Motorevija
PRETRAGA
2022-05-13 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Jorg Kunstle
Bookmark and Share

Prvi put smo 'u vatru' bacili i dva električna stroja koja se potpuno ravnopravno moraju suočiti sa standardima i kriterijima Alpenmastersa. No prije testnog maratona postavlja se esencijalno pitanje - je li doseg e-kandidata dovoljan za uspon do Großglocknera?



Električni motocikli su dosad na Alpenmastersu bili samo promatrači. Uglavnom smo se njima služili radi stvaranja zabavnog materijala, onoga koji vas je trebao nasmijati. Recimo, kao onda kada je bivši glavni urednik Motorrada Michael Pfeiffer prenio svoje dojmove o punjenju e-motocikla na punionicama na putu do i s Alpenmastersa. Jedna od njegovih legendarnih izjava je i ona o punjenju pametnog telefona na USB-priključak na motociklu. Tada je to prokomentirao - 'Nisam više siguran je li se mobitel punio iz baterije na motociklu ili se baterija motocikla punila iz mog mobitela?!' Koliko god tada zbijali šale na račun e-mobilnosti, znali smo da će njihovo vrijeme doći, i to vrlo brzo.

I evo, godine 2021. je stigao trenutak istine, a započeo je - rano ujutro. Električni dvojac - Harley-Davidson LiveWire i Energica Eva Ribelle RS - ležerno klize iz hotelske garaže na ulicu, uz jedva čujno brujanje elektromotora. Dobar je osjećaj ne imati grižnju savjesti jer budite goste hotela u praskozorje, no s druge strane motocikli bez zvuka su kao nogometna utakmica bez golova. Ili motosusreti bez piva i roštilja?!

Do naplatne postaje Ferleiten ima 20 minuta vožnje koja prolazi u sablasno tihoj atmosferi. Umjesto da se koncentriramo na uvjete na cesti ili jednostavno uživamo u magičnoj atmosferi svitanja i probijanja zraka svjetlosti iza masivnih obronaka, naš se pogled zalijepio na instrumente e-dvojca. Kapacitet baterije i doseg su rubrike koje dominiraju u očima i mislima vozača. Nema panike, barem zasad. Sa 21,5 kWh Energica ima najveću bateriju koja je trenutačno ugrađena u konstrukciju električnih motocikala (u međuvremenu je stigao i dorađeni model), dok Harleyjeva baterija 'broji' kapacitet od 15,5 kWh.



Dosta teoretiziranja, prvi zavoji izoštravaju naša osjetila, traži se maksimalna koncentracija. Energica, koja na vagi pokazuje 274 kg (novi model približno 260 kg) neočekivano lako pada u nagib te od vozača zahtijeva tek minimalni impuls na upravljaču ako je kut naginjanja odvažniji. Unatoč 20 kilograma manje balasta unutar aluminijskog okvira, Harley reagira tvrdoglavije, tromo pada u nagib te vrlo teško mijenja putanju i pravac kretanja.

Različiti su to koncepti, oportune filozofije. Eva Ribelle se osjeća agresivno, poput nekog power-nakeda, ergonomija je orijentirana na prednji dio motocikla. LiveWire pak odlikuje ležerni položaj za vožnju, vrlo sličan Sportsteru. Osjeća se kao da veliki dio mase teških baterija (Harley 106 kg, Energica 100 kg) znatno opterećuje prednji dio motocikla te tako remeti konvencionalan osjećaj vožnje. Osjećaj je sigurno i dodatno potpomognut nedostatkom žiroskopskih sila radilice, bregastih osovina, kontrabalansnih osovina, mjenjača... Dakle svih onih komponenti motora s unutarnjim izgaranjem koje rotiraju. Stoga je ponašanje ovih motocikala u zavojima neobično, 'klimavo', nesigurno... Tako nam se barem čini, no vara li nas osjećaj?

