Motorevija
PRETRAGA
2024-01-10 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: MPH
Bookmark and Share

BMW je ubrizgao maksi-injekciju anaboličkih steroida u četverocilindrično srce modela S 1000 R-a. Rezultat: M 1000 R. Čak 210 KS snažan i 199 kg težak power naked otvara vrata u novu dimenziju



Univerzum power-nakeda dugo je vremena bio predvidiv i jednostavan. Više-manje su svi predstavnici ove klase preuzimali islužene platforme superbikeova, koje su kvalitativno bile zakinute (ili 'prilagođene') za elemente ovjesa i vršnu snagu. Kasnije se letvica podizala sve više, a jedan od motocikala koji je sudjelovao u tom procesu je i BMW S 1000 R.

 

Iako sa svojih 165 KS nije bio među prva tri power nakeda po pitanju performansi, jednostavno nije postojao element na njemu koji ste mogli negativno prokazivati ili kritizirati. Kao cjelina je djelovao vrlo skladno, a zahtijevati više od 165 KS bilo bi u najmanju ruku nekorektno. I nerazumno. No, u BMW-u su vidjeli prostor za (daljnji) napredak, i tako je nastala ideja o M 1000 R-u. Konkretno, u brojkama: 210 KS pri 13.750 o/min, 113 Nm pri 11.000 o/min. Dakle, riječ je o najsnažnijem serijskom nakedu u BMW-ovoj garaži.



BMW s M 1000 R-om odbacuje svu suzdržanost. I razum? Hm, ne baš, no o tome malo kasnije. Motor preuzet iz S 1000 RR-a prošao je kroz nekoliko modifikacija. Budući se ipak radi o nakedu, najviša brzina limitirana je na 280 km/h. Budući da je to 'sasvim dovoljno', na M-u je korigiran i završni prijenos u odnosu na S 1000 RR. Endurance-lanac je uparen sa stražnjim lančanikom koji broji 47 zubaca, što je dva više no na RR-u (ukupno 45).

 

U duhu trenda, a i aerodinamičke stabilnosti, M je na višim brzinama ukroćen zahvaljući ugradnji 'wingletsa'. Prema BMW-ovu navodu, pri brzini od 220 km/h krilca opetrećuju prednji dio motocikla u smjeru tla sa 11 kg. Je li to barem mala porcija zdravog razuma? Zasigurno, pogotovo u kombinaciji sa širokim rasponom sustava asitencija. ABS i kontrola trakcije s funkcijama za zavoje, slide-control i wheelie-control te još puno toga – full oprema! Ovjes je poluaktivni a njegovo podešenje ovisi o načinu vožnje. Mod 'Race Pro', koji je na M-u također serijski dostupan, nudi mogućnost elektronskog podešavanja ublažavanja u čak 10 razina.

 

Vozač na M 1000 R-u intuitivno zauzima poziciju, ergonomija je skrojena vrhunski. Čak se ni 'uspinjanje' stražnjice na visinu sjedala od 840 milimetara ne čini pretjerano zahtjevnim, a koljena su svijena u relativno ugodnom kutu. Ostaje još samo da malkice protegnete u smjeru širokog upravljača i – to je to! Ravna šipka poznata iz S 1000 R-a je na M-u nešto šira te je manje svijena u smjeru vozača. Asimetrično oblikovane distance BMW je okrenuo u smjeru vožnje (na S 1000 R su usmjereni više prema vozaču). Sve u svemu, ovako skrojena ergonomija postavlja tijelo više prema naprijed, čime se prednji kotač opterećuje s više mase. Što svakako nije loša ideja s obzirom na snagu motocikla od 210 KS.

 

Nakon što posljednji obrisi naseljenog mjesta nestanu u retrovizorima montiranima na završetku upravljača, M 1000 R se počinje osjećati znatno ugodnije. Doduše, iznimno ga je lako voziti i 50 km/h u šestom stupnju prijenosa, što ne samo da zvuči razumno, već to u konačnici i jest. Razumni su i modovi 'Rain', 'Road' i 'Dynamic', budući da elektronika u slučaju njihova odabira smanjuje isporuku okretnog momenta. Ali, mi želimo isprobati svu silinu M-agregata, biramo mod 'Race', otvaramo gas do kraja i jurišamo u smjeru zavoja.

