Motorevija
PRETRAGA
2007-08-08 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija
Bookmark and Share

Kako treći kotač utječe na dinamiku vožnje u usporedbi s dva kotača klasičnog maksi skutera? Da bismo to ustanovili, na stazi su, uz nas dvoje iz Motorevije, piaggio MP3 i X8 isprobali i kolege automobilski novinari



Pet vozača, pet kotača, osam zavoja s jednolikom podlogom, štoperica i čunjevi bili su nam potrebni da odgovorimo na pitanje koje nas „muči“ od pojave Piaggiova čuda na tri kotača. Kako treći kotač utječe na dinamiku vožnje u usporedbi s dva kotača klasičnog maksi skutera? Sigurni smo da to zanima i mnoge od vas, i zato smo čekali da se slegnu prvi dojmovi pa da obavimo jednostavan usporedni test. Iskoristili smo za to posljednje dane maraton testa našeg maksi skutera X8.

Da bi „ukrštanje mačeva“ bilo što objektivnije, privremeni Motorevijini testni vozači postali su kolege automobilski novinari iz redakcija auto motor i sporta i Maxi tuninga, svi vrsni poznavatelji tehnike vožnje automobila, ali s motociklima i skuterima nisu imali previše dodira. Idealna populacija za testiranje s obzirom na Piaggiovu težnju da upravo modelom MP3 privuče upravo takve kupce - korisnike automobila - i ponudi im dio automobilske sigurnosti u skuterovu tijelu. Trojici automobilista pridodali smo i vozačicu, da bismo zabilježili i dojmove iz perspektive nježnijeg spola, te na kraju jednog od nas motociklista iz redakcije Motorevije.

Pet vozača na pet kotača - idealno za usporedbu dojmova. Nakon što smo u tekstu posvećenom modelu MP3 u Motoreviji broj 4 ove godine u vožnji gradom i svakodnevnoj upotrebi iznijeli njegove očite prednosti u odnosu na dva kotača po pitanju kočenja, udobnosti i sigurnosti, morali smo sučeliti koncepcije i na terenu koji ne uključuje šine, neravan kolnik, rubnjake i druge svakodnevne gradske elemente koji bi dali prednost MP3.



Staza
Zbog svega navedenog za „ring“ smo odabrali stazu u Novom Marofu, a za testnu etapu izabrali smo unutrašnju konfiguraciju staze s osam zavoja malog do srednjeg radijusa, s jednom dužom i nekoliko kratkih međuravnina. To je našim vozilima trebalo dati dosta prostora za iskazivanje svih karakteristika, a vozačima dinamičnu dionicu na kojoj moraju maksimalno iskoristiti te karakteristike da bi ostvarili što bolje prolazno vrijeme, koje smo odlučili mjeriti i uspoređivati. Uz prolazno vrijeme na stazi, odlučili smo usporediti i učinak u slalomskoj vožnji te pri kočenju.



Suparnici
Koncepcijske razlike mogu biti prednost ili nedostatak, ovisno o situaciji. Od početka nam se činilo da gledamo boks-meč. Kao izazivač prvi je na borilište izišao MP3 - tri kotača, paralelogramski prednji ovjes, tri diska i masa od 204 kg. Tehnološka evolucija zastrašuje, ali je i dodala nešto „masnog tkiva“ na tijelo maksi skutera. Pomalo nas podsjeća na Ivana Dragu. S druge strane, sad već veteran i tipični predstavnik svoje klase, postavio se naš maratonac X8 i pokazao pločice na trbuhu. Vitka linija, kotač manje, disk manje, ali i manja masa od 171 kg. Kao Stallone u „Rockyju 3“, rekli bismo, u životnoj formi. Ostalo je bilo isto - puni spremnici goriva i 22 KS.

Pretpostavke
Već pogled na skutere naveo nas je da prije usporedbe odaberemo favorite, a nije tajna da je većina tipovala upravo na Ivana Dragu, odnosno - MP3. Posebno automobilistički dio ekipe, koji je pretpostavio da maksimalan angažman na stazi može lakše i uz manje straha od pada iskazati na sigurnijem vozilu, s više kotača. No, nije se smjelo podcijeniti ono na čemu se čovječanstvo jako dobro vozi više od sto godina. Bez puno razmjene mišljenja, kako ne ispalo da smo u krivu, krenuli smo u meč.

