Motorevija
PRETRAGA
2023-06-19 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Petar Santini i privatna arhiva
Bookmark and Share

Imao ga je davne 1978. godine, ali nikada ga nije prežalio i upravo zato ga je vratio pod svoje okrilje. Ovo je priča o ljubavi koja plamti već četiri i pol desetljeća



Mario Včelik, javni bilježnik iz Požege koji već četiri desetljeća gaji strast spram vožnje na dva kotača, toga je popodneva ostao u čudu. Naime, njegovi kolege iz pleterničkog Moto kluba Bulls, kojeg je i sam član, nazvali su ga s moto susreta u Ogulinu kako bi s njim podijelili senzacionalno otkriće. "Mario, gledamo u njega. Zelene je boje, u fantastičnom je stanju...", Mario je isprva mislio da je riječ o provokaciji, no kada su počele pristizati fotografije na WhatsApp, vidio je da je potrazi napokon došao kraj - pronašao je svoj 'Sveti gral'. 

Riječ je o Tomosu Electronicu 90, istom onakvom kakvog je vozio 1978. godine. "Tih smo godina ozbiljnim motorom smatrali onaj koji je imao žmigavce, ključ i akumulator. Dakle sve ono što je Electronic 90 imao. Bio je to moj prvi pravi motor, odskočna daska za sve ostalo što je tijekom svih godina uslijedilo", ispalio je Mario u jednome dahu.

 

Tomos iz Ogulina danas je u njegovom vlasništvu, no put do toga nije bio nimalo lak. I sam priznaje da je čak dvije godine morao uvjeravati vlasnika da mu ga proda. "Svi moji prijatelji iz moto kluba su znali da opet želim imati Electronic u garaži, pa su se toga dana dali u potragu za vlasnikom. Još jednom, veliko im hvala na trudu." Upravo od bivšeg vlasnika, koji je ovaj Electronic kupio na otoku Krku u zapuštenom stanju te ga potom detaljno restaurirao, Mario je saznao i niz zanimljivih detalja koje prije nije znao.

 

"Recimo, za okvir Electronica kažu da je isti kao na 14-ici ili 15-ici, no to nije tako. Naime, ako u ležištu iznad mašine nema kvadrat, tada to nije originalni Electronic već improvizirani", tvrdi Mario. Isto tako je s nama podijelio da ukoliko sprijeda nije 17-colni kotač, već 16-colni, da se radi o Tomosu Sprintu za nizozemsko tržište. "Broj šasije mora započeti s dvije nule i mora se poklapati s brojem motora. Sve ovo govorim kako bih skrenuo pozornost na kriterije koje moj Electronic ispunjava, a što ga čini jednim od najboljih, ako ne i najboljim ne samo u Hrvatskoj, već i na prostoru bivše države", ponosno će Mario.

 

Priznaje da ga ne vozi puno, prema evidenciji stanice za tehnički pregled u godini dana prešao je svega 183 km. "Ponekad se provozam do Slavonskog Broda ili Nove Gradiške, no češće do našeg trga u Požegi na kavu. Naravno, u strogo kontroliranim vremenskim uvjetima, ne dolazi u obzir da pokisne. Ne zato što će mu se nešto dogoditi, već zato što ja to ne dozvoljavam!" Inače, Electronic stoji parkiran u hodniku njegovog javnobilježničkog ureda u Požegi, kako bi mu u svakom trenutku bio blizu. I naravno, to nije jedini motocikl u njegovom vlasništvu - u garaži su parkirani BMW S 1000 XR i Ducati Diavel 1260 S. "Da, Ducati bi uskoro mogao 'na bubanj', budući da se pojavio Diavel V4. Vidjet ćemo...", uz smiješak će Mario.

 

No vratimo se na zeleni Electronic 90. Naime, kada ga je prvi put imao, Mario nije bio presretan s odabirom boje. Njegov prvi izbor je bila crvena, no kako nije bilo garancije da će ga uopće dobiti, odlučio se za zeleni primjerak koji je bio odmah dostupan u trgovini. Danas je taj zeleni Electronic uvelike cjenjeniji. A kad smo već kod cijene, koliko uopće vrijedi taj oldtimer? "Mnogi iskazuju želju za kupnjom takvog Electronica, vrlo bi ga rado voljeli imati, no cijena ih u tome sprječava. Nedavno se pojavio jedan u oglasu, vlasnik traži 8000 eura! Da je meni netko rekao 1978. - dakle u mojim ranim srednjoškolskim danima kada je recimo Honda Bol d'Or 900 bila 'kraj svijeta' - da će jednom doći vrijeme kada će moj zeleni Electronic 90 biti skuplji od tog Boldora, ja bih mu rekao da ode potražiti stručnu pomoć. U znate već koju ustanovu..."



Koja je općenito tajna Electronica 90, kako na našim prostorima, tako i šire? Radi se o relativno maloj seriji koja po nekim informacijama doseže oko 10.600 jedinica. Interesantno je da ga se, za razliku od nekih drugih Tomosa, moglo kupiti. "Bio je skup, mogli ste za te novce dobiti Jawu ili MZ, pa je većini zbog toga bio manje interesantan. A skup je bio zbog vrhunskih komponenti: vilica Marzocchi, ručica Domino, paljenja od Ducatija, instrumenata VDO, cilindra Elco itd. Bio je to vrlo atraktivan motocikl, s hrpom kroma koji je tada bio jako popularan. Rekao bih savršen, da nije preslabog okvira i loših kočnica", svjestan je Mario. Čak je išao toliko daleko da se bavio istraživanjem njegove cijene u smislu da je stavi u neki opipljivi kontekst: "Kasnih 70-ih Electronic 90 je koštao 10 prosječnih jugoslovenskih plaća. Za jednu takvu plaću se tada moglo kupiti 500 kg kruha, pa sam izračunom došao do toga da bi danas ukoliko bi se proizvodio, koštao oko 5000 eura!"

 

Budući da je ton priče postao nostalgičan, upitali smo ga i kako je bilo voziti motor u Jugoslaviji tih kasnih 70-ih. "Nosili smo kacigu samo kada smo išli u Trst, dok se u lokalnoj vožnji uopće nije marilo za to. Nolan N32 koju sam jednom prilikom ipak nosio kako bih se 'pokazao', mi je tada spasila život. Inače, u to su vrijeme bili popularni Preluk i Majski susreti u Osijeku, nosili smo šarene, 'lažne' kožne jakne iz Trsta koje bi se brzo raspale od vjetra..."



Na kraju, kako i dolikuje, Marija smo upitali zašto je pod svaku cijenu želio vratiti Tomos u svoju garažu. "Zbog žala za mladošću, lijepim vremenima i uspomenama, prvim ljubavima... Bio je to moj prvi pravi motor, ozbiljna priča koja je za mene bila prekretnica..." Ništa manje nismo ni očekivali od našeg sugovornika.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Kawasaki Ninja 250 R Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R BMW K 1300 GT 2009 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Aprilia shiver 750 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Honda XL650V Transalp Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.