Motorevija
PRETRAGA
2022-06-02 , Autor: Motorevija
Bookmark and Share

Dva XR-a iz BMW-a na prvi pogled djeluju vrlo slično, ali suštinske su razlike goleme. Zajednička vožnja otkriva i kolike su točno, ne samo po pitanju maloprodajne cijene



Ozbiljno? Usporedba modela F 900 XR i S 1000 XR? Osim što ih povezuje sufiks XR, ova dva motocikla imaju malo toga zajedničkog. Dovoljno je zagledati se u tablicu tehničkih podataka i prokomentirati vršnu snagu motora, što je mnogima vrlo indikativan podatak. Na mjerenjima, model od 900 ccm razvija 106 KS, dok onaj od 1000 ccm razvija 174 KS. Međutim, neki drugi podaci ukazuju na to da razlike nisu toliko izražene. Primjerice, razlika u obujmu motora je svega 104 ccm, što je zaista malo.

Ipak, konstrukcijske razlike drukčije raspoređuju kubične centimetre. F-XR pokreće redni dvocilindarski motor s vrijednostima promjera i hoda 86 x 77 mm, dok S-XR pokreće redni četverocilindarski motor s vrijednostima promjera i hoda 80 x 49,7 ccm. Dakle, S-XR je tipičan sportski motor s kratkim hodom klipova.

Interesantno je što su obje pogonske jedinice bazirane na modularnom sustavu gradnje. BMW jako dobro, kudikamo bolje od ostalih proizvođača koristi potencijal iste pogonske jedinice u motociklima različitih namjena. Stoga redni dvocilindarski motor iz crossovera F 900 XR koristi i u nakedu F 900 R, dok redni četverocilindarski iz S 1000 XR-a nalazimo i u superbikeu S 1000 RR. No, pogonske jedinice prilagođene su različitim namjenama, četverocilindraš u crossoveru ima smanjenu vršnu snagu, nema varijabilni razvod ventila i općenito je prilagođen što boljoj iskoristivosti snage i okretnog momenta u uvjetima svakodnevice.

 

Kod rednog dvocilindarskog motora te su razlike zanemarive. Ono što je bitno jest da se F 900 XR i S 1000 XR razlikuju po performansama, ali i po pitanju komfora i upravljivosti, unatoč tome što je razlika u masi vrlo mala. S punim spremnikom goriva F 900 XR broji 231 kg, a S 1000 XR 236 kg, pa je bitka na vagi izjednačena. Nadalje, zbog uže siluete F 900 XR manje širi vozačeva koljena što rezultira prisnijim kontaktom s motociklom, a sjedalo je na umjereno visokih 840 mm iznad tla. Ruke prirodno padaju na upravljač, dok stopala čvrsto dotiču podlogu. Povjerenje se brzo uspostavlja i manevriranje u mjestu u pri brzini hoda je vrlo jednostavno. F 900 XR je blagonaklon prema svim profilima vozača uključujući i početnike i profesionalce. Sjedni, startaj motor i kreni. Idealan alat za opuštenu vožnju ali i napadanje zavoja.

Stvari su kod S 1000 XR-a posložene drukčije. Širok i glomazan aluminijski okvir omotan je oko četverocilindarske pogonske jedinice, a povrh nje smjestio se razmjerno velik spremnik goriva obujma 20 l. I to ima posljedice. Koljena vozača su kudikamo više razmaknuta nego na modelu F 900 XR, a sjedalo je na nešto većoj udaljenosti od podloge, konkretno na 850 mm. Također, dublje profilirano i kraće sjedalo ograničava pokretljivost.

Na modelu F 900 XR sjedi se na jednodijelnom sjedalu nešto opuštenije i lakše je pomicati tijelo u svim smjerovima. To nije slučaj kod S 1000 XR-a, čiji visoko postavljen spremnik goriva generira i višu točku težišta. Kod manevriranja u mjestu treba biti oprezan, u takvim uvjetima traži se čvrsta muška ruka. I dok F 900 XR pri brzini hodanja djeluje vrlo pitomo i uravnoteženo, S 1000 XR zahtijeva veću koncentraciju. No završimo više s puževim korakom i fotografiranjem statike i detalja, krenimo u lov na zavoje.

 

F 900 XR ostaje dosljedan sebi, intuitivno i jednostavno upravljanje pri niskim brzinama nastavlja se i u visokom tempu vožnje. Dobar posao. S tog gledišta možemo reći da je mali XR odlično pogođen proizvod. No, moramo priznati da mu nedostaje karaktera, fascinacije i emocije. Tu dolazi na svoje snažniji brat S 1000 XR, koji ima neutaživu glad za zavojima. Odmah postaje jasno da su ga BMW-ovi inženjeri posložili kako bi dao najbolje od sebe u svakodnevici, za razliku od S 1000 RR-a koji je okrenut trkaćoj stazi. Supersportski crossover pritom je izgubio manju porciju vršne snage, ali zauzvrat nudi bolju povezanost vozača i stroja, odnosno vozač dobiva veći autoritet.



