Motorevija
PRETRAGA
2025-09-10 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Moderni klasik stiže na bazi R 12 NineT-a i to 50 godina nakon pojave originala R 90 S-a. Emocije su tu, faktor privlačnosti je zadovoljen, no naš test otkriva puno više od toga



U vremenima koja najslikovitije možemo opisati krilaticom 'svaki tjedan, Kinez jedan', tradicija, nasljeđe i karizma čine razliku. BMW Motorrad definitivno vlada ovim pojmovima, iza Bavaraca je stoljeće postojanja i pregršt modela koji su obilježili povijest motociklizma. Treba samo monetizirati tu enormnu vrijednost.

Najnoviji model u nizu koji bi trebao uprihodovati ekstra profit je atraktivni retro uradak R 12 S. U principu, riječ o R 12 NineT-u koji je ukrašen dodacima iz BMW-ova konfiguratora. Vlasnik ovog motocikla serijski dobiva elegantnu gornju oplatu, monosjedalo sa stražnjim pokrovom, žbičane naplatke, poklopce na glavama cilindara i ogledala montirana na krajeve upravljača. Vlasnik R 12 NineT-a te iste dodatke pak mora nadoplatiti.

 

Ipak, specifičnu razliku između ova dva modela čini boja – R 12 S je dodatno 'začinjen' iznimno prepoznatljivom metalik bojom Lava Orange ili kako je neki nazivaju – Daytona Orange. Oni malo starije 'godine proizvodnje' je se sjećaju s BMW-a R 90 S-a iz 1975. godine. Godinu dana kasnije, BMW-ov upečatljivi bokser je pod Helmutom Dähneom ostvario pobjedu u svojoj klasi na Isle of Man, dok je Steve McLaughlin trijumfirao na utrci 200 milja Daytone.

 

S druge strane, ne morate biti ljubitelj utrka, čak niti bokser-motora, da biste potvrdili izniman vizualni dojam i šarm R 12 S-a. Da, u bilo kojoj drugoj boji to bio tek 'običan' R 12 NineT, ovako se izdvaja iz mnoštva. Na parkingu uz obalu u Karlobagu, niti jednog trenutka nije 'solirao' u predivnom zalasku sunca – oko njega se uvijek skupljalo društvo.

No, u ovoj ili bilo kojoj drugoj boji, relativno meko podstavljeno sjedalo nudi izravan kontakt s motociklom, no ne i pretjerano sportski osjećaj. Vozačima s dužim nogama bi kut svijanja koljena mogao biti preoštar, dok će većinu u vozačkoj dinamici ometati široko formiran spremnik goriva. Ruke prirodno padaju na široke ručke upravljača, kontrole su dobro poznate iz drugih BMW-ovih modela. Samo karakteristični rotirajući prsten na ovom testnom motociklu ne služi nikakvoj svrsi. Ili preciznije rečeno, imao bi funkciju da ste se odlučili za opcionalni mikro-TFT zaslon, koji se onako usput, uopće ne uklapa u retro stil S-a.

 

Nasuprot tome, dva okrugla jednostavna instrumenta su predivna i savršeno čitljiva. Donji dio sadrži mini-LCD-zaslone koji nude sve vrste informacija, uključujući i tlak u gumama. Međutim, uzalud ćete tražiti podatak o preostalom gorivu ili dosegu, što bi u praksi bilo itekako korisno. Klasična kontakt bravica služi samo za zaključavanje upravljača, sustav Keyless Go je standard zahvaljujući kojemu transponder-ključ možete odložiti u džep ili torbicu. Ispod glave okvira s desne strane je mini utičnica dok je na lijevoj strani USB-C utor. Zaključno o opremi i dodacima, spomenimo da je komplet za suvozača (sjedalo, oslonci za noge) uključen kao standardna oprema na R 12 S-u te da je na našem testnom motociklu bio montiran.

 

Dobro poznati bokser motor obujma 1170 ccm starta uvijek bez problema, bio hladan ili vruć. Zahvaljujući nedostatku klapne u ispušnom sustavu nema iritantne buke, već se glasa voluminoznim dubokim tonom koji je primjeren formi i namjeni motocikla. R 12 S velikodušno previđa teoretski savršenu ravnotežu oscilirajućih masa u bokser motoru te vozača zabavlja stalno prisutnim, ugodnim vibracijama. Ipak, najveći je fenomen u kojoj mjeri bokser spaja ugodu svilenkastog doziranja gasa koju momentalno pretvara u reakciju i enormna ubrzanja. Snažno i upotrebljivo potiskuje u šestom stupnju prijenosa čak i ispod granice od 2000 o/min, i zapravo je nevjerojatno s kojim elanom ubrzava motocikl mase 224 kg.

