Motorevija
PRETRAGA
2022-05-27 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Arhiva MR, Akrapovič
Bookmark and Share

Na neki način je riječ i o svojevrsnom imidžu proizvoda, jer Kinezi kopiraju samo najuspješnije. Da, zaista su rijetki premium proizvodi koji u Kini nemaju svog klona



Kineski 'jeftileni' ili 'lažnjaci' u manjem ili većem opsegu pronalaze put do kupaca diljem svijeta. No, auto/moto-industrija je postavila visoke sigurnosne i ekološke standarde, a kada bi ih netko od proizvođača doista i ispunio, tada takav proizvod cjenovno u Europi više ne bi bio konkurentan. Kinezi su stoga po tom pitanju ostali fokusirani na domaće tržište te 'štancali' brojne klonove automobila, poput BMW-ove X-serije ili pak Land Rovera Evoquea. 

Posljednje spomenutom koncernu, Jaguar Land Rover (JLR), dozlogrdilo je gledati postrance kako netko bezobzirno kopira njihov proizvod te na njemu zarađuje, pa su podnijeli tužbu nadležnom kineskom sudu. Te u konačnici - dobili spor! Mnogi su ovaj slučaj smatrali presedanom, što u konačnici doista i jest. Kinezi su na domaćem terenu shvatili da ne mogu raditi što im je volja, a prema odluci suda morali su obeštetiti JLR za povredu autorskih prava, odnosno konkretno dizajna te u skladu s time platiti i novčano obeštećenje.



Ipak, dalek je put do potpune kontrole proizvoda koji dolaze iz Azije, poglavito kada su u pitanju manje složeni proizvodi poput dijelova za motocikle ili automobile. Među najizloženijima plagiranju su premium ispušni sustavi poput Yoshimure ili Akrapoviča, a čije su kopije doslovce preplavile tržište - kako svjetsko tako i hrvatsko. Prodavači ih nude bez ikakva straha i ustručavanja, otvoreno i transparentno, na društvenim mrežama ili čak na vrlo dobro organiziranim web-shopovima.



Mnogi doista i posežu za njima, iako su takvi plagijati zapravo čisto bacanje novca. Uz to što ne nude kvalitetu, trajnost i doživljaj poput originala, ne mogu proći tehnički pregled jer nisu atestirani. Ako ćete pak biti toliko 'hrabri' pa upisivati brojeve i oznake na njih, znajte da time ulazite u sferu kaznenog prava, tj. 'krivotvorenja službene isprave' za koje je propisana kazna zatvora do tri godine.



S druge strane, poslovi carinske službe su, između ostalih, i nadzor u području prava intelektualnog vlasništva, a koji izravno podrazumijevaju provedbu carinskih mjera zaštite prava intelektualnog vlasništva pri uvozu robe u Republiku Hrvatsku ili nadzor nad robom koja je već na našem tržištu. U slučaju sumnje na krivotvorinu, carina obustavlja puštanje takve robe, zadržava je, vlasniku robe šalje obavijest te prema potrebi pokreće prekršajni ili kazneni postupak. 

Ako se u postupku dokaže da se radi o krivotvorini, roba se uništava, a prekršitelju koji je proglašen krivim, osim propisane novčane kazne, nalaže se i plaćanje troškova uništenja robe. Dakle, s krivotvorinom zasigurno nećete uštedjeti, već si potencijalno možete stvoriti gomilu problema koji će vas na koncu vrlo skupo koštati.


Intervju: Uroš Rosa, generalni direktor Akrapoviča


"Plagijat ne nudi kvalitetu i korisničko iskustvo tipično za Akrapovič"

Ispušni sustavi renomiranih svjetskih proizvođača česta su meta plagijatora. Upitali smo generalnog direktora Akrapoviča, Uroša Rosu, kako se tvrtka nosi s time te što sve poduzima kako bi spriječila trgovanje tim proizvodima

MR: Primjerice, na Facebooku često iskaču oglasi u kojima se nude Akrapovičeve kopije. Reagirate li na te oglase i ako da - kako?
Rosa: Ulažemo mnogo napora u razvoj i proizvodnju ispušnih sustava. Izvodimo brojna ispitivanja kako bismo osigurali da naši proizvodi budu sigurni i trajni za upotrebu te generiraju dodanu vrijednost vašem motociklu. Međutim, isto ne vrijedi za krivotvorene proizvode. Obično provjeravamo te oglase i, ako je potrebno, predmet prosljeđujemo našem pravnom odjelu koji poduzima daljnje korake.

