Članak | Povratak anti-dive vilice
Patent objavljen u SAD-u prikazuje Aprilijino rješenje mehaničkog sustava za sprječavanje poniranja vilice pri kočenju
Motocikli opremljeni konvencionalnim teleskopskim vilicama, odnosno upside-down vilicama, imaju sklonost snažnom poniranju pri naglim kočenjima. U tom trenutku mijenja se geometrija okvira, a prednji ovjes postaje tvrd. Istovremeno, prednji kotač više ne može apsorbirati sve neravnine i udarne rupe, a u kritičnim situacijama može izgubiti kontakt s podlogom te samim time i grip. U takvim trenucima i stražnji se kotač počinje uzdizati od podloge, pa u ekstremnim slučajevima može doći do pada.
Kako bi se to izbjeglo, teleskopsku vilicu treba podesiti na način da može podnijeti puno opterećenje pri silovitom kočenju. Tu je neophodna tvrda opruga, kao i ‘zatvorena’ kompresija, unatoč činjenici da je takav set-up potreban isključivo tijekom snažnih kočenja, dok tijekom vožnje konstantnom brzinom ili pri ubrzavanjima također može prirediti neugodnosti na neravnom asfaltu.
Kod naprednih sustava ovjesa to se može ublažiti detaljnim podešavanjem (high/low speed compression) kao i ugradnjom progresivnih opruga, no ti zahvati ne rješavaju negativnu nuspojavu u potpunosti. Korak dalje učinjen je s (vrlo skupim) elektronski kontroliranim ovjesom, a sustavi ovjesa poput BMW-ovog Telelevera već imaju integriran anti-dive efekt, no isti je kritiziran od velikog broja vozača zbog izostanka povratnih informacija s podloge.
Tijekom 80-ih godina prošlog stoljeća, japanski proizvođači počeli su ugrađivati anti-dive sustave na svoje sportske motocikle. Najjednostavnije rečeno, takvi sustavi rade na način da u trenutku pritiska prednje kočnice aktiviraju, odnosno zatvaraju ventil kompresije u prednjoj vilici i time reduciraju ili potpuno sprječavaju protok ulja. Neki su se proizvođači oslanjali na mehaničku vezu kočne čeljusti i prednje vilice, dok su drugi ugrađivali sekundarni hidraulički sustav. U konačnici, niti jedan takav sustav iz 80-ih i 90-ih godina nije donio osobite benefite, pa je anti-dive koncepcija postepeno napuštana.
No, sudeći prema najnovijem Aprilijinom patentu iz ožujka 2020., čini se da će usokoro doći do povratka anti-dive sustava. Aprilijini inženjeri osmislili su složenu mehaničku vezu kočne čeljusti i jednog štapa prednje vilice, čime se postiže maksimalni anti-dive efekt u početku samog kočenja, dok se efekt ublažava kako se vilica nastavlja sabijati. Na taj način funkcija ovjesa nije kompromitirana i prednji kotač uvijek ostvaruje oprimalan grip s podlogom. Više detalja biti će poznato objavom službenih informacija.
Zajednica | Komentari