Četverocilindarski motor prava je vatra, uvijek isporučuje snagu koju vozač poželi, pa i više od toga. Jasno, za vožnju magistralom ne treba vam 165 KS, ali suverenost koju pruža tako grlata konjica zna biti vrlo opojna. Bez obzira na to kojom se brzinom kreće i koji je stupanj prijenosa ispisan na TFT zaslonu, S 1000 XR ubrzava poput metka. Još jedan detalj - emocije koje izaziva takvo ubrzanje slične su leptirićima u trbuhu. S druge strane, nema negativnih nuspojava, redni četverocilindarski motor obujam 1000 ccm može biti nježan i uglađen, neovisno o odabranom modu vožnje.

Stupnjevi prijenosa mogu se nizati opušteno i glatko, zahvaljujući quickshifteru s blipperom. Nalazimo ga i na modelu F 900 XR (doplata), ali njegov je rad ipak nešto grublji nego u slučaju S 1000 XR-a. Tome u prilog ide i geometrija okvira, tisućica bolje leži u zavojima i duže ostaje imuna na neravnine, dok 900-tka ipak malo poskakuje, ali bez kompromitiranja sigurnosti. Kada govorimo o kočnicama, slika je poprilično ujednačena. Oba motocikla imaju briljantnu zaustavnu moć, uz naglašeni dojam sigurnosti zahvaljujući naprednom ABS-u. Tek u graničnim situacijama spoznajemo da tisućica ima bolje povratne informacije i preciznije se dozira.


 
Na kraju ostaje i pitanje cijene, da biste izgurali S 1000 XR iz vlastite garaže, potrebno je izbrojati najmanje 143.779 kn, dok slabiji F 900 XR košta najmanje 96.091 kn, ne računajući doplate kojima je bio nakićen testni primjerak. Može li prevagu kod kupnje donijeti i razlika u potrošnji goriva? Sumnjamo da nepuna litra na svakih 100 km (5,2 vs. 4,3) može presuditi, ipak je tu nagrada u vidu eksplozivnih performansi. Da, S 1000 je bolji XR, ali 900-tka također može pružiti brojne užitke cjenovno osjetljivim kupcima. Jednostavno rečeno, F 900 XR pruža razmjerno manje zabave, ali po bitno nižoj cijeni.


IZJAVA VOZAČA - Karsten Schwers
"Može sve, više od ovoga mi ne treba"

Kada korpulentniji kolega otvori gas do kraja, sposoban sam ga pratiti u stopu na F 900 XR-u. Kada će više naučiti lekciju? Stvar je u vozaču, a ne stroju! Da budem iskren, mene je također očarala snaga S 1000 XR-a, jako mi se dopada redni četverocilindraš, ali i dvocilindraš pruža sasvim dovoljno zabave. Unatoč izjednačenoj kilaži oba motocikla, dvocilindarski XR je nekako pitomiji i agilniji u vožnji. Istovremeno je opušten i zabavan, nikad u grču, a u sporoj vožnji je prijateljski nastrojen. Uz to, pozicija sjedenja je opuštenija. Moj prvi izbor je jasan.

IZJAVA VOZAČA - Jens Moller Tollner
"Veliki motor je garancija velike zabave"

Iskreno, F 900 XR je prekonzervativan za mene. Kad vozim motocikl, prije svega želim visoku razinu zabave, želim osjetiti vatrene emocije koje mi svakodnevica ne može pružiti. I da, želim vrlo brzo voziti kroz zavoje. Zato je za mene S 1000 XR daleko bolji izbor od slabijeg brata. Kvalitete u uvjetima gradske svakodnevice nisu mi suviše bitne. I za litru višu potrošnju mi se živo fućka. Taj danak u gorivu ionako se višestruko vrati u vidu performansi. U redu, bilo bi lijepo da položaj sjedenja nije tako napet i da koljena nisu tako raširena. No, kada uz pomoć blippera prebacim dvije ili tri niže, osjećaj je kao da uzlijećem avionom.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha YZF-R125 Vespa PX 125/150 (2011.) Aprilia RS 125 Honda Crossrunner (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda CBF 600 N Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Gilera Runner 50 SP Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 BMW K 1600 GT (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Honda VFR 1200 F Gilera Nexus 300 i.e. BMW G 650 GS (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom BMW K 1300 GT 2009 Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM Duke 125 (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Yamaha FJR1300 Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki KLR650 / R Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Kawasaki W 800 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)