Motorevija
PRETRAGA
2024-02-02 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Jorg Kunstle
Bookmark and Share

Zvuk zujanja po alpskim prijevojima znači da e-motocikli iskazuju ozbiljno zanimanje za Alpenmasters. Posebna vrsta usporedbe preliminarnog kruga



Zaista, je li već došlo vrijeme za takvu promjenu? Može li električni motocikl osvojiti krunu na Alpenmastersu 2023. godine? Kad bolje pogledamo, ne čini se to tako nategnutim. S jedne strane, zato što su načelni uvjeti za touring na struju sve bolji i bolji. Na prijevoju Stelvio, primjerice, brze punionice postoje i u okolnim dolinama i na vrhu samog prijevoja. S druge strane, jer motocikli kao što su Energica Experia i Zero DSR/X u osnovi imaju sve što vam je potrebno za putovanje u Alpe: udoban raspored sjedala, visoke vjetrobrane za touring vožnju i opsežnu serijsku opremu. I imaju asa u rukavu - koncentriranu električnu snagu.

I Energica i Zero to impresivno demonstriraju u svakodnevnim jutarnjim mjerenjima međuubrzanjima uzbrdo. Kad su natovareni s dvije osobe, mogu sprintati od 25 do 75 km/h za manje od tri sekunde (mod Sport) – urnebes! Naravno, u modu Eco oba primjetno smanjuju propulziju (i također ograničavaju maksimalnu brzinu), ali u modu Sport i Standard nije im do šale.



Prednost dviju električnih jedinica: puni okretni moment iz mirovanja. Okretaji? Nisu važni. Dok motori s unutarnjim izgaranjem lupkajući još uvijek rade kroz četiri ciklusa proizvodnje okretnog momenta, električni motocikli generiraju uglađenu potisnu silu bilo koje snage. I Experia i DSR/X vrlo uglađeno implementiraju naredbe ručice 'gasa' tj. potenciometra i bez ikakvih reakcija na promjenu opterećenja od strane pogonskog sklopa.

Svatko tko prvi put vozi na struju kroz beskrajne zavoje prijevoja Stelvio, naći će se kako poseže za ništavilom u potrazi za polugama spojke i mjenjača. Svaki put vam se pojavi smiješak na licu i na pamet padne misao: “A ne, ne treba mi to.” Jednostavno motocikl čisto provucite kroz zavoj i ponovno van tempom hodanja sa savršeno odmjerenim potiskom - tako se zabavno uspinje do vrha na dva kotača! Barem dok zrakom hlađeni Zero prijavi pregrijavanje nakon sportskog uspona na podnevnom suncu i smanji performanse. Do ovog trenutka, Experia i DSR/X su jednaki i podjednako iskorištavaju svoje električne prednosti. Otpornija na ambicioznu vožnju, vodom hlađena Energica po prvi put uspijeva ostvariti malu prednost.



Nakon kratke pauze, Talijan može povući još dalje. Uz neočekivanu upravljivost za svoju impresivnu masu, gotovo oštro prati impulse u širokom upravljaču i nagnut u zavoju sprijeda daje iznenađujuću količinu povratnih informacija. DSR/X djeluje malo smirenije i vozača također postavlja za puno neaktivniji način vožnje. Još bolji pregled zavoja i manji pritisak na zapešća nizbrdo pozitivne su strane ovog koncepta.

Kad smo već kod nizbrdica: oba električna motocikla natprosječno naprežu vozačevo povjerenje. Nakon samo nekoliko zavoja, kočioni sustav J. Juan na Zerou djeluje preopterećeno teretom od 250 kg (bez kofera), pa intuitivno usporavate. Snažno trljajući, kočnice Zeroa prenose vibracije na polugu kočnice, čija točka pritiska postaje sve mekša na putu niz dolinu. DSR/X ne može prikriti čak ni blagi trenutak uspravljanja prilikom kočenja. Iako podnosi torturu, djeluje drukčije samopouzdano.

