Motorevija
PRETRAGA
2021-08-16 , Autor: Ante Radić, Slike: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Rivalstvo između Vespe i Lambrette započelo je krajem 40-ih godina prošlog stoljeća i traje bez prekida, iako je Lambretta imala dulji prekid proizvodnog ciklusa. Sada se vratila pod okriljem austrijske KSR grupe i ponovno traži svoje mjesto pod suncem



Krajem Drugog svjetskog rata, razrušena Italija tražila je način kako što jednostavnije i ekonomičnije mobilizirati svoje pučanstvo. Manje-više sve tvornice bile su sravnjene sa zemljom uslijed savezničkih bombardiranja, ali se po skladištima našlo dovoljno repromaterijala za stvaranje dvokotačnog vozila za osobnu mobilnost. I Vespa i Lambretta nastale su prema nacrtima aeronautičkih inženjera, s time da je Piaggio za Vespu koristio jednodijelnu (monocock) šasiju od prešanog čelika, dok je Lambretta imala okvir od čeličnih cijevi, što je i bio glavni biznis tadašnje tvornice Innocenti. 



Lambretta je stigla na tržište jednu godinu kasnije od Vespe i njegovala je neku svoju dizajnersku (u početku nije imala oplate) i tehničku priču, dok je Vespa imala izražene obline, bolje posložen tržišni nastup, ali i marketinške aktivnosti. Možda je baš kultni film 'Praznik u Rimu' iz 1953. stvorio nezaustavljivi val popularnosti Vespi, koja je već u 60-im godinama u prodajnom smislu nadmašila Lambrettu. No, ljubitelji su i danas podijeljeni u dva klana, volite ili jednu ili drugu, premda i u Hrvatskoj ima 'preljubnika'. Da, postoje zagriženi Vespisti koji u svojoj garaži imaju Lambrettu ili dvije, a jedan takav živi u Zadru. Jednostavno, čovjeka to veseli, budi mu nostalgiju, vraća u mlađe dane.



Da ne idemo dalje kroz povijest i vječno rivalstvo dviju talijanskih ikoni, spomenimo kako je Lambretta ponovno rođena 2017., točno na 70. obljetnicu pojave prvog modela. Sada je pod okriljem austrijske KSR grupe, a modeli V-Special nastali su uz pomoć cijenjenog dizajnerskog studija Kiska. I mora se priznati da je riječ o uspješnoj reinterpretaciji povijesnih modela s kraja 60-ih godina. Pritom je poštovan i osnovni postulat gradnje s karakterističnom konstrukcijom okvira, dok je u tehničkom smislu kao osnova poslužio SYM Fiddle 3, od kojeg je i posuđen četverotaktni zrakom hlađeni jednocilindarski motor s dva ventila.


 
Na prvu vožnju izveli smo verziju od 125 ccm (postoje još 50 i 200 cc) i na suncem okupanoj splitskoj rivi zagledali izvedbu detalja te posvećenost završnoj obradi. Ukupan dojam je vrlo dobar, bez obzira na to što neke komponente teško skrivaju azijsko porijeklo. Kontrola kvalitete uredno je obavila svoj posao, spojevi oplata su precizni, bravice ne zapinju, ništa ne djeluje nedovršeno, lak je precizno nanesen, a nema ni neugodnih zvukova ni škripanja. 



Testirana izvedba je iz ograničene serije 'Pirelli Edition' i osim što su na 12-colnim naplatcima Pirellijeve gume Angel Scooter, tu su još neki zanimljivi detalji koji podižu stilski dojam. A ukupan dojam kvalitete podižu i aluminijski detalji, kao i metalni čep spremnika goriva koji djeluje skupocjeno. U cjelini sasvim solidno, premda kombinacija analognog brzinomjera i digitalnog zaslona pomalo kvari dojam, jer monokromatski LCD-zaslon sa zelenim pozadinskim osvjetljenjem neodoljivo podsjeća na Nokijine mobitele 3210 i 3310.



Testirana 125-ica radi uravnoteženo i ne širi pretjerane vibracije, a nudi dovoljno poletnosti unatoč snazi od 11,5 KS što je ispod zakonskog maksimuma za motore obujma osmine litre (15 KS). U startovima sa semafora V125 Special s lakoćom se odvaja od prometne kolotečine i ubrzo postiže 80 km/h, dok za maksimalnih 99 km/h ipak treba dugačka ravnica i malo strpljenja. Unatoč malom promjeru kotača Lambretta nema problema sa stabilnošću na pravcu, a velik adut je okretnost u gradskim gužvama i na vrlo uskim prostorima. Položaj sjedenja je ugodan, ali je ionako tanko sjedalo tvrđe podstavljeno, no za kratke relacije urbanim sredinama sve je ok. U prostor pod sjedalom može se smjestiti otvorena kaciga kompaktnijih dimenzija i nešto sitnica, a unutar prednje oplate nalazi se i praktičan pretinac za rukavice s USB-utičnicom.



Tražite li retro skuter naglašene osobnosti, koji uz to ima i snažan tradicionalistički prizvuk, s Lambrettom ćete se definitivno izdvojiti iz mase. No stil ima i svoju cijenu, pa iz džepa treba izdvojiti nemalih 31.800 kn za verziju od 125 ccm. Vječni rival iz Pontedere pritom je još skuplji, ovisno o izvedbi Vespa 125 Sprint opasno se približava iznosu od 40.000 kn. U kojoj će mjeri razlika u cijeni privući kupce, tek ostaje za vidjeti. U svakom slučaju, vječno rivalstvo ušlo je - u novo poglavlje.


TEHNIČKI PODACI
Lambretta V125 Special

Motor
Zrakom hlađeni, jednocilindarski četverotaktni, jedna bregasta osovina u glavi, dva ventila, klasičan karter, elektronsko ubrizgavanje goriva, prijenos CVT
Promjer x hod 52,4 x 57,8 mm
Obujam 125 ccm
Snaga 11,5 KS (8,4 kW) pri 8500 o/min
Okretni moment 10,3 Nm pri 6500 o/min

Okvir i ovjes
Okvir od kombinacije čeličnih cijevi i panela, sprijeda teleskopska vilica, straga njihajuća ruka i monoamortizer

Kočnice
Sprijeda disk promjera 226 mm, straga disk promjera 200 mm, kombinirani sustav kočenja (CBS)
Gume Sprijeda 110/70-12, straga 120/70-12

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1340 mm, dužina 1890 mm, širina 695 mm, visina sjedala 800 mm, spremnik goriva 6 litara, masa skutera spremnog za vožnju 134 kg
Garancija dvije godine
Boje siva, narančasta, crvena, crna, bijela
Cijena 31.800 kn (Pirelli Edition 32.500 kn)





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R