Testiranje
Svatko je morao voziti pet krugova na svakom modelu (da bismo dobili srednje vrijeme), odvesti jednu turu između čunjeva i napraviti po dva kočenja na svakom skuteru. Na kraju smo vozače zamolili i za pisani komentar.

Početak testiranja dao je laganu prednost MP3, koji se ponašao sigurnije i s hladnim gumama, pa su naši kolege automobilisti s manje straha počeli podešavati idealne putanje i pripremati se najbrže krugove. X8 su u startu svi vozili opreznije, bojeći se proklizavanja prednjeg kotača, koji im se činio nesigurnijim. Kako su pripremni krugovi odmicali, struganje centralnih oslonaca u zavojima počelo je zvučno dočaravati da putanje postaju sve uže i oštrije te da dečki s oba modela „rundaju“ sve brže.

Čim se brzina počela povećavati, počeli su na vidjelo izlaziti i aduti dvaju kotača. X8 se pri maksimalnim nagibima i brzim promjenama pravca mogao voziti sve brže, a zbog manje mase brže je i ubrzavao na ravnim dionicama. Uskoro je nestala situacija koja je dotad davala nekoliko sekundi prednosti MP3. Nakon što su se svi opustili i upoznali stazu, počeli smo mjeriti vrijeme. Ponovno smo tipovali na MP3, misleći da će kolege naviknuti na automobile biti „hrabriji“ na njemu. No, prolazna vremena bila su gotovo identična.

Pomalo neočekivan rezultat štoperice zahtijevao je da nam vozači iznesu i svoje dojmove. Objašnjenje svih bilo je identično - MP3 dominira u zavojima, gdje pruža više sigurnosti, pa su svi bili spremniji ići do kraja u nagib, što je utjecalo na putanje i prolazna vremena. Trotočkaš je, pak, tempo gubio na izlascima iz zavoja, kad je odaziv na gas bio slabiji zbog veće mase. Uz to, pokazao je još jednu karakteristiku pri maksimalnim nagibima koja je utjecala na brzinu prolaska etape. Naime, već u prvim krugovima primijetili smo da naši automobilski kolege koče duboko u zavoju, za razliku od nas koji smo brzinu podešavali kočenjem pred zavojem. Budući da su na MP3 bili sigurniji, stop-svjetlo često je gorjelo gotovo pola putanje po zavoju, a tad se na MP3 pokazala tendencija uspravljanja pri kočenju prednjom kočnicom. Rješenje je bilo dodatno opteretiti prednji kraj i ne dopustiti mu podizanje, ili prijeći na stražnju kočnicu, što su neki iskoristili, a drugi nisu.



Za razliku od MP3, sjedanjem na X8 svi su počeli voziti kao pravi motociklisti. Kočenja su se pomaknula pred zavoj, a X8 je u rukama gotovo svih vozača počeo prolaziti po idealnim putanjama bez korekcija. Zbog sigurnosti, svi su kočnicu nešto više koristili pri ulasku u zavoje, pa je prolazna brzina u odnosu na MP3 bila nešto niža. No, X8 je tu razliku lako nadoknađivao na ravnicama, što su svi uskoro počeli obilno koristiti. Kad su svi vozači „pohvatali“ razlike između vozila, prolazna su se vremena gotovo izjednačila, a komentari o njihovom ponašanju postali su različiti. Svi su na kraju ustvrdili da u ekstremnoj vožnji ta dva vozila funkcioniraju potpuno drukčije, a postižu podjednak rezultat.

Na kraju je kolegica Ines odvezla svoje krugove i potvrdila sve rečeno, a tad smo na red došli i mi, navodno naviknutiji na motocikle. Iako smo postigli nešto bolja prolazna vremena (MP3 - 45,4 s; X8 - 44,7 s), čisto zbog navike vožnje, mogli smo samo potvrditi zapažanja naših automobilista.

Nakon vožnje među čunjevima, u kojoj su se pokazale iste razlike, kočenje je definitivno prevagnulo u korist MP3.