 

Experia to radi malo bolje. Njezin sustav Brembo također se bori da zadrži 266 kilograma plus vozača pod kontrolom. 'Ugriz' i osjećaj u poluzi kočnice su u redu, ali kako bi se održala točka pritiska, poluga se tijekom spuštanja mora neprestano pomicati naprijed. Stražnja kočnica na Experiji, međutim, nije od pomoći. S vrlo slabim učinkom, dosta zaostaje za modelom Zero, koji sam po sebi nije dio više klase. Podesivi momenti kočenja motorom također su samo od male pomoći.

Kada se stigne do doline, oba kočna sustava i vozači mogu duboko udahnuti. Sljedeća faza povezivanja ne odnosi se na usporavanje, ubrzavanje ili prolaske zavoja, već isključivo na udobnost vožnje. Zero ovdje postiže rezultate s gore spomenutom umjerenom ergonomijom i ugodnim opružnim elementima. Glača pukotine, zaglađuje rubove i rupe te štiti kočne diskove. To nije vrlina Energice, koja bodove osvaja dobrom zaštitom od vjetra, ali teške udarce sasvim izravno prenosi na stražnjicu. I usput: Experia je sve samo ne tiha. Visokofrekventno zujanje motora povećava se pri ubrzavanju i kotrljanju (rekuperacija) do razine glasnoće koja je - pomalo nevjerojatno - iznad one kod Ducati Streetfightera V4 S. U potpunoj suprotnosti s modelom Zero, koji trajno radi u 'neprimjetnom' modu sa svojim tihim motorom i remenskim pogonom.

A što je s dosegom vožnje? Vrijednosti za 'Standard' (Zero) i 'Urban' (Energica) modove nalaze se s lijeve strane. Zahvaljujući velikoj bateriji, Energica Experia 'u komadu' u Alpama može prijeći više od 200 kilometara, ali žrtvuje prostor za pohranu ispod površine spremnika. Za produženi dnevni izlet, s oba motocikla biste trebali planirati barem jedno dulje zaustavljanje za punjenje. Ako punionica u tom trenutku nije zauzeta i baterija nije prevruća na početku procesa punjenja, moguće je nastaviti za manje od sat vremena. Uživatelji e-vozila znaju da punjenje traje nešto dulje od točenja goriva i mogu se pomiriti s tim.

Ostali nedostaci električnih vozila - poput nedostatka parkirnih kočnica koje sprječavaju kotrljanje čak i kad je kontakt isključen ili, u slučaju Energice, nedovoljno prostora za odlaganje kabela za punjenje - više smetaju. Ipak, Experia ide u finale s čistom pobjedom na bodove, dok DSR/X odlazi kući.




Zaključak
Voziti električni motocikl preko prijevoja u Alpama poseban je doživljaj. Odziv i ubrzanje ovih pogona znatno su superiorniji od konkurencije s motorima s unutarnjim izgaranjem. U električnom dvoboju prevladava Energica Experia, i to bržom upravljivošću, boljim kočnicama i, ne manje važno, većim dosegom vožnje.


Energica Experia



PLUS:
- brutalne performanse i izvrstan odaziv na komandu akceleratora
- suverena upravljivost unatoč velikoj masi
- dobra zaštita od vjetra
- bogata serijska oprema
- dobar doseg

MINUS:
- visoka razina buke u vožnji
- slaba stražnja kočnica
- determiniran prostor za pohranu zbog velike baterije (bez kofera)
- nedostatak parkirne kočnice


Zero DSR/X



PLUS:
- brutalne performanse i izvrstan odaziv na komandu akceleratora
- visoka razina komfora zahvaljujući ugodnoj ergonomiji i mekanom ovjesu
- velik prostor za pohranu
- niska razina buke u vožnji
- bogata serijska oprema

MINUS:
- potkapacitirana prednja kočnica
- nedostatak parkirne kočnice
- brzo pregrijavanje u sportskom modu vožnje
- mali doseg





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Gilera Runner 50 SP Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki GSX-R 600 (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1600 GT (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha TDM850 1996- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Kawasaki Z 750 R (2011.) Aprilia shiver 750 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Honda XL650V Transalp Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.