Motorevija
PRETRAGA
2022-08-15 , Autor: Marko Santini, Slike: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Kombinacija dopadljive koncepcije, uvjerljivih komponenata i taman dovoljno snažnog paralelnog dvocilindraša Jawin novi ADV-model čini dostupnom ulaznicom u vrlo popularan svijet putnih endura



Od svih modela u aktualnom rasponu moderne Jawe, RVM 500 ima najmanje veze s klasičnim dvokotačima češke marke (kao i njihovim modernim interpretacijama), ali sama činjenica da izgledom i koncepcijom 'u sridu' pogađa aktualni duh vremena (i tržišta) čini ga izuzetno zanimljivim. RVM 500 by JAWA Adventure, kako glasi službeni naziv ovog modela, naime, ulazni je putni enduro nastao suradnjom Jawe i argentinskog RVM-a, koji na tamošnjem južnoameričkom tržištu nudi gotovo identičan RVM Tekken 500, dok na Filipinima možete kupiti istovjetan Bristol Venturi 500.

Još više nego modernim i ADV-tipičnim dizajnom, koji nas iz određenih kutova neodoljivo podsjeća na BMW-ov G310 GS, Jawa RVM 500 nas je zaintrigirala detaljima, kao što su upside-down Kayabina vilica i amortizer, Nissin kočnice s dva diska sprijeda (298 mm), žbičani kotači s tubeless gumama Metzeler Tourance (sprijeda 110/80 19, straga 150/70 17), zaštita motora, zaštita ručki i crash barovi te prednja i stražnja LED-svjetla.

 

Povrh svega navedenog, tu je čak 20-litreni spremnik goriva, a ispod njega paralelni dvocilindraš od 471 ccm koji razvija 44 KS pri 8500 o/min i 40,5 Nm od 6500 o/min. Pored obujma, provrt i hod (67 x 66,8 mm) te omjer kompresije (10,7:1) istovjetni su dvocilindrašu Hondina CB-a 500X - dosta dobar uzor, ako je već morao postojati. Pored dosta uvjerljivih specifikacija, RVM 500 tako djeluje i uživo - lak, završna obrada i sve dodirne točke su kvalitetni i dostojni cjenovnog okvira od približno 50.000 kuna. Uz doplatu od 6750 kuna, dostupni su i vrlo dobri i čvrsti Loboo koferi koje vidite na fotografijama.



Udobna visina sjedala od 820 mm optimalna je za srednje visoke vozače, dok će višima možda djelovati malo prenisko. Slično je s ergonomijom, koja je za vozače iznad 190 cm prvotno blago skučena, ali nakon nekoliko dana privikavanja sasvim je u redu. Ugodno uspravnom položaju za vožnju također pridonosi dobrodošao široki te dobro pozicioniran upravljač. Ispred njega su instrumenti s kombinacijom analognog okretomjera i digitalnog zaslona za brzinu, razinu goriva i druge informacije, a iznad njih nepodesiv vjetrobran. Dvocilindraš, koji je nešto slabiji od tehnički istovjetnog u Hondi CB500X, čak i u nižem rasponu okretaja (do oko 4000 o/min) pruža sasvim adekvatnu snagu i ubrzanja za potrebe manevriranja gradskim prometom.

 

Spojka je razmjerno lagana i lako se dozira, a kočnicama se upravlja precizno, posebice stražnjom, koja progresivno 'grize' i time vožnju čini ugodnijom. Gušt je koristiti i šeststupanjski mjenjač koji u gradskom prometu stani-kreni ni jednom nije zahtijevao 'traženje' praznog hoda.Kako u gradu, tako i izvan njega, a ponajprije tijekom jedne duže ture, uvjerili smo se i u pohvalnu udobnost dobro podstavljenog sjedala. Na otvorenoj cesti, kada imate priliku češće istražiti drugu stranu raspona okretomjera, dvocilindraš pokazuje i drugu stranu blagog gradskog karaktera - od 6000 pa sve do 9000 o/min osjetno snažnije ubrzava uz popratnu promjenu tona i glasnoće zvuka. RVM 500 ubrzanjima vas, naravno, neće ostaviti bez riječi, ali njegovih 44 KS omogućuje razinu performansi koja će početnike dulje vrijeme zabavljati, a ni iskusnim povratnicima neće brzo dosaditi.



