Motorevija
PRETRAGA
2025-07-01 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Motorex
Bookmark and Share

Oko izbora ulja oduvijek su se vodile žustre rasprave, svatko ima svoju 'istinu'. Zbog toga smo odgovore na najčešće postavljana pitanja potražili kod eksperata iz Švicarske



Je li najskuplje ulje ujedno i najbolje za vaš motocikl? Smije li se odstupati od tvorničke specifikacije? Zbog čega ulje gubi svoja svojstva? Pitanja je mnogo, nedoumica još više. Posjetili smo tvornicu ulja švicarskog Motorexa i u razgovoru sa stručnjacima saznali pravu istinu. Ovo su najčešća pitanja i odgovori vezani uz krvotok motora:

MR: Krenimo s uobičajenom situacijom kod odabira ulja. Kupac obično za svoj motocikl želi ili najkvalitetnije ili najjeftinije ulje. I jedno i drugo je pogrešno, zar ne?
Motorex: Upravo tako! Proizvođač u knjižici uputstava navodi koju vrstu ulja specificira za vaš motocikl. Primjerice, to može biti API-norma koju prati određeni viskozitet. Uz to, moramo znati u kojoj će se regiji koristiti motocikl, kakve temperature tamo prevladavaju. Dakle, potpuno je pogrešno fokusirati se na najskuplje ili najjeftinije ulje, već za svoj motocikl moramo odabrati najprikladnije ulje. To je poanta cijele priče.

 

MR: Moramo li se baš striktno držati specifikacije koju proizvođač navodi ili je dozvoljeno malo 'kreativne slobode'?
Motorex: Ako proizvođač to dopušta, možemo malo pojačati kvalitetu ulja ili po pitanju viskoziteta uzeti malo 'tanje' ulje. Međutim, to ujedno ovisi i o vašim preferencijama – vozite li više duge ili kratke dionice, koristite li motocikl tijekom cijele godine i u svim godišnjim dobima ili samo kada je toplije itd. Kada već odstupamo od preporučene specifikacije, onda bi izbor ulja trebali prilagoditi i našim potrebama.

MR: Servisni intervali su u međuvremenu postali jako dugi, 12 do 15 tisuća kilometara. Mogu li ulja izdržati tu veliku kilometražu bez posljedica za motor ili je sve zapravo dobro osmišljeni marketinški trik?
Motorex: Naša ulja u potpunosti ispunjavaju standarde koje proizvođači motocikala nameću i u skladu su s preporučenim servisnim intervalima.



MR: Proizvođači navode primjerice 15.000 km ili jedna godina. Koliko se važna ta 'jedna godina', treba li se toga striktno pridržavati?
Motorex: Problem je što ulje oksidira čim dođe u kontakt s kisikom. Tu je i voda koja se u motoru kondenzira uslijed neprestanog grijanja i hlađenja, zbog čega ulje gubi na viskoznosti. Zbog toga ima najviše smisla ulje zamijeniti na kraju sezone, u kasnu jesen. Jer, svježe ulje čuva motor tijekom zimske stanke.

MR: Znamo da različiti koncepti motora podržavaju različita ulja. Znači li to da ulje za zrakom hlađeni motor ne odgovara za onaj koji se hladi tekućinom? Ili da V2-motor po pitanju ulja nije kompatibilan s rednim četverocilindrašem?
Motorex: Što je motor moderniji, snažniji i više se vrti, to naglašenije treba ići u smjeru full-synthetic ulja. Suprotno tome, stari zrakom hlađeni motori najbolje funkcioniraju s mineralnim uljima. Mi u Motorexu primjerice nudimo optimalna ulja za BMW-ove bokser motore, oldtimere, trkaće strojeve itd...



MR: A što je s japanskim rednim zrakom hlađenim četverocilindrašima? Postoje li i za njih posebna ulja?
Motorex: Zanimljivo je da motori iz Japana, i općenito iz Azije, nisu previše zahtjevni glede vrste i specifikacije ulja. Riječ je o konvencionalnim motorima, lakim za održavanje, koji su vrlo stabilni i pouzdani, i koji ne postavljaju pretjerane zahtjeve glede ulja kao primjerice Ducati ili BMW.

MR: Koji je vaš stav glede aditiva koji se dodaju u ulje prilikom izmjene? Korisno ili štetno?
Motorex: Naša su ulja visokorazvijena, što znači da im nisu potrebni nikakvi dodatni aditivi. Naša bazna ulja prolaze visoku provjeru kvalitete a aditivi koje smo dodali u njih u potpunosti ispunjavaju svoju funkciju bez negativnih nuspojava. Naš tim u laboratoriju po tom pitanju odrađuje izvrstan posao i nikada ne spava. Uvijek su u potrazi za još boljom formulom. Ako ćemo biti do kraja dosljedni, u većini slučajeva je kontraproduktivno dodavati aditive u naša ulja.



MR: Prilikom kupnje rabljenog motocikla gotovo svi prodavači ističu da je u motociklu 'novo ulje'. Postoji li način da to prepoznamo?
Motorex: Naravno. Nove ulje se žuti, u njemu nema mirisa benzina ili sagorijevanja, i nema vode koja se prepoznaje po bijelim nakupinama. Ali generalno, svaki kupac rabljenog koji nije siguran u povijest održavanja trebao bi odmah promijeniti ulje i filter. Riječ je o zaista minimalnom trošku.








Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Suzuki DL650 V-Strom Yamaha T-max 500 Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera Runner 50 SP Gilera GP800 Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha FZ1 Fazer Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha XT660X Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) KTM 690 Duke Honda XL700V Transalp KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha YZF-R125 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda CBF 600 N Yamaha V-max Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Aprilia RS 125 Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FZ8/fazer 800 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Gilera Nexus 300 i.e. Honda VT 750 Shadow Spirit Ducati Diavel (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR BMW K 1300 GT 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Megelli sport 125 R Honda VFR 800 2003- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R KTM Duke 125 (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Yamaha FJR1300 KTM RC-8 R (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha TDM850 1996- Honda XL650V Transalp Honda CBF 600 S BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star MV Agusta F3 675 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLE500 2005-