Isprva je četverocilindraš snažan i konkretan poput sumo hrvača, da bi se od srednjeg režima okretaja transformirao u sprintera koji ne posustaje. Ubrzava bez milosti, silovito, gotovo neshvatljivo... I tome nikad nema kraja, barem ne na cesti. Tehnički pojednostavljeno - od 6000 o/min M 1000 R napinje mišiće, na 9000 sustav Shiftcam mijenja profil bregaste osovine, a na 11.000 o/min usisni traktovi se pomiču prema gore i oslobađaju mjesto za kratke traktove. Festival ludila završava tek na vrištećih 14.600 o/min, a u međuvremenu asfalt gori oko vas.

 

Trkaće gume Bridgestone RS11 u sporijim zavojima djeluju preoblo, motocikl teško pada u prvom dijelu spuštanja u nagib. Taj nedostatak vas s druge strane obogaćuje za nevjerojatnu količinu gripa u nagibu. A tu pak M 1000 R ništa ne može izbaciti iz ravnoteže, čak niti izražene neravnine na cesti ili 'zakrpe' s grubim prijelazima. Istovremeno, BMW-ov power naked nudi performanse koje je teško u potpunosti iskoristiti. Sumo hrvač, perolaki bokser i izdržljivi sprinter – tri u jedan u vozilu na dva kotača! Na kraju krajeva, unatoč svim kontradikcijama, ipak zvuči – razumno.




Zaključak
M 1000 R u isto vrijeme možete biti tasmanijska zvijer i umiljati mačić. Iako vršna snaga od 210 KS zvuči zastrašujuće, kontrola nad BMW-im power nakedom nikada ne dolazi u pitanje. Naprotiv, iznimno je lak i jednostavan za korištenje, no s druge strane je i vrlo ozbiljan alat koji bez ikakvih modifikacija i dorada vjerno služi hobi trkaćima koji češće posjećuju track day manifestacije. Da, spoj opuštenosti, zabave i performansi je na M 1000 R-u na iznimno visokoj razini.

Tehnički podaci
BMW M 1000 R

Motor
Tekućinom hlađeni četiricilindarski redni, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, varijabilni razvod usisne bregaste, četiri ventila po cilindru, podizači, klasičan karter, ubrizgavanje 4 x Ø 48 mm, regulirani katalizator, alternator 450 W, akumulator 12 V/5 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički (anti-hopping), šest brzina, pogonski lanac O-Ring, sekundarni prijenos 47:17
Promjer x hod 80,0 x 49,7 mm
Obujam 999 ccm
Kompresija 13,3:1
Snaga 210 KS (154,4 kW) pri 13.750 o/min
Okretni moment 113 Nm pri 11.000 o/min

Okvir, ovjes, kočnice
Dvostruke alumninijske grede, motor noseći dio, prednja vilica upside-down Ø 45 mm, hidraulični amortizer upravljača, podesivo stlačivanje opruge i elektronski podesiva kompresija i povrat, aluminijska stražnja vilica, monoamortizer s polužjem, podesivo stlačivanje opruge i elektronski podesiv povrat i kompresija, sprijeda dvostruki diskovi Ø 320 mm i četveroklipne kočne čeljusti, straga disk Ø 220 mm i plivajuća čeljust s jednim klipom, kontrola trakcije, ABS za zavoje
Kotači alu-legura, 3.50 x 17, 6.00 x 17
Gume 120/70 ZR 17, 200/55 ZR 17

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1455 mm, kut glave okvira 65,8 stupnjeva, predtrag 98 mm, hod sprijeda/straga 120/117 mm, visina sjedala 830 mm, suha masa 199 kg, ukupna dopuštena masa 407 kg, spremnik goriva/rezerva 16,5/4,0 litara
Garancija 3+2 godine
Boje bijelo/plavo/crvena, crna/plava/crvena
Cijena 24.918 eura





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Gilera Runner 50 SP Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R BMW K 1300 GT 2009 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha FJR1300 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Aprilia shiver 750 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Honda XL650V Transalp Kawasaki KLR650 / R Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E.