Motorevija
PRETRAGA
2022-08-03 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Arhiva MR; BMW
Bookmark and Share

Servisna akcija obuhvaća modele R 1200/1250 GS/Adventure/RT proizvedene između 2013. i 2021.



Prema službenoj izjavi BMW Motorrada, a u cilju "...kako bi se poboljšala dugoročna kvaliteta", ovlašteni servisi pripremaju se za vrlo opsežnu servisnu akciju. Naime, tijekom sljedećih nekoliko mjeseci trebaju biti provjereni kardanski sklopovi na ukupno 440.000 motocikala diljem svijeta, pa i u Hrvatskoj. Idealno bi bilo da se to obavi u sklopu redovnih servisa, no vlasnici BMW-a termin mogu zakazati i neovisno o njima.

Servisna akcija prvenstveno se odnosi na BMW-ovu najvažniju modelsku seriju - R GS. Konkretno, to su modeli R 1250 GS i R 1200 GS, počevši od godine proizvodnje 2013. pa nadalje (oba tipa K50) te kompatibilne Adventure-izvedbe (tip K51). Osim toga, spominje se i model R 1200/1250 RT (tip K52) koji su većinom koristile javne službe.


Vlaga, tj. voda u unutrašnjosti kardanskog sklopa može uzrokovati koroziju i puknuće istoga. Ugradnjom ventila sprječava se zadržavanje vode

Serviserima se daje sljedeća uputa: "Naknadno ugradite drenažu u stražnju vilicu i provjerite kardanski sklop. U nekim slučajevima je došlo do oštećenja kardanskog vratila, što narušava funkciju pogona. U pojedinačnim slučajevima, motocikli su ostali i bez završnog prijenosa. Nekoliko čimbenika pridonosi nastanku oštećenja. Učinci korozije, između ostalog, igraju presudnu ulogu ako se pojave na funkcionalno relevantnim točkama. Znakovi istrošenosti uzrokovani kilometražom ili određenim klimatskim i dinamičkim opterećenjima također mogu dovesti do oštećenja ovih komponenti."



BMW je očigledno primijetio učestalije defekte kardana kod spomenutih modela. Kardan je osobito kod GS-a, zbog koncepta većeg hoda ovjesa i povezanog kuta zgloba između kardanskog tunela i pogona stražnje osovine, podložan i većem opterećenju. Tu se nalazi i stražnji zglob kardana. Osim toga, ovisno o korisniku, postoji blaža ili ekstremnija izloženost enduro vožnji.

Kako se kardan ne bi morao rastavljati na svih 440.000 motocikala koji su uključeni u opoziv, svaki ovlašteni BMW-ov servis u međuvremenu mora dobiti poseban uređaj za ispitivanje. Umjesto stražnjeg kotača montirat će se mjerna ploča, a zatim se kardan preko stražnje osovine okreće u praznom hodu. Ovaj test provodi se različitim promjenama opterećenja i broja okretaja, a senzori prate sile i vibracije. Ako sve ostane unutar definiranih vrijednosti, kardanski sklop se smatra ispravnim.

 
Budući da već serijski imaju ugrađen ventil za odzračivanje, modeli proizvedeni od listopada 2021. nisu uključeni u servisnu akciju

Ako postoje bilo kakve anomalije u funkcionalnosti, potrebno ga je detaljnije pregledati. Konkretno, kardanski zglob sa svoja četiri valjkasta ležaja, ali i zupčanik pogona stražnje osovine, provjeravaju se na hrđu i oštećenja. Ako se u tom slučaju dijelovi moraju zamijeniti, a motocikli su izvan jamstvenog roka, vlasnici BMW-a mogu se nadati 'ljubaznom i susretljivom' stavu BMW-a.

U principu, u sklopu ove servisne kampanje na kardanskom tunelu ugradit će se otvor za odzračivanje. Pomoću pripremljene šablone probušit će se mala rupa na donjoj strani u stražnjem dijelu, u blizini kardanskog zgloba. Kako bi se izbjeglo stvaranje potencijalno štetnih metalnih strugotina, svrdlo prethodno treba zamastiti. Zatim slijedi procedura slična 'piercingu' u kojoj se u rupu ubacuje gumeni ventil. Ovaj poseban ventil je namijenjen za brtvljenje otvora prema van, ali omogućuje zraku i, prije svega, vlazi, tj. vodi da izađe iz kardanskog tunela.

Ako serviser primijeti da već tijekom bušenja iz kardanskog tunela ističe voda, tada je to razlog za detaljniji pregled cijelog kardanskog sklopa. BMW za provjeru kardana, uključujući i naknadnu ugradnju ventilacijskog otvora, planira vrijeme od 45 minuta. Naravno, servisna kampanja je za sve vlasnike pogođenih BMW-a potpuno besplatna.

 

Vrijedi li to i za Hrvatsku? Poslali smo upit u centralu BMW Motorrada u Münchenu. Voditelj korporativnih komunikacija Tim Diehl-Thiele, odgovorio nam je da: "Vlasnici pogođenih vozila problem mogu riješiti u svakom ovlaštenom BMW-servisu, uključujući i u vašim lokalnim BMW-partnerima." Dakle, ostaje samo da se javite najbližem servisu u mreži Tomić&Co i dogovorite svoj termin za pregled kardana ili pak redoviti servis.







Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) KTM 690 Duke Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha YZF-R125 Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Honda CBF 600 N Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Gilera Runner 50 SP Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 BMW K 1600 GT (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Gilera Nexus 300 i.e. BMW G 650 GS (2011.) Honda VFR 1200 F Honda CBR 125 R (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Suzuki DL1000 V-Strom Aprilia NA 850 Mana 2007- Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM Duke 125 (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Hyosung GT 250 R Yamaha FJR1300 Honda CBR 250 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Kawasaki W 800 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)