Motorevija
PRETRAGA
2024-06-18 , Autor: Motorevija
Bookmark and Share

Najočitija inovacija na Hondi CRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports iz 2024.: sprijeda je ugrađeno 'kolo' dimenzija 19 cola. No, ovo nipošto nije jedina promjena



Tako je to s inovacijama, u trenutku kada za njih saznate već su stara vijest. Slično je i s modelom Africa Twin, koji je prije imao prednji kotač isključivo u dimenziji od 21 cola. Barem je tako bilo za krajnje kupce, jer još davne 1986. su tvornički vozači relija Pariz-Dakar - ovisno o terenu dnevne etape - mogli birati između 19-colnog i 21-colnog prednjeg kotača. No, od sada svatko ima mogućnost izbora. Uz standardnu Africu Twin s kotačem od 21 cola, Adventure Sports nudi se samo s dva cola (5,1 cm) manjim prednjim kotačem. Dakle, ukoliko se želite voziti uglavnom do Lidla po špeceraj i izbjegavati offroad ture, bez problema možete posegnuti za izvedbom s manjim prednjim kotačem.

 

Jer, kada se koristi na asfaltu, 19-colni kotač ima evidentne prednosti u odnosu na uži i veći 21-colni pandan. Koje bi to prednosti konkretno bile? U slučaju Africe Twin, guma veličine 19 cola je sprijeda šira za 8,9 mm, što mijenja dimenziju gume s 90/90-21 na 110/80-19, a koja je uobičajena u ovoj kategoriji. Takva guma ima veću kontaktnu površinu i uspostavlja bolji grip, povećava komfor u vožnji ali i stabilnost motocikla.

 

Sve su to konkretni argumenti koji govore u prilog korištenja ove veličine na putnom enduru koji teži 243 kg (253 kg s DCT-om). Pogotovo jer početna prednost upravljivosti užeg prednjeg kotača od 21 cola nestaje od oko 100 km/h zbog većih žiroskopskih sila. Zašto Honda nije ranije uvela ovaj format prednjeg kotača? Niti astro vidovnjakinja ne može dati odgovor na ovo pitanje, no nakon današnje vožnje možemo reći da je manji prednji kotač prikladno rješenje za Adventure Sports.



Da, itekako prikladan, a uzrokuje tek minimalne negativne nuspojave. Nešto kasnije ćemo se vratiti na njih, zadržimo se prvo na prednostima. Kako bi se manji prednji kotač integrirao u Adventure Sports, bile su potrebne određene izmjene na okviru i ovjesu. Okvir mase 14 kg izrađen od čeličnih profila sa stražnjim dijelom koji je pričvršćen vijcima ostao je gotovo nepromijenjen. Tek je u području glave okvira prilagođena krutost – i to je to!

No, izmjene na samom ovjesu su bile znatno konkretnije. Hod prednje USD vilice Showa i monoamortizera iste tvrtke skraćeni su svaki za 20 milimetara, tj. na 210 mm sprijeda i 200 mm straga. Ta je postavka smanjila udaljenost od tla na 220 milimetara i stoga je punih 30 milimetara niža nego na standardnoj Africi Twin. Poluaktivni elektronički ovjes Showa EERA (Electronic Equipped Ride Adjust) serijska je oprema na Adventure Sportsu i vrlo je dobro obavio svoj posao. Uz brojne mogućnosti podešavanja prednapregnutosti i ublažavanja, impresionira svojim finim odzivom na sve vrste neravnina te ih učinkovito 'pegla'.

 

Adventure Sports se ne vozi tako spretno i lako poput mountain bikea, ali se njime uvijek upravlja precizno. Za spuštanje u nagib potreban je tek mali impuls na upravljaču - nakon toga Africa Twin skreće suvereno, do vozača prenosi jasne povratne informacije s podloge te neutralno prolazi kroz nagib sve dok nožni oslonci ne zagrebu po asfaltu. Što nas dovodi do jedinog ozbiljnijeg nedostatka koji je uzrokovao kotač manjih dimenzija. Jer, spuštanjem visine cijelog motocikla Adventure Sports prije ostaje bez slobode nagiba.

Klinovi na osloncima za noge u početku lagano dodiruju podlogu, no s lijeve strane veći problem radi masivni držač bočnog oslonca. Rješenje za ovaj problem je snažna prednapregnutost ovjesa koja se može postići brzo, zahvaljujući pritiskom na tipku. U izborniku valja odabrati stavku 'vozač plus suputnik i prtljaga'. Ovjes također oduševljava i prilikom dubokih kočenja u nagibu. Adventure Sports na cesti leži poput debele fosne i ne uspravlja se prilikom kočenja u nagibu. To je postignuto zahvaljujući Boschu MM7.10 IMU-u sa šest osi te precizno podešenom ABS-u za zavoje. Da, dinamika vožnje novog Adventure Sportsa je dobra, no što je s paralelnim twinom?



Pogonski agregat obujma 1084 ccm prošao je kroz blagi, ali vrlo učinkovit remont. Zahvaljujući promjenama u usisnom traktu, ispušnom topu, ubrizgavanju, radilici, klipnjačama i klipovima kao i povećanju kompresije s 10,1:1 na 10,5:1, sada je dostupno sedam posto više okretnog momenta uz istu vršnu snagu (75 kW/102 KS) i to punih 750 okretaja ranije. U brojkama: paralelni twin sada razvija 112 Nm pri 5500 o/min (model 2023: 105 Nm pri 6250 o/min). Budući su prijenosni omjer u mjenjaču i sekundarni prijenos ostali nepromijenjeni, dobitak u performansama ne možemo ocjeniti fantastičnim već - primjetnim.

