Motorevija
PRETRAGA
2017-04-26 , Autor: Kristijan Tićak i Jorg Lohse
Bookmark and Share

Godine 1992. svijet sportskih motocikala okrenut je naglavačke - Tadao Baba konstruirao je prvi Fireblade. Ovo je priča o jednom od najutjecajnijih konstruktora svih vremena

Genijalan, revolucionaran, euforičan, ekscentričan, fanatičan i tvrdoglav. Tadao Baba je i kolegama i konkurentima podjednako neshvatljiv i neuhvatljiv. Međutim, kada se govori o njegovom nasljeđu, tada vlada samo jedno mišljenje - vizionar! U vrijeme kada su sportski motocikli iz godine u godinu postajali sve snažnijima i sve težima za upravljanje, Tadaova Honda Fireblade djelovala je kao da je stigla s druge planete. Njegov je uradak srušio sva dotadašnja pravila, te ujedno postavio temelje gradnje modernih sportskih motocikala.



No, priču ćemo započeti zanimljivošću da Baba nije diplomirani inženjer. „Sanjao sam da ću jednoga dana raditi kao Hondin testni vozač. Tada sam svoje radno vrijeme provodio u tvornici u Saitami, za strojem za frezanje.“ Baba 1962. završava srednju školu, potom se zapošljava u Hondi, a da se pritom nije pokušao upisati na fakultet. Ujedno se utrkivao, i to u Honda Super Cupu 50, no bez obzira na to prve su mu tri godine bile poprilično monotone. Na njegovom dnevnom rasporedu stajale su glave cilindara i kućišta radilice za modele CB 72 i CB 77, radilo se o masovnim hitovima tog vremena.

No, Babin se život naglo mijenja 1965. - „Moj san je napokon postao stvarnost. Počeo sam raditi kao testni vozač u odjelu za istraživanje i razvoj.“ Ostvarenje sna je došlo kao posljedica iznimnog truda i vozačkog angažmana, jer Tadao je bio na glasu kao lucidan i vješt pilot koji je kasnije 1970. osvojio čak i japansko prvenstvo u klasi 125. Time je skrenuo veliku pozornost na sebe, a njegove je uspjehe budno pratio i veliki gazda kompanije - Soichiro Honda. Bio je to početak jednog velikog prijateljstva u kojem je Baba uživao Soichirovo puno povjerenje. Tadao Baba je kao testni vozač bio zadužen za segment upravljivosti i stabilnosti, te za podešenje rasplinjača i odgovor na gas.

Isprva je samo testirao i punio tablice mjerenjima, no vrlo je brzo učio te za odgovarajuće nedostatke na motociklu odmah i predlagao poboljšanja. Stoga je u samo nekoliko godina postao voditeljem Hondinog testnog centra, a od 1972. i šefom razvoja cestovnog i terenskog programa u razvojnom centru u Hamamatsuu.



Ipak, kruna njegove karijere tek slijedi. Petnaest godina kasnije Yoichi Oguma prelazi u HRC kao voditelj superbike projekta, a sve ostalo potpada pod Babino vodstvo, između ostalog i razvoj novog sportskog motocikla. „Naravno da sam bio nervozan, nego što! Bio je to moj prvi samostalni projekt, no ipak samopouzdanja nije nedostajalo. Obožavam sportske motocikle, i nema ničeg boljeg od osjećaja kada nad njima imate potpunu kontrolu. Time je moja osnovna postavka jasna - sportski motocikl mora biti savršeno lagan za upravljanje, njime se mora vladati, a vožnja mora pričinjavati čisto zadovoljstvo.“

Uz to, Baba je oko sebe formirao velik tim sastavljen od 40-ak inženjera i dizajnera. Ideje su prštale sa svih strana, Baba ih je bilježio i od njih pokušavao napraviti jednu savršenu, smislenu cjelinu. Striktna ograničenja nisu postojala, a čak je i obujam motocikla još uvijek „visio“ u zraku.
Prvi prototipovi su imali 750 ccm, no sve je bilo otvoreno. S druge strane, Baba nije želio raspravljati o masi - motocikl je na vagi morao pokazivati manje od 190 kg. Štoviše, Baba kaže da je samo pri spomenu bilo kakve rasprave o tome reagirao gnjevno i mrzovoljno.

