Članak | Rabljeni BMW R 1200 GS: Ove modele izbjegavajte
Bavarski boxer je hit među rabljenima, no neke modelske godine je bolje izbjegavati. Otkrivamo koje
Godina 2004. bilježi se kao ona velikog redizajna kada je boxer agregat narastao na 1170 ccm, dobio, ovisno o modelu, dvadeset do trideset konjskih snaga, a cijeli je motocikl olakšan tridesetak kilograma u usporedbi s prethodnom generacijom. Iako je boxer od 1170 ccm evolucija prethodnika od 1130 ccm, novi je agregat bio dovoljno različit da ga BMW predstavi kao sasvim novi motor.
Veći obujam, više snage i momenta, kontrabalansna osovina za smanjenje vibracija i nov mjenjač u novom okviru donijeli su sa sobom i neke probleme koji su bili poglavito izraženi u prvim godinama proizvodnje (2004. do 2006.). Od 2008. sve su ‘dječje bolesti’ riješene, a od 2010. GS je pogonjen novim DOHC-motorom s dvjema bregastim vratilima u glavi.
Kod kupnje rabljenog R 1200 GS-a potrebno je, osim na opće stanje motorkotača i tragove eventualnih udesa, obratiti pažnju i na to jesu li sve servisne akcije odrađene na konkretnom motociklu. Što se samog pregleda motocikla tiče, stražnji kotač smije imati najviše jedan milimetar zračnosti na obodu. Ako ima više ‘lufta’, izvjesna je skora zamjena ležaja ili/i semeringa stražnjeg pogona. Ukoliko GS ima žbičane kotače potrebno ih je dobro pregledati zbog eventualnih oštećenja koja mogu biti posljedica off-road vožnje.
Prvi R 1200 GS (od 2004. nadalje) ima boxer hlađen zrakom/uljem obujma 1170 ccm s 98 KS. Do modelske godine 2007. ima elektronički pojačivač kočenja (BKV), koji je, iako tehnički vrlo ambiciozan, itekako ranjiv. Ako sustav zakaže, ostajete bez snage kočenja. Čak i skupo remontirane jedinice pojačivača kočenja su rizik. Te modele GS-a možete prepoznati po zujanju i zviždanju koje dolazi ispod spremnika goriva prilikom kočenja - ti su zvukovi normalni.
Za te su modele izdani opozivi, tražila se zamjena kočnih crijeva modulatora pritiska. Počevši od modelske godine 2007. BMW je zamijenio BKV drugim modelom. Taj je model robusniji, pouzdaniji i prikladniji za svakodnevnu upotrebu. Motor je izdržljiv, tehnologija je jednostavna, a relativno skromna razina vršne snage znači da mjenjač i kardan nisu preopterećeni. Rezime: najbolje je kloniti se prvih modela s BKV-om, dok su oni od 2008. nadalje preporučljivi.
Boxer ne smije biti 'zauljen' - tragovi ulja ispod motora te na spoju motora i mjenjača ukazuju na neispravan semering radilice ili spojničke osovine. Za zamjenu dijela vrijednosti pedesetak eura potrebno je, doslovce, motocikl rastaviti na dva dijela. To nije nemoguće, ali je malo teže napraviti u kućnoj radinosti. Ponekad se dogodi i da popusti brtva na zatezaču razvodnog lanca, češće na lijevom cilindru, no tu je zamjena brtve jednostavniji zahvat.
Problemi s razvodnim lancem i ventilima izuzetno su rijetki, a kvarovi na klipnjačama i radilici zapravo ne postoje. Jedino vožnja bez ulja može oštetiti boxer motor pa povremeno treba provjeriti količinu ulja u motoru. Uobičajena je potrošnja od oko 1 dl/1000 km, koja - ovisno o načinu vožnje - može biti nešto viša ili niža. S ovjesom nema problema, no svakako treba obratiti pozornost na stanje amortizera koji bi se u pravilu trebali zamijeniti nakon 80.000 km.
Dio prednjeg ovjesa je i kugla telelevera gdje može puknuti manžeta - što će ako se manžeta odmah ne promijeni - uništiti kuglu te drastično pokvariti vozna svojstva. Nešto zabilježenih kvarova ABS-a uglavnom je prouzročeno neadekvatnim održavanjem kočnica. Nužno je mijenjati kočnu tekućinu svake godine, a povremeno namjerno aktiviranje ABS-a na nekom sigurnom mjestu također pomaže pravilnom funkcioniranju kočnica.
