Motorevija
PRETRAGA
2019-07-03 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Petar Santini
Bookmark and Share

Za motocikl obujma 300 ccm Versys-X doima se poprilično korpulentnim i ozbiljnim. Takvim se dokazao i u usporedbi s robusnijim KLE-om 500 koji je sasvim zasjenio



Dvoboji u kojima se 'mladost' namjeri na 'iskustvo' oduvijek su plijenili pažnju publike, bez obzira o kojem je sportu riječ. Ambicija protiv hladne glave, brzopletost kontra rutine, poletnošću na strpljivost - svaki natjecatelj ima svoje adute i prednosti, no ishod u konačnici ovisi o - perspektivi.

U konkretnom slučaju, kada su u pitanju dobro poznati Kawasaki KLE 500 te novi Versys-X 300, iskustvo se naglašeno favorizira ispred mladosti zbog povoljnije cijene, provjerene pouzdanosti te boljih performansi. To su naši prvi dojmovi, barem kada osluškujemo glas naroda na društvenim mrežama ili pak čitamo vaše mailove. No odgovara li sve realnosti? Jesmo li ipak podcijenili dva desetljeća tehničke evolucije nauštrb obujma i dobroga glasa?

Jednostavno nam nije bilo druge no parkirati ova dva motocikla jedan kraj drugoga te u jednom od posljednjih predivnih jesenskih dana krenuti u cjelodnevnu vožnju sunčanom Slavonijom. I ne, nemojte ovu priču shvatiti kao klasični usporedni test jer ona to nije. Riječ je prije svega o proširenom testu Versysa-X 300 s KLE-om 500 kao referencom ili rabljenom alternativom.



KLE 500 bio je jedan od onih motocikala koji nas je uvjerio da su stvari relativne. S jedne strane, s cijenom od 45.462 kune 2005. je nudio ponajbolji omjer uloženo-dobiveno te bio ulaznica u svijet odraslih motocikala. S druge strane, u vrlo kratkom vremenu dao nam je do znanja da su mu kapaciteti ograničeni, pa je početna euforija većine vlasnika KLE-a padala doslovce svakim prijeđenim kilometrom.

I danas budi slične osjećaje - još uvijek, naime, želimo prednju kočnicu koja zaustavlja učinkovitije te se lakše i preciznije dozira, baš kao i šire i komfornije sjedalo te kvalitetniji i stabilniji ovjes.



Može li pogonski agregat, na račun kojeg su tijekom vremena ispisani epovi, osvijetliti obraz KLE-u? Konkretno, riječ je o iznimno pouzdanom twinu za koji se zna da u ispravnom stanju ne troši ni kapljicu ulja te je vrlo osjetljiv na neredovito održavanje. Kontrola ventila, razvodnog lanca i pripadajućeg španera pripada rubrici - obavezno (servisni intervali svakih 6000 km), baš kao i provjera ispravnosti magneta koji je Ahilova peta ovog agregata.

No mogu li nas performanse motora zadovoljiti ili je i njih nagrizao zub vremena? Kawin twin nikada nije bio sposoban za herojska djela, bez obzira bila riječ o vršnoj snazi, ubrzanju ili potisnoj sili. Kultiviranost je u današnjim mjerilima prosječna, no na vrhunskoj razini je svakako količina opuštenosti koju ovaj motocikl nudi. Sve je na njemu podređeno jednostavnosti, vozi se neprimjetno i bez napora, a za spojku i mjenjač bi se moglo reći da i u današnjim mjerilima funkcioniraju - vrlo dobro. Vrlo je dobra i percepcija kupnje rabljenog gdje uredan 'motor od pola kile obujma' dobivate za oko 18.000 kuna. "Da barem danas postoji motocikl sličnih performansi i mogućnosti za taj iznos", naklapaju mnogi u komentarima. Odgovor je – postoji!



Versys-X 300 (model 2018.) danas košta oko 1000 kuna povoljnije nego KLE 500 2005. godine. No dok količine potonjeg u to vrijeme domaći trgovci nisu uspijevali namaknuti, za malim se Versysom danas nitko ne 'lomi'. Mnogi mu spočitavaju malen obujam, podcjenjuju njegove mogućnosti, ne svrstavaju ga među ozbiljne motocikle... No, vožnja uz bok KLE-a 500 iznova je pokazala da ne treba robovati predrasudama. Naime, mali Versys je u konačnici tek pet kilometara sporiji od KLE-a (155 km/h) te od nule do 100 km/h ubrzava jednako brzo (6,3 sekunde). S druge strane, osjetno bolje i sigurnije koči (ABS), troši manje goriva, ima veći doseg i znatno je kultiviraniji i uglađeniji od KLE-a.

Cestu promatra iz aspekta putnika, što se osjeća već pri prvom kontaktu s njime, a više mjesta nećete pronaći ni na konkurentima poput BMW-a G 310 GS ili pak Honde CRF 250 Rally. Unatoč velikom obujmu spremnika goriva od 17 litara, širenje koljena je prihvatljivo, a širok upravljač izvrsno leži u rukama. Sjedalo je sjajno profilirano, iznimno je široko, no tijekom dulje vožnje i poprilično tvrdo.



