvijek. 

Da se razumijemo, čovjek je bio u pravu, iako je dvije godine kasnije 'promijenio uvjerenje' te nam predavao 'Politiku i gospodarstvo'. Film iz perspektive zrele osobe nesumnjivo nalikuje reklamnom sloganu za vojno novačenje, bajka oblikovana prema tadašnjim američkim društveno poželjnim mjerilima te vanjskim neprijateljima.
 


Majka svih strojeva
No u očima četrnaestogodišnjaka koji obožava motore (već tada se vozio Tomos ATX) Top Gun je bio tinejdžerski ideal, život o kojem se danju maštalo, a noću sanjalo. Uz atraktivan soundtrack koji se ponavljao sve dok kazetofon nije 'sažvakao' traku, najveću mi je pažnju, naravno, privlačio Maverickov (Cruiseov) Kawasaki GPZ 900 R koji je u to vrijeme bio na glasu kao 'majka svih strojeva'. Kawasakijev projektil je 1984. otpočeo utrku u 'probijanju zvučnog zida' te definirao klasu sportskih motocikala kakvu smo poznavali sve do sredine 90-ih. Bio je to prvi Kawac s vodenim hlađenjem (i jedan od prvih serijskih među japanskim motociklima uopće), a najviša brzina od 245 km/h te snaga od 117 KS i danas zvuče konkurentno za motocikl obujma 908 ccm.
 


'Highway to the danger zone'?
No to su sve podaci s kojima ste već odavno upoznati. Pravo je pitanje - kako je prvi Kawasakijev Ninja uopće dospio u ovaj film? 'Top Gun' nije bio uspješan samo u smislu doživljaja akcije letenja, već je ujedno omogućio Tomu Cruiseu da se njegova karijera otisne u nove visine. Koliko je Cruise od samog početka imao osjećaj u kojem smjeru ona treba ići, govori i sljedeća situacija. Naime, prvotno je planirano da Maverick po kalifornijskim cestama juri na Hondi Interceptor 750 (u Europi je ovaj model poznat kao VFR 750 F), što ne bi bio nikakav problem da Cruise (uz bezrezervnu podršku redatelja Tonyja Scotta) nije inzistirao da vozi - bez kacige! 

U Kaliforniji tada nije vrijedio zakon obaveznog nošenja kacige, no u Hondi za to nisu htjeli ni čuti. Odmah su otkazali suradnju i povukli Interceptor sa snimanja - a koji tada još uvijek nije stigao u prodaju. A upravo ta činjenica je filmskoj ekipi stvorila gomilu dodatnog posla, neke su scene morali iznova snimati jer su već bile snimljene na Hondi (a koju nisu mogli jednostavno otići kupiti). Kawasakiju pak vožnja bez kacige nije smetala, sve ostalo je legenda.
 

'Take my breath away'?
Legenda iza koje ipak stoji popriličan broj nevjerojatnih zakulisnih priča i improvizacija. Jedna od njih je da Kawasaki uopće nije donirao motocikle, već ih je filmska ekipa - kupila u trgovini! Naime, za Ninjom je tih godina vladala prava pomama, pa Kawasaki nije imao ni jedno sponzorsko vozilo na 'lageru' kada se otvorila prilika za ulazak na film. Dakle, Kawasaki je stekao 36 godina slave na račun sposobnih trgovaca koji su imali nekoliko Ninji u salonu i masno ih prodali filmašima. I tu dolazimo do drugog mita - da je Maverickov motocikl zapravo bio lakiran i ukrašen raznim naljepnicama jer se željelo prikriti da se zapravo radi o - GPZ 750 R-u - slabijem bratu blizancu 900 R-a koji se u prodaji pojavio godinu dana kasnije (1985.). Osobno ne vjerujem u te glasine, a kao jedini razlog vizualne preinake motocikala na pamet mi pada 'revanšizam' filmaša koji nisu željeli istaknuti naziv modela i marku.

Jedna od kontroverzi je i scena u kojoj Cruise juri pokraj piste dok avion polijeće. Budući da se donji dio Ninje ne vidi, glasine sa seta kažu da je snimljena s motociklom na prikolici. Ipak, veći dio vozačkih scena odradio je Cruise jer obožava motocikle i vješt je u upravljanju njima. Pokazao je to u nekoliko filmova iz serijala 'Nemoguća misija', 'Noć i dan', 'Dani groma'... Naposljetku, i u 'Top Gunu 2' koji u svibnju stiže u naša kina. Cruise je u ovom slučaju ostao dosljedan Kawasakiju, te odabrao 'turbaka' H2. Ninja za 21. stoljeće? Definitivno, iako je mit o najvišoj brzini kod ciljane publike u međuvremenu potisnut u treći plan. Vjerojatno ne žele stvarati potencijalno novu 'Danger zone', no siguran sam da će nastavak 'Top Guna' biti sasvim dostatan da evocira vaša sjećanja te ponovno - 'oduzme dah'.


Premijera 'Top Guna 2' nekoliko je puta odgađana zbog pandemije. Sada je konačno - u domaćim kinima gledat ćemo ga točno 36 godina nakon premijere originala, 26. svibnja 

                   





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Vespa PX 125/150 (2011.) Aprilia RS 125 Gilera Runner 50 SP Honda Crossrunner (2011.) Honda CBF 600 N BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Honda VFR 1200 F Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- BMW G 650 GS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia RSV 4 R KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- Yamaha FJR1300 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Aprilia shiver 750