Motorevija
PRETRAGA
2020-03-23 , Autor: Ante Radić
Bookmark and Share

Patent objavljen u SAD-u prikazuje Aprilijino rješenje mehaničkog sustava za sprječavanje poniranja vilice pri kočenju


Motocikli opremljeni konvencionalnim teleskopskim vilicama, odnosno upside-down vilicama, imaju sklonost snažnom poniranju pri naglim kočenjima. U tom trenutku mijenja se geometrija okvira, a prednji ovjes postaje tvrd. Istovremeno, prednji kotač više ne može apsorbirati sve neravnine i udarne rupe, a u kritičnim situacijama može izgubiti kontakt s podlogom te samim time i grip. U takvim trenucima i stražnji se kotač počinje uzdizati od podloge, pa u ekstremnim slučajevima može doći do pada.

Kako bi se to izbjeglo, teleskopsku vilicu treba podesiti na način da može podnijeti puno opterećenje pri silovitom kočenju. Tu je neophodna tvrda opruga, kao i ‘zatvorena’ kompresija, unatoč činjenici da je takav set-up potreban isključivo tijekom snažnih kočenja, dok tijekom vožnje konstantnom brzinom ili pri ubrzavanjima također može prirediti neugodnosti na neravnom asfaltu.

Kod naprednih sustava ovjesa to se može ublažiti detaljnim podešavanjem (high/low speed compression) kao i ugradnjom progresivnih opruga, no ti zahvati ne rješavaju negativnu nuspojavu u potpunosti. Korak dalje učinjen je s (vrlo skupim) elektronski kontroliranim ovjesom, a sustavi ovjesa poput BMW-ovog Telelevera već imaju integriran anti-dive efekt, no isti je kritiziran od velikog broja vozača zbog izostanka povratnih informacija s podloge.

Tijekom 80-ih godina prošlog stoljeća, japanski proizvođači počeli su ugrađivati anti-dive sustave na svoje sportske motocikle. Najjednostavnije rečeno, takvi sustavi rade na način da u trenutku pritiska prednje kočnice aktiviraju, odnosno zatvaraju ventil kompresije u prednjoj vilici i time reduciraju ili potpuno sprječavaju protok ulja. Neki su se proizvođači oslanjali na mehaničku vezu kočne čeljusti i prednje vilice, dok su drugi ugrađivali sekundarni hidraulički sustav. U konačnici, niti jedan takav sustav iz 80-ih i 90-ih godina nije donio osobite benefite, pa je anti-dive koncepcija postepeno napuštana.



No, sudeći prema najnovijem Aprilijinom patentu iz ožujka 2020., čini se da će usokoro doći do povratka anti-dive sustava. Aprilijini inženjeri osmislili su složenu mehaničku vezu kočne čeljusti i jednog štapa prednje vilice, čime se postiže maksimalni anti-dive efekt u početku samog kočenja, dok se efekt ublažava kako se vilica nastavlja sabijati. Na taj način funkcija ovjesa nije kompromitirana i prednji kotač uvijek ostvaruje oprimalan grip s podlogom. Više detalja biti će poznato objavom službenih informacija.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Aprilia shiver 750 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Honda XL650V Transalp Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.