Motorevija
PRETRAGA
2021-12-22 , Autor: Vanja Margetić, Slike: Arhiva Motorevije
Bookmark and Share

Brojke ni u 2021. nisu dobre, 58 motociklista izgubilo je život, što je 14 više nego lani



Na kraju godine, obično se podvlači crta godine na izmaku. U svijetu motociklista to su nažalost ljudske žrtve i stradali u prometu. Brojke ni ove godine nisu dobre. Svaka peta osoba stradala u prometu bila je motociklist. Ukupno je njih 58 izgubilo život. Ako pogledamo prošlu godinu to je povećanje za čak 14 smrtno stradalih motociklista. Brojke pokazuju i da je od ukupno stradalih na dva kotača najviše onih u zrelim godima, odnosno od 35 do 54 godine života, njih 26.

 
Bitumenske ispune samo su jedna od brojnih cestovnih zamki

Prometnice koje su odnijele najviše života su one najzanimljivije za vožnju. Riječ je o dobro poznatoj Jadranskoj magistrali, kao i staroj cesti od Zagreba prema Rijeci. Negativnog trenda i povećanog broja smrtno stradalih svjesni su i u Ministarstvu unutarnjih poslova, stoga za iduću sezonu najavljuju i preventivne i represivne mjere. Vezano uz motocikliste, tijekom naredne motociklističke sezone intenzivirati će se i preventivne aktivnosti u cilju njihovog manjeg stradavanja, odnosno kroz suradnju s moto udrugama organizirat će se i provoditi zajedničke preventivne aktivnosti te ukazivati na opasnosti vožnje motocikala i mopeda i korisnosti zaštitne opreme (kacige, odijela, rukavica i sl.).

 
Vožnja u kompletnoj zaštitnoj opremi umanjuje rizik od ozljeda

Osim toga najavljuju i više edukacije. Jednako tako, provest će se preventivno-edukativne aktivnosti usmjerene prema ovoj skupini sudionika u prometu, u čije će se provođenje uključiti instruktori vožnje HAK-a, nadzornici tehničke ispravnosti iz stanica za tehničke preglede, serviseri mopeda i motocikala te predstavnici moto klubova. Svakako da će se i putem medija upućivati savjeti za sigurniju i odgovorniju vožnju motociklista u prometu, ali i drugim vozačima ukazivati na njihovu veću prisutnost na cestama, stoji u odgovoru koji smo dobili od Policije.

Povećane brojke stradalih kriju se i u većem broju registriranih motocikala. U odnosu na prošlu godinu na cestama je gotovo tri tisuće više! No, nisu svi baš tehnički ispravni. Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, najčešći nedostaci na motociklima su na svjetlima, kočnicama i ono posebno zabrinjavajuće - na gumama. Iako prije moto sezone Centar za vozila Hrvatske nudi besplatan preventivni tehnički pregled, neki i dalje zanemaruju važnost ispravnosti motocikla.

 
Prolazak na tehničkom pregledu uvjetuju i gume

I dok vozači automobila uživaju blagodati tehnologije i zaštite, na motociklu to nije tako, ističe stručnjak s Fakulteta prometnih znanosti Marko Šoštarić. Motociklistima je obvezno jedino nošenje zaštitne kacige. Ostala oprema poput jakne, hlača, rukavica i čizama s posebnim štitnicima ili čak zračnim jastucima može biti vrlo korisna i spasiti život u slučaju nesreće, ali u Hrvatskoj nije obvezna. Ona je primjerice obvezna u Belgiji, a u nekim zemljama preporučljiva.

Motociklisti kada se voze na dulje relacije nose u pravilu i takvu opremu, ali na kraćim svakodnevnim putovanjima ne. Ono što svakako može spasiti, ali i odnijeti život je prometna infrastruktura. Primjerice povećanje hrapavosti asfalta u zavojima može spriječiti proklizavanje motocikla u zavoju. Ako pak dođe do proklizavanja i pada onda važnu ulogu ima okolina ceste. Na velikom broju kilometara domaćih prometnica ona je pogubna za motocikliste prilikom pada. Iako se počelo raditi na tome i dalje je premalo sigurnih dionica.

 
Dodatni plašt na zaštitnoj ogradi često je spasonosan

Tek su na nekima postavljeni znakovi i dodatan plašt koji ublažava pad motociklista. Prilikom pada plašt amortizira tijelo vozača, spašava ga od pada primjerice u provaliju ili težeg loma. Prema nekim europskim smjernicama dodatne ograde za motocikliste bi primjerice trebale biti postavljene u opasnijim zavojima. Dodatan plašt trebao bi biti na onim prometnicama gdje ima više od 250 motociklista u danu, odnosno ako je na toj dionici bilo tri ili više prometnih nesreća u posljednje tri godine, ističe Šoštarić.

Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:

· kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene
· ne nose zaštitne kacige
· precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu
· obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera
· provlače se između zaustavljenih kolona vozila
· upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima
· upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita)
· uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.



Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:

· oduzimaju im prednost prolaska
· prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala
· skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera
· prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha V-max KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) KTM 690 Duke Yamaha XT660X Yamaha XJ6 (2010.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha YZF-R125 BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CBF 600 N Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Runner 50 SP Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Shiver 750 GT Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 BMW G 650 GS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Honda VFR 1200 F BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Suzuki DL1000 V-Strom Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM Duke 125 (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CBF 600 S Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R BMW R1200GS 2007 Hyosung GT 250 R Yamaha FZ6 (S2) 2007- Yamaha FJR1300 Honda CBR 250 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)