Motorevija
PRETRAGA
2023-09-07 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Petar Santini
Bookmark and Share

Glomazne oplate, paralelni twin obujma 500 ccm, žbičani kotači i gomila dodatne opreme upakirani u trendovsko adventure ruho po cijeni od svega 7300 eura?!



Čini li odijelo čovjeka? Bili mi toga svjesni, slagali se ili ne s ovom dobro poznatom uzrečicom, odjeća je možda i najsnažniji neverbalni komunikator naše osobnosti. Riječ je o varijabli koja itekako utječe na prvi dojam... A u slučaju testnog Benellija TRK 502 X prvi je dojam itekako važan, jer riječ je o posve novom proizvodu s kojim se kupci dosad na našem tržištu nisu susretali.

Redovito smo se tijekom pauzi na benzinskim crpkama Gorskog kotara osjećali poput natjecatelja u kvizu 'Potjera' - 'rešetanju' s pitanjima se jednostavno nije nazirao kraj?! Za rastanak je pod obavezno uslijedio komentar: "Dobar je! Izgleda kao mali GS." Što zapravo uopće nije daleko od istine s obzirom na to da se svima u pamćenju urezala prva, žuta verzija R 1200 GS-a iz 2003. godine.



Stoga 'premotajmo' vremensku liniju malo unazad... Grgljajući trocilindraš dubokog basa, ekstravagancija, stil, sportski duh... Motocikli iz Pesara su i u Hrvatskoj tijekom 2000-ih bili poznati po ovim obilježjima, no u konačnici je bila riječ o (skupoj) egzotici koja je sa sobom povlačila i gomilu tehničkih problema. Naravno, takav proizvod jednostavno nije mogao opstati na tržištu, pa je 2005. kineska grupa QJ preuzela tradicionalnu talijansku marku. Trocilindarski motori su potom postali stvar prošlosti, na njihovo mjesto uskočili su masovno kompatibilni paralelni twinovi koji sada određuju ponudu modela. Da, TRK 502 X je proizveden u Kini, i toga se nimalo ne srami.

 

Impozantan adventure kroj čini ga doista unikatnim u okvirima klase, jer najbliži konkurent - Honda CB 500X (7950 eura) - kraj njega izgleda poput neuhranjena siročića. Žutu GS-ovu boju smo već spomenuli, tu je i pačji kljun 'à la Ducati Multistrada' te mali dašak Suzukija V-stroma. Asocijacije budi i prvo pokretanje twina, jer jezgrovit zvuk koji dolazi iz ogromnog ispušnog topa je 'copy paste' BMW-ova boxera! Pritom je ovaj pogonski agregat vlastiti razvoj iz Kine te se sa svojih 48 KS uklapa u vozačku dozvolu A2-kategorije.

 

Čak i nakon vrlo hladne svibanjske noći, twin se pokreće spontano te poprilično samouvjereno grglja u praznom hodu. Osluškujemo njegov rad i iznenađeni smo čistoćom zvuka - nema suvišnih mehaničkih zvukova, djeluje iznimno 'zdravo', a prazan hod je miran i stabilan. Sjedalo, koje je od tla udaljeno 850 mm, na prvu djeluje izuzetno mekano i ugodno, a na njemu će mjesto pronaći i viši vozači. Sjedite relativno daleko straga, unutar motocikla, a spremnik se doslovce uzdiže ispred vas. Takav se položaj može okarakterizirati kao komforan, ali i vozački pasivan, ovisi kakav stil vožnje preferirate. Upravljač je uzak (poželjeli bismo širi), a oslonci za noge relativno oštro svijaju koljena. Spojka bi svakako mogla biti i mekšom, a za ubacivanje u prvi stupanj prijenosa potrebno je nešto više sile na poluzi mjenjača.

 

Unatoč pozamašnim dimenzijama te velikoj masi (235 kg), TRK 502 X se dobro snalazi na uskom prostoru i njime se lako manevrira u mjestu. Ogledala nude veliko vidno polje, iako je ono djelomično iskrivljeno. Kokpit raspolaže samo najnužnijim informacijama te - pokazivačem stupnja prijenosa?! S druge strane, nema informacija o vanjskoj temperaturi ili dosegu koje bi na jednom adventure motociklu bile od velike koristi. Isto tako, upravljanje informacijama pomoću dva mala gumba je nezgodna radnja ako imate deblje rukavice. A dobro da smo ih imali jer je u Delnicama toga jutra bilo izmjereno devet stupnjeva.