Gradska okretnost na otvorenoj se cesti dobro preslikava u entuzijazam za zavoje, što je tim ugodnije iznenađenje s obzirom na to da su zavoji daleko od fokusa ovakvog tipa motocikla. RVM 500 lako skreće i dopušta precizno biranje ili podešavanje putanje, a brzina koju voljnim dvocilindrašem 'nakupite' na ravnim dionicama između zavoja lako se smanjuje već u gradu dokazanim kočnicama. Osim sjedala, udobnosti vožnje pridonose i dobro usklađena prednja vilica (hoda od 195 mm) i amortizer koji se u svim uvjetima dobro nose s neravninama i ulijevaju povjerenje u zavojima.

 

Jedino što donekle kvari ukupan pozitivan dojam vožnje jest određena grubost kojom RVM prima gas nakon njegova zatvaranja - bilo u gradu ili na cesti, to vas (i motocikl) katkad može izbaciti iz takta, pa, primjerice, davanje gasa dok u nagnutom položaju izlazite iz zavoja ima potencijal blagog (premda načelno bezazlenog, osim na mokrom) uznemiravanja balansa motocikla. Određen period privikavanja mogao bi umanjiti taj blagi nedostatak trzanja, koji ujedno narušava uglađenost vožnje, a vjerojatno bi ga donekle moglo riješiti i podešavanje elektronike motora.

Osim toga, RVM 500 je na otvorenoj cesti i autocesti ugodan, pitom i predvidiv. Zaštita od vjetra, kojoj djelomično pridonosi i širok spremnik goriva, sasvim je solidna, spomenuto sjedalo primjetno ne umara ni nakon nekoliko sati sjedenja, a potrošnja goriva od 3,9 l/100 km u kombinaciji s velikim spremnikom goriva znači vrlo realan doseg vožnje od više od 500 kilometara. RVM 500 najvišu brzinu od 150 km/h (164 km/h prema digitalnom brzinomjeru) postiže relativno brzo i lako, a stabilnost pri toj brzini varira od 'dobra' bez prtljage do 'dobra, ali ne bih dugo tako vozio' s kompletom tvrdih kofera.



Ovaj češko-argentinski motocikl, koji vrlo očito cilja na kupce modela kao što je Honda CB 500 X, ne ostavlja mnogo prostora za primjedbe - udobna, dovoljno brza, štedljiva i zabavna u vožnji, avanturistička Jawa je putni enduro vrijedan razmatranja. No, spomenuti CB 500 X - s doduše nešto slabijom opremom - košta tek 4000 kuna više. Tko zna, možda kod nekih ipak presudi nostalgija nekoć slavnog imena na ovim prostorima.


TEHNIČKI PODACI

Motor
Tekućinom hlađeni paralelni twin, četiri ventila po cilindru, klasičan karter, ubrizgavanje, katalizator, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički, šest stupnjeva prijenosa, pogonski lanac
Promjer x hod 67 x 66,8 mm
Obujam 471 ccm
Kompresija 10,7:1
Snaga 44,2 KS (32,5 kW) pri 8500 o/min
Okretni moment 40,5 Nm od 6500 o/min

Okvir i ovjes
Čelični okvir, prednja upside-down vilica promjera 41 mm, hod sprijeda/straga 195/85 mm, klasična stražnja aluminijska vilica, direktno montiran monoamortizer

Kočnice
Sprijeda dvostruki disk promjera 298 mm i čeljust s dva klipa, straga disk promjera 240 mm i čeljust s jednim klipom, dvokanalni ABS
Kotači žbičani, 2,50 x 19, 4,25 x 17
Gume 110/80-19 sprijeda, 150/70 17 straga

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1479 mm, visina sjedala 820 mm, masa 206 kg (bez tekućina), spremnik goriva 20 l

Garancija dvije godine
Boje crvena, crna
Cijena oko 6800 eura/51.000 kuna (u Češkoj)

Mjerenja
Najviša brzina........150 km/h
Potrošnja (test).......3,9 l/100 km





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha YZF-R125 Vespa PX 125/150 (2011.) Aprilia RS 125 Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBF 600 N Gilera Runner 50 SP Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RS4 125 (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 BMW K 1600 GT (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Yamaha YZF-R6 2008- Suzuki SFV650 Gladius 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Honda VFR 1200 F BMW G 650 GS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM Duke 125 (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Yamaha FJR1300 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki KLR650 / R Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Kawasaki W 800 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)