Članak | Savjeti by Motorex: Ulje se mijenja na kraju sezone
Oko izbora ulja oduvijek su se vodile žustre rasprave, svatko ima svoju 'istinu'. Zbog toga smo odgovore na najčešće postavljana pitanja potražili kod eksperata iz Švicarske
Je li najskuplje ulje ujedno i najbolje za vaš motocikl? Smije li se odstupati od tvorničke specifikacije? Zbog čega ulje gubi svoja svojstva? Pitanja je mnogo, nedoumica još više. Posjetili smo tvornicu ulja švicarskog Motorexa i u razgovoru sa stručnjacima saznali pravu istinu. Ovo su najčešća pitanja i odgovori vezani uz krvotok motora:
MR: Krenimo s uobičajenom situacijom kod odabira ulja. Kupac obično za svoj motocikl želi ili najkvalitetnije ili najjeftinije ulje. I jedno i drugo je pogrešno, zar ne?
Motorex: Upravo tako! Proizvođač u knjižici uputstava navodi koju vrstu ulja specificira za vaš motocikl. Primjerice, to može biti API-norma koju prati određeni viskozitet. Uz to, moramo znati u kojoj će se regiji koristiti motocikl, kakve temperature tamo prevladavaju. Dakle, potpuno je pogrešno fokusirati se na najskuplje ili najjeftinije ulje, već za svoj motocikl moramo odabrati najprikladnije ulje. To je poanta cijele priče.
MR: Moramo li se baš striktno držati specifikacije koju proizvođač navodi ili je dozvoljeno malo 'kreativne slobode'?
Motorex: Ako proizvođač to dopušta, možemo malo pojačati kvalitetu ulja ili po pitanju viskoziteta uzeti malo 'tanje' ulje. Međutim, to ujedno ovisi i o vašim preferencijama – vozite li više duge ili kratke dionice, koristite li motocikl tijekom cijele godine i u svim godišnjim dobima ili samo kada je toplije itd. Kada već odstupamo od preporučene specifikacije, onda bi izbor ulja trebali prilagoditi i našim potrebama.
MR: Servisni intervali su u međuvremenu postali jako dugi, 12 do 15 tisuća kilometara. Mogu li ulja izdržati tu veliku kilometražu bez posljedica za motor ili je sve zapravo dobro osmišljeni marketinški trik?
Motorex: Naša ulja u potpunosti ispunjavaju standarde koje proizvođači motocikala nameću i u skladu su s preporučenim servisnim intervalima.
MR: Proizvođači navode primjerice 15.000 km ili jedna godina. Koliko se važna ta 'jedna godina', treba li se toga striktno pridržavati?
Motorex: Problem je što ulje oksidira čim dođe u kontakt s kisikom. Tu je i voda koja se u motoru kondenzira uslijed neprestanog grijanja i hlađenja, zbog čega ulje gubi na viskoznosti. Zbog toga ima najviše smisla ulje zamijeniti na kraju sezone, u kasnu jesen. Jer, svježe ulje čuva motor tijekom zimske stanke.
MR: Znamo da različiti koncepti motora podržavaju različita ulja. Znači li to da ulje za zrakom hlađeni motor ne odgovara za onaj koji se hladi tekućinom? Ili da V2-motor po pitanju ulja nije kompatibilan s rednim četverocilindrašem?
Motorex: Što je motor moderniji, snažniji i više se vrti, to naglašenije treba ići u smjeru full-synthetic ulja. Suprotno tome, stari zrakom hlađeni motori najbolje funkcioniraju s mineralnim uljima. Mi u Motorexu primjerice nudimo optimalna ulja za BMW-ove bokser motore, oldtimere, trkaće strojeve itd...
MR: A što je s japanskim rednim zrakom hlađenim četverocilindrašima? Postoje li i za njih posebna ulja?
Motorex: Zanimljivo je da motori iz Japana, i općenito iz Azije, nisu previše zahtjevni glede vrste i specifikacije ulja. Riječ je o konvencionalnim motorima, lakim za održavanje, koji su vrlo stabilni i pouzdani, i koji ne postavljaju pretjerane zahtjeve glede ulja kao primjerice Ducati ili BMW.
MR: Koji je vaš stav glede aditiva koji se dodaju u ulje prilikom izmjene? Korisno ili štetno?
Motorex: Naša su ulja visokorazvijena, što znači da im nisu potrebni nikakvi dodatni aditivi. Naša bazna ulja prolaze visoku provjeru kvalitete a aditivi koje smo dodali u njih u potpunosti ispunjavaju svoju funkciju bez negativnih nuspojava. Naš tim u laboratoriju po tom pitanju odrađuje izvrstan posao i nikada ne spava. Uvijek su u potrazi za još boljom formulom. Ako ćemo biti do kraja dosljedni, u većini slučajeva je kontraproduktivno dodavati aditive u naša ulja.
MR: Prilikom kupnje rabljenog motocikla gotovo svi prodavači ističu da je u motociklu 'novo ulje'. Postoji li način da to prepoznamo?
Motorex: Naravno. Nove ulje se žuti, u njemu nema mirisa benzina ili sagorijevanja, i nema vode koja se prepoznaje po bijelim nakupinama. Ali generalno, svaki kupac rabljenog koji nije siguran u povijest održavanja trebao bi odmah promijeniti ulje i filter. Riječ je o zaista minimalnom trošku.
Zajednica | Komentari