Aluminijski konusni upravljač izgleda zaista dobro i podiže percepciju kvalitete motocikla, baš kao i LED-tehnologija stražnjeg svjetla i pokazivača smjera, te dvije USB-utičnice. S druge strane, uzalud ćete tražiti moderne dodatke poput kontrole proklizavanja ili mappinga, no u konačnici bi svaki vozač trebao biti sposoban 'ukrotiti' snagu od 48 KS. Zanimljivo je da se u TRK 502 ugrađuje Boscheva upravljačka jedinica ABS-a (može se i isključiti tijekom vožnje na terenu) koja je proizvedena u Kini!



Što je još od opreme vrijedno spomena? Glavni stajni oslonci su serija na modelu X, baš kao i aluminijski štitnik motora, bočni štitnici, viši vjetrobran, nosač prtljage (nosivost do 5,0 kg), alat te štitnici ruku. S obzirom na oblik i izvedbu, ovo posljednje su u Benelliju slobodno mogli i izostaviti, ne bi nam smetalo. No to ne umanjuje činjenicu da je riječ o vrlo dobro opremljenom motociklu koji kupujete za 7299 eura.

Ugodan, ležeran, jednostavan, udoban - Benelli TRK 502 X na magistralnoj cesti iznad svega nudi opušten vozački doživljaj. Brzina od 50 do 90 km/h mu je idealno radno područje, a sve dok je asfaltna podloga ravna, nema ni problema s ciklistikom. Međutim, mini adventure na neravnine i izbočine, dok je u nagibu, reagira nervozno te sve manje neutralno. Prednja vilica upside-down sa svojim impresivnim cijevima promjera 50 mm ne nudi mogućnost podešavanja te tupo reagira na neravnine. Pristojna je u fazi kompresije, ali je poprilično spora i tvrda u fazi povrata. Stražnji monoamortizer također nije osobito osjetljiv, no barem nudi pristojan komfor i može se podešavati po predopterećenju, kompresiji i povratu, što baš i nije uobičajeno ni za motocikle višeg cjenovnog ranga. Uz to, primjećujemo da se dobro nosi s grubim neravninama, a manje uspješno s kratkim, valovitima.

 

Da se na TRK 502 X nije štedjelo, govori nam i odabir guma. Naime, prva je ugradnja provjereni Metzeler Tourance, koji je i po hladnom vremenu, djelomično i na mokroj podlozi, pružao vrlo dobar grip. Velike oplate su nas savršeno štitile od hladnog zraka, uglavnom bez neugodnih turbulencija, čak i na autocesti pri brzini od 130 km/h. U svakom slučaju, vozač je vrlo dobro integriran u 502 X. Također, važna spoznaja - zaštita od prskanja na stražnjem kotaču pouzdano sprječava da smočite leđa tijekom vožnje po kiši! A ako putovanje potraje do kasno u noć, dobra kombinacija dugih i kratkih svjetala neće vas ostaviti u mraku.

Već spomenuti paralelni twin obujma 500 ccm nesumnjivo odrađuje dobar posao. Opremljen je i kontrabalansnom osovinom, pa kroz većinu radnog područja prolazi bez vibracija. Osobito će početnici cijeniti ravnomjeran razvoj snage i snažnu sredinu, čist odziv na komandu gasa te fino ublažene reakcije pod opterećenjem. Najviši okretni moment od 46 Nm sasvim je solidan za ovu klasu, baš kao i međuubrzanja koja smo izmjerili (vidi mjerenja). Tim više što dvocilindraš na 'leđima' mora nositi zaista mnogo tereta - s punim spremnikom Benelli važe čak 235 kilograma?!


Twin zasigurno profitira od kratko postavljenog završnog prijenosa, no zato se pri brzini od 100 km/h vrti već na 5700 okretaja. Na autocesti (prema instrumentima) postiže brzinu od 165 km/h, a brojač tada očitava 9300 o/min. Dobra je vijest pritom da kratak završni prijenos nema posebno važan utjecaj na potrošnju, barem ne na magistrali. Na dionici magistrale od Karlovca do Rijeke izmjerili smo prosjek od 3,9 l/100 km, što u kombinaciji sa 20-litrenim spremnikom goriva rezultira enormnim dosegom od 513 km.