MR: Koliki problem u realnom poslovanju 'lažnjaci' predstavljaju za Akrapovič?
Rosa: 'Lažnjaci' su velik problem, posebno jer korisnicima ne nude sigurnost, izdržljivost, dodanu vrijednost te pripadajuće korisničko iskustvo koje krasi naše proizvode.
 
MR: Kako prepoznati plagijat? Na koje detalje valja obratiti pozornost? 
Rosa: Naša tvrtka neprestano razvija nove dizajne i rješenja te ih patentira. Proizvod se smatra krivotvorenim ne samo ako ima lažni logotip, već i ako se kopira dizajn drugog proizvoda. Stoga imamo više dizajna ispušnih sustava zaštićenih kao registrirane modele, pri čemu se kopiranje dizajna također računa kao krivotvorenje. U daljnje detalje nećemo ulaziti.

MR: Postoji li način online-provjere autentičnosti ispuha Akrapovič?
Rosa: Svi naši kupci mogu koristiti stranicu www.akrapovic.com na kojoj lako mogu doći do svih traženih podataka. Svaki ispušni sustav Akrapovič koji je proizveden nakon 1. siječnja 2012. ima ugraviran serijski broj. Ako ga vlasnik još nije registrirao, to može učiniti na www.akrapovic.com/#!/productregistration. Isto tako, može kontaktirati naše distributere kako bi provjerio je li proizvod zaista autentičan.

MR: Je li problem plagiranja generalno u padu ili porastu?
Rosa: Krivotvorenje je u našem slučaju posljednjih godina na konstantnoj razini. 'Lažnjaci' se najvećim dijelom proizvode u Aziji, a većinom dolaze iz Kine.

MR: Kakve pravne korake poduzimate glede toga? Reagira li carina na plagijate na tržištu?
Rosa: Redovito šaljemo podatke Carinskoj službi EU-a, educiramo ih kako razlikovati originale od krivotvorenih proizvoda. Neki su 'lažnjaci' zaista loše kvalitete i lako je uočiti da se ne radi o proizvodu marke Akrapovič. Carinska služba EU-a nam redovito šalje podatke o zaplijenjenim krivotvorinama koje koristimo samo za interne potrebe. Želio bih naglasiti da imamo izvrsnu suradnju s carinskom službom koja nas redovito obavještava o krivotvorenim proizvodima, a koje uspješno prepoznaje i plijeni, te kasnije i uništava. Te slučajeve prosljeđujemo našem pravnom odjelu koji pak poduzima daljnje mjere.


Plagiranje postaje sve većim problemom i u Hrvatskoj, o tome uostalom govore i brojke koje nam je dostavila Carinska uprava. U okviru provedbe zaštite prava intelektualnog vlasništva i carinskih mjera Carina RH je pri uvozu zaustavila 581 pošiljku, temeljem čega je pokrenuto ukupno 805 postupaka privremenog zadržavanja robe. Time su obuhvaćena ukupno 427.873 predmeta za koje se sumnja da povređuju prava intelektualnog vlasništva. Upitali smo ih i susreću li se konkretno s kopijama Akrapovičevih ispušnih sustava.

Odgovor prenosimo u cijelosti:
„Kopije auspuha i ukrasnih nastavaka za auspuh brenda Akrapovič se najviše pojavljuju u pošiljkama poštanskog prometa. Tijekom 2020. zaustavljeno je ukupno 78 takvih pošiljaka u kojima je bilo ukupno 105 komada auspuha i ukrasnih nastavaka za auspuhe ukupne vrijednosti 43.760 eura. Jedna pošiljka je puštena (1 komad, vrijednost 800 eura), 55 pošiljaka s ukupno 74 komada ukupne vrijednosti 31.880 eura je uništeno. Za 22 pošiljke u kojima je bilo 30 komada ukupne vrijednosti 11.080 eura je podnesen zahtjev za uništenje i one će biti uništene.“
 
Ministarstvo financija, Carinska uprava RH






Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Vespa PX 125/150 (2011.) Aprilia RS 125 Gilera Runner 50 SP Honda Crossrunner (2011.) Honda CBF 600 N BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Honda VFR 1200 F Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- BMW G 650 GS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia RSV 4 R KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- Yamaha FJR1300 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Triumph Daytona 675 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Aprilia shiver 750