Subjektivni osjećaj 'brzog vlaka' potvrđuju i mjerenja. Zavirili smo u našu bazu podataka te otkrili da se R 12 S (109 KS, 115 Nm) u poglavlju ubrzanja i međuubrzanja poigrava s potentnijim konkurentima poput Kawasakija Z 900 RS-a (111 KS i 99 Nm) ili Yamahe XSR 900 (119 KS i 93 Nm). S 3,3 i 5,4 sekunde u ubrzanju od nule do 100 i 140 km/h, nadmašuje Kawasaki za 0,2 tj. 0,4 sekunde a Yamahu za 0,2 i 0,1 sekundu. U rubrici međuubrzanja (60 do 100 i 100 do 140 km/h) je razlika još veća (od 0,6 do 1,3 sekunde), što se može pripisati i kapacitetnijem obujmu BMW-a te klasičnoj sklonosti japanskih motora za visokim okretajima.

 

BMW R 12 S nudi tri moda vožnje (Rain, Road i Dynamic Dinamika) koji omogućuju vozaču da prilagodi svoj tempo vožnje aktualnim uvjetima. BMW-ov quickshifter i blipper funkcioniraju zaista izvrsno, čineći relativno duge hodove izmjene stupnjeva jednako ugodnima kao i primjenu silu ruke na hidraulički upravljanu spojku.

Unatoč otvorenijem kutu glave okvira u usporedbi s prethodnikom R NineT-em, R 12 S-om se upravlja spretno i lagano. U redu, nije baš sklon brzim izmjenama pravca, ali je agilnost za jedan motocikl ove mase sasvim u redu. Isto vrijedi i za kočnice - dva prsta su uvijek dovoljna za silovito usporavanje, čak i u nagibu. Doziranje je pri tom uvijek precizno i transparentno, a nema govora o efektu uspravljanja prilikom kočenja u nagibu. Kad već spominjemo nagib, recimo da je sloboda istoga prilično determinirana. Isto tako, R 12 S raspolaže i s polu-integralnim ABS-om, što znači da ako povučete prednju polugu da ćete aktivirati i stražnju kočnicu. Dakako, ovo rješenje doprinosi stabilnosti prilikom kočenja i generalno podiže sigurnost.

 

Dakle, R 12 S u konačnici nije samo sposoban samo da pobudi vaše emocije, već je i funkcionalno na visini zadatka, i to u svakom segmentu. Koliko skupa to zadovoljstvo košta? Domaći uvoznik ovaj model nema u cjeniku, što kupce ne mora sprječavati u narudžbi istog. Standardni R 12 NineT starta na 20.056 eura, R 12 S bi u konačnici trebao biti dostupan za oko 25 tisuća eura.

 

Tehnički podaci
BMW R 12 S

Motor
Dvocilindarski bokser motor, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, ubrizgavanje 2 x 50 mm, regulirani katalizator, suha spojka, šest brzina, kardan
Promjer x hod 101,0 x 73,0 mm
Obujam 1170 cm³
Snaga 109 KS (80 kW) pri 7000 o/min
Okretni moment 115 Nm pri 6500 o/min
Buka u mirovanju 90 dB(A)

Okvir, ovjes, kočnice
Čelični cjevasti okvir, prednja vilica upside-down Ø 45 mm, jednostruka stražnja vilica, monoamortizer, izravno montiran, amortizer upravljača, sprijeda dvostruki diskovi Ø 310 mm i četveroklipna kočna čeljust, straga disk Ø 265 mm i dvoklipna kočna čeljust, ABS za zavoje, kontrola trakcije
Kotači žbičani čelični, 3.50 x 17; 5.50 x 17
Gume 120/70 ZR17, 180/55 ZR 17
Serijske gume Metzeler Sportec M9RR

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1511 mm, kut glave okvira 62,3 stupnjeva, predtrag 111 mm, hod sprijeda/straga 120/120 mm, visina sjedala 800 mm, masa sa svim tekućinama 224 kg, nosivost 206 kg, spremnik goriva/rezerva 16/3,5 litara
Garancija tri godine
Boje narančasta
Cijena od 20.056 (R 12 nineT)

Mjerenja
Najviša brzina 215 km/h
Ubrzanja
0-100 km/h 3,3 s
0-140 km/h 5,4 s
0-200 km/h 13,1 s

Međuubrzanja
60-100 km/h 3,3 s
100-140 km/h 3,4 s
140-180 km/h 4,4 s

Potrošnja
Magistrala/100 km 5,7 l
Doseg – magistrala 280 km





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Suzuki DL650 V-Strom Yamaha T-max 500 Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera Runner 50 SP Gilera GP800 Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha FZ1 Fazer Yamaha XT660X Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 KTM 690 Duke Honda CBR 600 F (2011.) Honda XL700V Transalp KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha FJR 1300 AS Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki VN 900 Classic Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda VFR 1200 F Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha YZF-R6 2006-2007 Ducati Diavel (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Kawasaki ZX-10R (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Shiver 750 GT Kawasaki Ninja 250 R BMW S 1000 RR BMW K 1300 GT 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Megelli sport 125 R Honda VFR 800 2003- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R KTM Duke 125 (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Aprilia shiver 750 Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Yamaha FJR1300 KTM RC-8 R (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda XL650V Transalp Yamaha TDM850 1996- BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Honda CBF 600 S Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Aprilia Pegaso 650 I.E. Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki KLE500 2005- Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.)