Na autocesti pak brzina od 130 km/h znači najmanje 7500 o/min (potrošnja 5,3 l/100 km), a sve dotad twin radi iznenađujuće kultivirano. Međutim, iznad toga počinje proizvoditi neugodne, osjetljive vibracije, što se ponajviše osjeća u predjelu sjedala i na upravljaču te itekako utječe na komfor vožnje. Generalno, od 7000 o/min pa naviše twin se vrti i poprilično ravnodušno (vidi krivulju snage), što se odražava i na vrijednosti ubrzanja.



Kontrasti se mogu pronaći i u poglavlju kočnica. S diskovima promjera 320 mm i radijalno postavljenim čeljustima s četiri klipa, TRK 502 X je vrhunski opremljen. Kočne čeljusti vizualno podsjećaju na renomirane talijanske komponente, ali ih - kao i ovjes - izrađuje kineski QJ. Bilo solo ili sa suvozačem, Benelli prilikom naglog kočenja ostaje na pravcu, a tvrdo podešena prednja vilica hrabro se brani od predubokog poniranja ili dolaska na blok. Dobri su to preduvjeti za kratke zaustavne putove, ali TRK 502 se s brzine od 100 km/h zaustavlja tek nakon prosječna 43,4 metra.

U svakodnevnoj uporabi kočni sustav djeluje tupo i zahtijeva veliku silu na ručici kočnice, pa ćemo naglasiti da je riječ o poglavlju u kojem vidimo najveći prostor za napredak. Neki će na to u konačnici izgovoriti - za 7300 eura ni ne može biti bolje?! I bili bi vjerojatno u pravu da se Honda CB 500 X ne nudi po cijeni od svega 650 eura više. No njezino 'odijelo' nije ni približno tako trendovski krojeno kao ono 502 X-a.



Zaključak
Ako je suditi prema odijelu, Benelli TRK 502 X je dobrostojeći gospodin koji uživa u svome društvenom statusu. U redu, u poglavlju kultiviranosti motora, učinku kočnica te reakcijama ovjesa Kinezi još imaju mnogo mjesta za napredak, no bez obzira na to riječ je o velikom iskoraku u smjeru japanskog mainstreama. Njegov adventure kroj unutar klase '48 KS' čini ga doista jedinstvenim proizvodom na tržištu, i to po prihvatljivoj cijeni od 7299 eura.

TEHNIČKI PODACI
Benelli TRK 502X

Motor
Tekućinom hlađeni paralelni twin, jedna kontrabalansna osovina, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, hidraulični podizači, klasičan karter, ubrizgavanje 2 x 37 mm, regulirani katalizator, alternator 320 W, akumulator 12 V/ 8 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički, šest brzina, pogonski lanac O-ring, sekundarni prijenos 42:14
Promjer x hod 69 x 66,8 mm
Obujam 500 ccm
Kompresija 11,5:1
Snaga 48 KS (35 kW) pri 8500 o/min
Okretni moment 46 Nm pri 6000 o/min

Okvir, ovjes, kočnice
Čelični cjevasti okvir, prednja vilica upside-down promjera 50 mm, stražnja čelična vilica, monoamortizer, direktno montiran, podesiv po stlačivanju opruge i povratu, sprijeda dvostruki disk promjera 320 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 260 mm i plivajuća čeljust s jednim klipom, ABS
Kotači alu-žbičani, 3,00 x 19, 4,25 x 17
Gume 110/80 R19, 150/70 R17
Serijske gume Metzeler Tourance

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1505 mm, kut glave okvira 65 stupnjeva, predtrag 125 mm, hod sprijeda/straga 145/172 mm, visina sjedala 850 mm, masa sa svim tekućinama 235 kg, nosivost 192 kg, opterećenje mase po osovinama 49,5/50,5 posto, spremnik goriva/rezerva 20/3 litre

Garancija dvije godine
Servisni intervali 6000 km
Boje bijela, žuta, plava, siva
Cijena 7299 eura/54.961 kuna

Mjerenja
Najviša brzina 161 km/h
Ubrzanja
0-100 km/h 6,6 s
0-140 km/h 15,1 s
Međuubrzanja
60-100 km/h 6,3 s
100-140 km/h 9,5 s
Kočenje
100-0 km/h 8,9 m/s2 (43,4 m)





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Kawasaki ZX-10R (2011.) Honda VFR 1200 F Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2008- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R