Twin se u visokim stupnjevima prijenosa kroz svakodnevicu probija na oko 2500 o/min, te nakon toga fluidno i vrlo linearno ubrzava sve do 6500 o/min. Od 5000 o/min pa nadalje pojavljuju se lagane vibracije koje se osjete na osloncima za noge, no one se s obzirom na intenzitet mogu podvesti pod pojam 'karakter'. U svakodnevici pri brzini od 120 km/h bilježimo 4000 o/min, dok se pri 150 km/h okretaji dižu na 5000. Ovi podaci vrijede i za verziju s DCT-om i onu s klasičnim mjenjačem.

 

Tijekom kratkog međusprinta Adventure Sports DCT (s koferima i pilotom koji sjedi uspravo) je pri brzini od 217 km/h (na brzinomjeru) pokazao zavidnu stabilnost na pravcu, uz dakako spomenutu dinamiku vožnje koja je uobičajena u ovoj klasi. Dakle, revizija motora može se ocijeniti palcem gore.

Ostaje nam tek upotreba u svakodnevici koja je na Adventure Sportsku usko povezana s odlaskom na godišnji odmor. Konkretno i bez okolišanja, ovo poglavlje ocjenjujemo s dvostrukim palcem gore. Unatoč pozamašoj masi i gabaritima, motocikl u vožnji ne djeluje zastrašujuće. Jednostavan je za manevriranje, a penjanje na 855 ili 835 milimetara visoko, vrlo udobno i novooblikovano sjedalo je dječja igra. Ukoliko vam je Africa po tom pitanju i kao takva prenaporna, visinu sjedala možete smanjiti na 815 ili čak 795 milimetara zahvaljujući nižem sjedalu iz asortimana dodatne opreme.

Nakon što zauzmete mjesto za upravljačem, dalje nastavljate u potpuno bezbrižnom tonu. Spojka je mekana, kočnice vrlo učinkovite i predvidljive, izmjena stupnjeva prijenosa precizna, ali ne i pretjerano lagana. Kad smo već kod izmjene stupnjeva - DCT sada prima informacije o statusu vožnje motocikla od IMU-a, tako da ujedno detektira dolazak pred zavoj te kasnije i dubinu nagiba, te uključuje te informacije u svoje programe izmjene stupnjeva prijenosa. Rezultat: brze i prevovremene izmjene stupnjeva! DCT je napravio veliki korak naprijed te impresionira mekoćom i brzinom, čak i u nagibu.

 

Oprema Adventure Sportsa vrlo je opsežna: tempomat, svjetla za zavoje u tri razine, poluaktivni ovjes, 6,5-inčni TFT-zaslon s funkcijom osjeta na dodir i još mnogo toga zaokružuju impresivnu sliku nove Honde. Ako vam sve to nije dovoljno, možete birati između raznih paketa dodatne opreme i prilagoditi svoju Africu Twin budućim izazovima i avanturama. No, kao i uvijek u životu, sve to ima svoju cijenu a ona starta na 20.090 eura (izvedba s DCT-om 21.090 eura). Ukoliko svoju ušteđevinu ili novce od prodaje vikendice odlučite staviti na stol za novi Adventure Sports, dobit ćete vrlo kvalitetan, funkcionalan i ispred svega fascinantan adventure motocikl.


Zaključak
Iz perspektive pogonskog agregata, Adventure Sports nije 'ubica' GS-a, a još manje Multistrade. I to je dobro, jer u klasi adventure motocikala postoji i suživot s manje od 140 KS. Zapravo vrlo kvalitetan suživot, što dokazuje uspješno revidirana Honda Africa Twin. Ono što nas se posebno dojmilo je njezina kvaliteta izrade, vozna dinamika i samouvjeren nastup.


Tehnički podaci

Motor
Tekućinom hlađeni paralelni twin, dvije kontrabalansne osovine, jedna bregasta osovina u glavi pokretana lancem, četiri ventila po cilindru, viljuškasti podizači i čašice, suhi karter, ubrizgavanje, 2 x Ø 46 mm, regulirani katalizator, alternator 490 W, akumulator 12 V/6 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički (anti-hopping), šest brzina, pogonski lanac O-Ring, sekundarni prijenos 42:16.
Promjer i hod 92,0 x 81,5 mm
Obujam 1084 cm³
Kompresija 10,5:1
Snaga 102 KS (75,0 kW) pri 7500 o/min
Okretni moment 112 Nm pri 5500 o/min

Okvir, ovjes, kočnice
Čelični okvir, prednja vilica upside-down, Ø 45 mm, elektronski podesivo ublažavanje, aluminijska stražnja vilica, monoamortizer s polužjem, elektronski podesivo ublažavanje i tvrdoća opruge, sprijeda dvostruki diskovi, Ø 310 mm, čeljust sa četiri klipa, straga disk, Ø 256 mm, plivajuća čeljust s jednim klipom, kontrola trakcije, ABS za zavoje
Kotači alu-žbičani 2.50 x 19; 4.00 x 18
Gume 110/80 R 19; 150/70 R 18

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1575 mm, kut glave okvira 62,5 stupnjeva, predtrag 106 mm, hod sprijeda/straga 210/200 mm, visina sjedala 835–855 mm, suha masa 243 kg, ukupna dopuštena nosivost 458 kg, spremnik goriva 24,8 litara
Garancija dvije godine
Boje Bijela/plava/crvena, crna/siva
Cijena od 20.090 eura





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 KTM 690 Duke Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Piaggio beverly tourer 300ie Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki ZX-10R (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Honda VFR 1200 F Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Yamaha YZF-R6 2006-2007 Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CBF 600 S Aprilia shiver 750 Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R