Zaključak
Iako smo već sve rekli, za generalni zaključak citirat ćemo sami sebe dijelom teksta o MP3 iz Motorevije broj 4: „Skretanjem i postavljanjem skutera u nagib počinjete osjećati razliku u odnosu na jedan prednji kotač, a najuočljivija je u samom uvođenju u zavoj, kad nakon male početne tromosti skuter bez kolebanja pada u nagib, i to u nagib velik koliko vi to želite. To u praksi znači da zavoje s problematičnom podlogom možete proći brže nego inače.“ Upravo tako su ga i na stazi okarakterizirali naši vozači, no naglasili su i tromost zbog prednjeg ovjesa i veće mase.

X8 ostao je do kraja pravi skuter, agilniji i brži, ali su ga vozači s malo staža u zavojima vozili puno opreznije jer nije bilo zaštite dodatnog kotača sprijeda. U svakom slučaju, na kraju su brojke pokazale da su te dvije koncepcije ravnopravne, a da vozači, ovisno o iskustvu i željama, mogu izabrati kombinaciju koja im se više sviđa. Kotač više, sigurnosti više, ali i ponešto mase i tromosti više, ili obratno.

Nama se na kraju najviše svidjelo to što smo ustanovili da su odsad pred nama dvije podjednako vrijedne alternative, a odgovor na pitanje s početka teksta je: treći kotač utječe na dinamiku vožnje i karakteristike vozila, nešto daje, nešto oduzima, ali na kraju ipak ne zaostaje za dvokotačem.



KOMENTARI VOZAČA

Neven Novak, pomoćnik glavnog urednika Auto motor i sporta

Fakultativnom moto vozaču i zagriženom ljubitelju četiriju kotača, koji se dosad na dva kotača vozio isključivo na skuterima, i pokojem apeencu (u mlađim danima), MP3 je bio pravo osvježenje ili, bolje rečeno, ohrabrenje. Jednostavno, već pogled na dva kotača sprijeda ulijevao je dodatnu dozu povjerenja da naginjanje u zavoju neće završiti nedostojanstvenim, skupim i, što je najgore, često bolnim klizanjem po boku. Upravo zato na stazi u Marofu na MP3 sam puno prije nego na klasičnom dvotočkašu X8 došao do vlastitih granica, ali kako su vrijeme i krugovi odmicali, stvari su počele sjedati na svoje mjesto, a razlike postajale očitije. Da se nije radilo o pisti i lovljenju desetinki sekunde na štoperici, vjerojatno ih ne bih ni zamijetio. No, postoje. Na stazi je X8 definitivno brži, što je logično jer se identičan motor i njegovih 22 KS nose sa 33 kg manjom masom (MP3 teži 204 kg, a X8 171 kg), a to je na pisti enormna razlika. Zato i ne čudi što smo (gotovo) svi bolja vremena postizali na X8-ici. No, isto tako sam potpuno svjestan da, ako sam na MP3 izvukao 100 posto svojih mogućnosti, na X8 sam ih iskoristio najviše 80 posto. Otprilike takav omjer može se prebaciti i na svakodnevnu vožnju cestom, i to je glavna prednost trokotača, koji pogoduje neiskusnijim vozačima. X8 lakše ulazi u zavoj, a na MP3 posebno mi se svidjela stabilnost pri jakim kočenjima, iako zaustavni put (opet zbog veće mase) nije nužno kraći - nismo mjerili pa to ne mogu potvrditi. Koji bih radije vozio? Teško pitanje! MP3 je totalno „cool“, a kako je malotko imun na „trendofske“ fore, tako bi i moj izbor ovaj put bila muzička kutijica. Ups, pardon, zaboravio sam da se ovdje radi o motoru, a ne I-podu.