Ne, zaključak je da ovaj dvojac u pogledu upravljivosti, stabilnosti u zavojima i preciznosti upravljanja zaostaje za svime što se ove godine pojavilo na Alpenmastersu (vidi tablicu). Energica manje, Harley pak mnogo više. Ipak, dvojac je svjestan svoje kvalitete u tim situacijama. Reakcije pod opterećenjem u najdubljem dijelu zavoja? Zahvaljujući zakretnim točkama stražnje vilice koje su koncentrično postavljene na pogonske zupčanike, reakcije jednostavno ne postoje. A ono što dolazi nakon izlaska iz zavoja u svakom je slučaju bez premca u konvencionalnoj konstrukciji motocikala. Nema šaltanja, potezanja ručice spojke već samo - gas! A kad dodate gas, slijedi spektakl?! Kao da ste izbačeni iz zamišljenog katapulta, e-motocikli silovito grabe naprijed. Kada LiveWire sa 96 KS u sprintu iz zavoja potpuno konkurira najsnažnijim konvencionalnim motociklima na Alpenmastersu, možete samo zamisliti što Energica sa 134 KS radi konkurenciji. Svojim nastupom na planini, Eva Ribelle bi u ubrzanjima nadmašila čak i Ducati Panigale V4? Imate još pitanja? Sve jasno?

Naravno, slijedi uvijek omiljeno i neizbježno pitanje kada se debatira o e-vozilima - koliko je još 'soka' ostalo u bateriji? Na okretištu, na uzvisini Kaiser-Franz-Josef, Harleyjeva baterija pokazuje još 57 posto, a ona Energice 63 posto. Dakle, trebalo bi biti sasvim dovoljno za povratak. Pod uvjetom da nam kolege urednici i test vozači dopuste da ponovno sjednemo na njih. Jer interes za električnim motociklima na Alpenmastersu je ogroman, baš kao i skepticizam oko njihova dosega te enormne cijene koja dobrano prelazi 30.000 eura.



Prije silaska na Fuscher Törl podešavamo intenzitet rekuperacije, koji na oba motocikla funkcionira jednostavno i učinkovito. Ako ste imalo vješti, a krećete se umjerenom brzinom, u većini situacija kočite samo motorom. Ako njegujete tu strategiju, bit ćete nagrađeni nadopunjavanjem baterije od oko pet posto do stanice Ferleiten Valley. U Fuschu, tj. nakon 110 kilometara vožnje, Harley i dalje pokazuje 27 posto, Energica 33 posto kapaciteta baterije. Osjećaj je dobar, jer imat ćemo dovoljno struje za testnu rundu od 133 kilometra pa u povratku nećemo morati maltretirati kolege koji bezbrižno ispijaju kave u lokalnim kafićima.

Turiste ne maltretiramo ni bukom, što se poglavito odnosi na Harley, dok primarni pogon s ravnim zupcima Energici daje prodornu akustiku sličnoj onoj tramvaja pri većem opterećenju, tj. ubrzavanju. Konstruktivna je to posebnost kojom talijanska Energica izbija najjači argument u debatama oko električnog pogona. Općenito - je li izostanak zvuka na e-motociklima nenadoknadiv gubitak za zajednicu? Pokušajte to pitati biciklista na prijevoju?!

Na putu do hotela pravimo dodatne kilometre i - ostajemo bez struje. Na kraju je Harley prevezao 150, a Energica 165 kilometara. Naša prethodna mjerenja pokazala su da se oskudni rasponi ne povećavaju značajno čak ni u ravnicama, tj. na cestama bez uspona. Taj doseg nesumnjivo nikome nije dovoljan za jednodnevni izlet u planine, ali to ne vrijedi za e-motocikle koji se upute na Glockner. Jer postoji najmanje 15 brzih punionica na dionici između Fuscha i Heiligenbluta. Dobre vijesti dolaze prekasno za Harley. Jer, uz izvanredne performanse, agilnije upravljanje i udobniji položaj sjedenja, Energica ne daje LiveWireu ni trunku šanse. Talijan u finale ulazi bravurozno, bez kapi prolivena znoja. A ondje će pak međunarodni žiri na svojoj premijeri morati razmisliti kako uopće klasificirati e-koncept među sve te motore s unutarnjim izgaranjem. 'Porotnici' će imati dovoljno vremena za raspravu o tome, tijekom 'pauzi' na e-punionicama.



Zaključak
Premijerni nastup dvaju e-motocikala na Alpenmastersu daje kontradiktornu sliku. Lagodna vožnja i senzacionalne performanse u suprotnosti su sa skromnim dosegom koji je prekratak za alpske ture. U pozadini ovog ograničenja koje se odnosi na oba modela, Energica impresionira aktivnijim i promišljenijim konceptom.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R