Motor je tek šest KS slabiji od KLE-ova twina, no karakter mu je sasvim drukčiji. Vrlo je linearan, nikada ne gubi konstantu, no pravi život za njega započinje tek nakon 9000 o/min. Radno mu je područje vrlo usko, rekli bismo od 7500 do 11.500 o/min, pa opuštenosti kakvu poznajete na KLE-u, u konačnici nema. Ručica spojke reagira na valjda i pritisak maloga prsta, dok mjenjač kroz kratko posložene stupnjeve prijenosa prolazi čisto i brzo. Konkretno, u četvrtom stupnju prijenosa će pri 50 km/h pokazivač broja okretaja biti na brojci od 5000.

Prednja je vilica za naš ukus možda i malo pretvrdo podešena, no izuzev toga kritika na ovjes - nema. Versys-X vozi se lakonogo i poletno, slijedi i najmanji vozačev impuls te poprilično precizno prati zadane putanje. Zaštita od vjetra je vrlo dobra, što još jednom u središte pozornosti vraća putni aspekt ovoga motocikla. Ne postoji ozbiljniji putnik u ovoj klasi koji se može voziti na kategoriju A2, a tu mislimo i na rabljeni KLE 500. Mali Versys-X ni u čemu ne zaostaje, što potkrepljuju i naša mjerenja.

Zaključak

Osim što je velik i prostran, Versys-X nudi izniman doseg te izvrsnu zaštitu od vjetra. Mali twin je na visini zadatka, karakteran i živahan, dok kočnicama nema zamjerki. Jahači na 'duge staze' poželjet će tek udobnije sjedalo, kao i dulje servisne intervale.


Tehnički podaci
KLE 500

Motor
Tekućinom hlađeni paralelni twin, jedna kontrabalansna osovina, dvije bregaste osovine pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, klasičan karter, rasplinjači promjera 34 mm, alternator 238 W, akumulator 12 V/10 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički, šest brzina, pogonski lanac O-ring

Promjer x hod 74 x 58 mm
Obujam 499 ccm
Kompresija 9,8:1

Snaga 45 KS (33 kW) pri 8300 o/min
Okretni moment 41 Nm pri 7500 o/min

Okvir i ovjes
Cjevasti čelični, klasična prednja vilica promjera 41 mm, čelična stražnja vilica, monoamortizer

Kočnice
Sprijeda disk promjera 300 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 230 mm i čeljust s dva klipa

Kotači i gume
Žbičani, 1,85 x 21, 2,50 x 17
Gume 90/90-21, 130/80-17

Dimenzije i masa
Međuosovinski razmak 1500 mm, kut glave okvira 63 stupnja, predtrag 105 mm, hod sprijeda/straga 220/200 mm, visina sjedala 840 mm, masa sa svim tekućinama 201 kg, dopuštena nosivost 179 kg, spremnik goriva/rezerva 15/3,5 litara


Tehnički podaci
Versys-X 300

Motor
Tekućinom hlađeni paralelni twin, dvije bregaste osovine u glavi, ubrizgavanje promjera 32 mm (2x), četiri ventila po cilindru, klasičan karter, višelamelna spojka u uljnoj kupelji pokretana mehanički, šest brzina, pogonski lanac O-ring

Promjer x hod 62 x 49 mm
Obujam 296 ccm
Kompresija 10,6:1

Snaga 39 KS (29 kW) pri 11.500 o/min
Okretni moment 26 Nm pri 10.000 o/min

Okvir i ovjes
Čelični cjevasti, klasična prednja vilica promjera 41 mm, čelična stražnja vilica, monoamortizer

Kočnice
Sprijeda disk promjera 290 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 220 mm i čeljust s dva klipa

Kotači i gume
Žbičani, 2,15 x 19, 3,00 x 17
Gume 100/90-19, 130/80-17

Dimenzije i masa
Međuosovinski razmak 1450 mm, kut glave okvira 65,7 stupnjeva, predtrag 108 mm, hod sprijeda/straga 130/148 mm, visina sjedala 840 mm, masa sa svim tekućinama 181 kg, dopuštena nosivost 174 kg, spremnik goriva 17 litara

Servisni intervali svakih 6000 km
Garancija dvije godine
Cijena od 44.355 kuna


Mjerenja   KLE 500 / Versys-X 300

Najviša brzina km/h   160  / 155

Ubrzanja
0-100 km/h     6,3 s / 6,3 s
0-140 km/h   13,9 s / 15,9 s

Elastičnost
60-100 km/h    7,4 s /  7,7 s
100-140 km/h    10,1 s  / 16,4 s

Potrošnja/100 km (prosjek)   4,5 / 3,8
Doseg/km    333 / 447





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Kawasaki ZX-10R (2011.) Honda VFR 1200 F Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2008- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R