Marko Tomac, urednik Maxi tuninga

Ostvareno vrijeme: MP3 - 48,6 s; X8 - 46,8 s
Znao sam da će moje neznanje vožnje motocikla najbrže isplivati na površinu upravo na stazi, a dečkima iz Motorevije upravo je to i trebalo. Zanimalo ih je što će mi bolje „leći“ - X8 ili MP3 - jer moje vozačke sposobnosti vjerojatno odgovaraju umijeću nekog prosječnog skuteraša. Sudeći po postignutim vremenima, koja su i mene iznenadila, reklo bi se da mi X8 bolje odgovara, a zapravo je suprotno. Koliko sam se god na X8 trudio „peglati“ zavoje i sve raditi školski, na MP3 sam se osjećao sigurnije. Bolje vrijeme na ionako bržem X8 nije vrijedno spomena, jer lakoća vožnje na MP3 je nešto što bi svaki prosječni vozač, ne sportaš, trebao cijeniti. Osim toga, čini mi se i da MP3 ima bolje kočnice, a što je najvažnije, bolje trpi vozačeve greške. Nekoliko sam puta na oba motora prebrzo ušao zavoj, pa kočio duboko do njegovog apexa, vrhunca, a uvijek sam lakše iznova našao pravu putanju i lakše smirio MP3. Takva je situacija zapravo najbolja simulacija iznenađenja u svakodnevnom prometu - za što bih ja uvijek odabrao trotočkaša - barem dok ne ovladam Puljekovom sigurnošću.

Igor Doležal, Auto motor i sport

Ostvareno vrijeme: MP3 - 49,6 s; X8 - 49,8 s
Teška usporedba, što najbolje pokazuju i vremena koja su, barem mi se tako čini, u većini slučajeva vrlo izjednačena. X8 je jači, brže reagira na otvaranje ručice gasa i zato je puno agilniji. Problem je u tome što neiskusniji vozači zato unose previše brzine u zavoj i moraju jače kočiti. Tu MP3 ima prednost, barem psihološku, jer ga je lakše „slomiti“ u zavoju, a i zaustavni je put kraći. Čovjek se osjeća kudikamo sigurnije. Slično je ako uspijete pogoditi idealnu putanju, pa još položite skutere do maksimuma i zastružete osloncem. Manje vičnijima na X8 to izaziva nelagodu (dok ne uhvatite grif) dok na MP3 struganje pokušavate maksimalno produžiti. Jedini je problem kod MP3 u tim ekstremima neugodno kuckanje prednjeg ovjesa u radu. Za razliku od kratkih zavoja, za duže i brže meni je X8 puno više odgovarao. No, staza je jedno, a grad, s tramvajskim šinama i skliskim asfaltom, nešto posve drugo, a tu MP3 početnicima puno znači.

Ines Brezovac, redakcija Motorevija
Ostvareno vrijeme: MP3 - 50 s, X8 - 50,6 s

Kišno jutro, ispit iz Televizije, neispavanost… Sve je to nestalo kad smo se uputili autocestom prema Novom Marofu. Bio je to ujedno moj prvi susret sa 250 ccm, kao i vožnja na stazi, pa makar i na onoj poput staze Rauš. Najprije su se dečki kao mala djeca zaigrali na skuterima, a onda su se smilovali i dali i meni poneki krug. Malo „branja šparoga“ i dizanja prašine ostalima (uz naglasak da nisam pala!) nije pokvarilo izvrstan doživljaj prve vožnje na stazi. MP3 je dopuštao niže spuštanje i ulijevao dodatnu sigurnost s dva kotača sprijeda, ali sam se ipak „kao doma“ osjećala na X8. MP3 je bio odličan na autocesti, a veliko vjetrobransko staklo omogućilo je vrlo ugodnu vožnju bez imalo vjetra. No, budući da je riječ o vožnji na stazi, zaključila bih da su dva kotača ipak - dva kotača te da će moj zaostatak idući put biti - manji.





xREKLAMA
Test Ride
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Yamaha XT660X Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) KTM 690 Duke BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Ducati Diavel (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Yamaha XJ6 (2010.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FJR 1300 AS BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Shiver 750 GT Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Megelli sport 125 R Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Gilera Runner 50 SP BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia NA 850 Mana 2007- Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. BMW K 1300 GT 2009 Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM RC-8 R (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 1200 F Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki KLR650 / R Kawasaki Z 750 R (2011.) Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Hyosung GT 250 R BMW R1200GS 2007 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Honda CBR 250 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Ural 750 (2003) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Yamaha SR125 1997- Yamaha FJR1300 Triumph Tiger 800 (2011.)