2008-07-23 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Vanda Kljajo | |
Keewayev low-cost custom malog obujma, jednocilindarski superlight 125 motocikl je za svakodnevicu, a prednosti su mu ponajprije izgled, neznatni troškovi održavanja i niska potrošnja
Sparina je dan pretvorila u ljepljivo ništa, toplina je isijavala iz asfalta, a grad je lijeno brujao pritisnut visokom temperaturom. Po cesti je klizio crni custom s kromiranim dijelovima koji su se presijavali na suncu, onako lagano - slow motion.
Poneki prolaznik koji je uočio njegovu figuru, dok je prolazio cestom, mogao je zaključiti samo jedno - izgleda, ali nije harley-davidson. To ljetno poslijepodne zaista nije bilo traga harleyju, a ni toplom američkom jugu. Zapravo, vozili smo keeway superlight 125 u jednom europskom predgrađu. Sve drugo bilo je isto, ili gotovo isto….
Galopirajuća kineska moto industrija sve brže proizvodi zanimljive nove modele uglavnom jednostavnije mehanike i manjeg obujma. Koliko god Kinezi brzo razvijali svoje projekte, najsigurniji način da isti uspiju je kopiranje provjerenih zapadnih motociklističkih veličina. Novi Keewayev custom model superlight 125 taj koncept slijedi kao „po špagi“. Zapravo, kada bacimo pogled na njega, vidimo mali harley-davidson s jednim cilindrom umjesto dva i desetinom originalnog obujma.
Što to ustvari znači? To znači da keeway mogu poželjeti kupiti svi koji čeznutljivo gledaju original, a ne mogu si ga priuštiti niti im on zapravo treba. Više trebaju pojavom zanimljiv, klasom prepoznatljiv svakodnevni motocikl čija potrošnja, cijena i održavanje nisu vrijedni spomena. Takvih custom svakodnevičara mnogo je i među mladima i među starima. Stoga će superlagani harley-davidson alias keeway superlight mnogima biti prvi motocikl s kojime će kročiti u svijet motocikala, posebice znamo li za restrikcije vezane uz A-kategoriju. Superlight tako nudi sve, samo u manjem obliku.
Isto tako, Kinezi su lukavo iskoristili svoju jednostavnu mehaniku poput zrakom hlađenog motora s pet brzina, čeličnog okvira, kotača od lakog lijeva te goleme količine elektrolitski nanešenog kroma. Tako izgled tog motocikla ne treba posebno opisivati, već samo napomenuti da sve dok ne priđete iznimno blizu, on se doima jednako velikim i moćnim, kao i neki s desetostruko većim obujmom što će kupci svakako znati cijeniti.
Tek kada priđete bliže, sjednete i počnete voziti, uvidite da je njegov obujam „samo“ 125 ccm i da je superlight ustvari laki motocikl. To nije nedostatak, već naprotiv - prednost. Uz to, položaj sjedenja ne umara, a vjetrobransko staklo pruža dobru zaštitu od vjetra. Vozača jedino smeta poprilično blizu upravljaču postavljeno oniže sjedalo u kombinaciji sa širokim osloncima nogu koji katkad otežavaju promjenu brzina.
Na superlightu će u pravilu bolje sjediti niži vozači te izrazito bitno - vozačice. Iako mu je masa 150 kg, položaj vozača na niskom sjedalu omogućuje lako upravljanje motociklom. U gradu je problem tek provlačenje kroz gužvu zbog oslonaca nogu postavljenih dosta sprijeda i šireg upravljača. Stoga je magistralna cesta prava mjera za lagano krstarenje, a upravo će kombinacija grad-magistrala biti sudbina većine superlighta.
Motor snage 10 KS svojevrstan je standard za zrakom hlađenu kinesku konkurenciju tog obujma. Nastupa lagano i iako će ga zlobnici opisati preslabim, više vrijedi tvrdnja da je nenapadan. Snagu razvija linearno, ima je dosta u nižim okretajima, a visoki mu baš i ne gode. Tada je neugodno bučan, a forsiranje ne donosi nikakav rezultat. Jednocilindraš se najbolje osjeća u laganoj vožnji kada kroz svih pet brzina klizi lako uz lagano „šuškanje“ iz ovećeg dvostrukog ispušnog topa. Uz dobar odaziv na komandu gasa, motocikl s vozačem on nenapadno tada pogura do 95 km/h (prema instrumentima) i na 100 km potroši od 2,5 do tri litre goriva.
Zbog toga će ga jedni preskakati, a drugi obožavati, posebice učenici i studenti koji od džeparca trebaju puniti njegov 15 litara veliki spremnik. Isti će također biti oduševljeni velikim bisagama koje dolaze serijski, a u koje stane podosta stvari - knjiga ili hrana i pića, ovisno o tome kamo se ide. Tako opremljen, superlight mnogima može biti nedvojbeno dobar pomoćnik u gradu.
Stoga katkad smeta ponašanje mjenjača koji u gradu često treba, a isti ponekad ne da se lako u neutralan položaj i općenito bi mogao biti precizniji. Također, promjeni brzina nerijetko zasmeta i kromirani crashbar pričvršćen ispred motora. Uz to, kočnice čine disk sprijeda i bubanj straga. Obje rade zadovoljavajuće i uspijevaju usporiti motocikl i s dvoje putnika, no i jednoj i drugoj nedostaje bolje doziranje, i to prije svega prednja koja ostavlja dojam „dvopoložajnog“ raspoloženja uz minimalni učinak do jedne točke, a potom daljnjim stiskanjem polugice i oštrim trenutačnim hvatanjem. Ovdje bi zasigurno od velike pomoći bila izmjena kočnog ulja kvalitetnijim, jer disk i kočna čeljust te pumpica izgledaju posve solidno.
Ovjes sastavljen od prednje teleskopske vilice i stražnjih dvostrukih amortizera podešan je na udobnost i uz podnošljivo ljuljanje svladava sve neravnine. Na njegov rad prigovora nema, no vozač se mora pomiriti s mekim prednjim krajem i nešto tvrđim stražnjim. Dok se ne pretjera u brzini prolaska zavojem i korekciji putanje kočnicama problema nema, a potom dolazi do laganog uznemirenja motocikla. S obzirom na najvišu brzinu motocikla, ovjes je zadovoljavajući.
S druge strane, superlight je opremljen bočnim i središnjim osloncem koji olakšavaju parkiranje u garaži i gradu, no i jedan i drugi vozačima nježnije građe zadaju probleme. Bočni oslonac koji je na odličnoj poziciji, nepotrebno je „dotjeran“ oprugom koja ga vraća u zaklopljen položaj i pri malom pomaku motocikla od podloge. Dogodi li se to, a superlight je u kosom položaju, unatoč imenu dovoljno je težak da padne na bok. Središnji oslonac osjetno je stabilniji, ali podizanje motocikla na njega otežano je zbog uskog prihvata za ruku ispod stražnjeg dijela sjedala te izračuna nožne poluge kojom se treba masa odići od podloge.
Unatoč sitnom dotjerivanju koje bi ga učinilo još jednostavnijim i priručnijim za korištenje, superlight je svakako dobar izbor za početnike i sve koji žele motocikl za 14.490 kuna. Tako povoljnih ulaznica u svijet customa dugo je nedostajalo, pa zbog istog razloga neće nedostajati zanimanja za tim modelom. Dakle, ne mora se voziti harley-davidson da bi se lagano klizilo cestom, onako - slow motion.
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |
Royal Enfield Guerrilla 450: Retro za tanak novčanik |