Ako GS iznenada prestane raditi, najčešći je uzrok u regulatoru napona pumpe goriva. Zamjena je jednostavna, a pumpa se može i izravno spojiti te nastaviti vožnju. Malo veći problem može biti ako ‘ring antena’ oko kontaktne brave otkaže poslušnost. Tada se motor ne može pokrenuti dok se antena ne zamijeni novom. Srećom, rezervna antena stane pod sjedalo. Nova generacija prekidača na upravljaču od 2010. također je znala raditi probleme, no za očekivati je da su dosad riješeni.
Mjenjač u pravilu ne radi poteškoće, kardansko vratilo i stražnji pogon su također dugotrajni, no poznati su i pojedini slučajevi da su se ili kardan ili stražnji pogon kvarili već nakon nekoliko desetaka tisuća kilometara. U motociklima koji su i danas u upotrebi, svi su problemi uglavnom riješeni, jer je BMW opozivima i servisnim akcijama nastojao ukloniti sve greške s kojima su se korisnici susretali. Bolje odzračivanje mjenjačke kutije i stražnjeg pogona, kvalitetnije riješen ublaživač udara u mjenjaču, modificirana pumpa za gorivo, drukčiji mjerač količine goriva u spremniku, čelični umjesto aluminijskog prihvata stražnjeg kotača, samo su neke od promjena provedenih tijekom godina.
R 1200 GS DOHC (2010.–2013.) je pak insajderska preporuka među poznavateljima GS-a. Na DOHC-motorima je poklopac svjećice dostupan s donje strane. Stariji modeli imaju bočne poklopce označene s 'Dual Spark'. DOHC-verzija pruža znatno više snage i uravnoteženiji odziv gasa. Motor se i danas koristi u aktualnom R nineT-u i smatra se posebno robusnim - 110 KS i 120 Nm i danas su impresivne brojke. Ovaj je model GS-a vrlo tražen, i to s razlogom. Kombinira klasični GS-ov šarm s praktičnošću i lakoćom održavanja. Nije povoljna kupnja, ali vrijedi svakog eura koji ste za njega izdvojili.
Tekućinom hlađen boxer motor predstavljen 2013. srećom nije značio kraj proizvodnje uljem/zrakom hlađenog agregata koji mnogi smatraju pravim nasljednikom BMW-ove tradicije koja je započela prije gotovo stotinu godina. Iako limitiran novim Euro normama, stari boxer je još uvijek itekako prisutan u Nine T-modelima, kao i u srcima poznavatelja i zaljubljenika u BMW. Boxer je uz redovito servisiranje pouzdan i dugovječan, sposoban prijeći stotine tisuća kilometara bez većih popravaka. No, od broja prijeđenih kilometara važnije je uredno održavanje te je kupnja urednog rabljenog BMW-a R 1200 GS-a izuzetno dobra odluka.
BMW R 1200 GS
Razvoj modela
2004. Uvođenje modela sa 98/100 KS pri 7000 o/min, 115 Nm pri 5500 o/min. Boje - pustinjsko žuta, stijena crvena i ocean plava. Cijena u Hrvatskoj - od 105.990 kuna (od 14.132 eura)
2005. Niže sjedalo (810 mm) i bijeli pokazivači smjera (dodatna oprema)
2006. Novi instrumenti, veća ukupna masa (435 umjesto 425 kg), nova boja granitno siva
2007. Putno računalo s upozorenjem za ulje u motoru, novi i učinkovitiji integralni sustav kočenja s ABS-om. Nova boja noćno crna (umjesto ocean plave)
2008. Prikaz upozorenja za servis na displeju, temeljita dorada modela - 105 KS i 115 Nm, šire radno područje, dorađen mjenjač, alu-upravljač, protektori za ruke, sjedalo, nove oplate. Boje - titan srebrna, mat crna, tansanit plava i namibia narančasta. Cijena u Hrvatskoj - od 110.900 kuna (14.786 eura)
2009. LED-pokazivači smjera, proširenje paketa opreme Comfort i Touring, treći ključ kao serijska oprema
2010. Tehničke dorade - DOHC-motor, 110 KS pri 7750 o/min, 120 Nm pri 6000 o/min, šire radno područje, elektronski nadzirana klapna, novo LED-svjetlo (opcija). Nove boje - alpine bijela, magma crvena i safir crna metalik. Cijena u Hrvatskoj - od 120.172 kune ( od 16.022 eura)
2013. Kompletno novi model R 1200 GS LC
*BMW tradicionalno mijenja modelsku godinu u jesen prethodne godine. Primjerice, modelska godina 2007. uvodi se u rujnu 2006. Stoga, normalno je da postoje neki modeli iz 2007. koji su prvi puta registrirani 2006.
Zajednica | Komentari