„Vodila se rasprava o ugradnji prednje vilice. Krajem 80-ih vilice upside-down su bile u velikom zamahu, pravi marketinški mamac. Ja sam bio izrazito protiv njezine ugradnje jer je osjetno teža od konvencionalne. Na kraju sam pobijedio, no dopustio sam da je izradimo tako da oblikom i formom neodoljivo podsjeća na nju.“ U ljeto 1989. na stazi u Suzuki je spreman za vožnju stajao prvi prototip. Baba-san je prije vožnje rekao - „Gospodo, danas ćete voziti motocikl koji će postaviti nove standarde i mjerila među sportašima.“

Zar je uistinu bio tako velik vizionar? Baba danas kaže da je sve bilo jasno nakon prvih testiranja. Mjerenja su pokazala da je Fireblade izuzetno brz, brži od konkurencije koja je imala dvadesetak konja više. Već tada je znao da će koncept funkcionirati i postati pravi hit među vozačima. Nema dvojbe, Baba je sve samo ne uobičajen inženjer. Umjesto da šarafi po motociklima u boksu, on se nadmeće s testnim vozačima na stazi. Ti su dvoboji učestalo završavali u izletnim zonama. „Slovio sam za vozača koji često pada. Čak su kružile i glasine da sam svaki model Firebladea katapultirao u totalku, što naravno nije istina. Mislim da ih je bilo četiri ili pet!“

Prvi model SC 29 je predstavljen prije točno 25 godina i bio je početak dinastije koja vlada i dan-danas. Baba je vodio brigu o projektu Fireblade sve do 2004. kada je umirovljen. Model iz 2002. obujma 954 ccm bio je njegov posljednji model na kojem je radio. „Kada sam projekt predao Kyoichiju Yoshiju, imao sam osjećaj kao da mi sin odlazi iz kuće.“ Honda je Babi u čast napravila jednu malu, ali značajnu izmjenu u imenu tog modela, pa se tako umjesto „FireBlade“ od njegova umirovljenja taj model piše „Fireblade“.

Inače, taj je motocikl najbliži onomu što Baba-san smatra idealnim sportskim motociklom. Kruže i glasine da je Tadao Baba i nakon što je umirovljen nekoliko puta priskočio u pomoć pri konstruiranju Firebladeova za 2004. i 2005. Baba u svome stilu odgovara uz smijeh - „Naravno da jesam. Prije vožnje sam svima poručio - želim vam puno sreće i zabave.“

Svi Firebladeovi Baba-ere:


1992. prvi Fireblade kodne oznake SC28 temeljito je promijenio koncept maksisportaša


1994. Grafika i prednje svjetlo su novi, a kodna oznaka i tehnikalije – stari


1996. SC33 – obujam sa 893 raste na 918 ccm, a snaga sa 124 na 128 KS


1998. Iako je figura ostala slična onoj iz 96./97. gotovo 80 posto dijelova je bilo novo


2000.  SC44 je bio prvi Fireblade s USD vilicom, 17-colnim kotačima i ubrizgavanjem


2002. Posljedni model pod dirigentskom palicom Tada Babe bio je SC50, obujma 954 ccm





Honda CBR900RR 1996-1999
Honda CBR900RR 1996-1999

Honda CBR900RR 1996-1999

údaje

Obujam: 918 cm3

Snaga: 128 k (95 KW) 10500 rpm

Okretni moment: 92 Nm @ 8250rpm

Prednja kočnica: 296 mm , , 4 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Stražnja kočnica: 220 mm , , 1 kočnih klipova prihvat kočne čeljusti

Prednja guma: 130/70-ZR16

Stražnja guma: 180/55-ZR17

Obujam spremnika: 18 l

Dužina: 183 kg

Maksimalna brzina: 252 km/h

Honda
xREKLAMA
Test Ride
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha V-max Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Yamaha XT660X Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) KTM 690 Duke BMW R 1200 R/Classic (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBF 600 N Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Ducati Diavel (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha YZF-R125 Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSF1250 S ABS bandit Yamaha XJ6 (2010.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Kawasaki ZX-10R (2011.) Kawasaki VN 900 Classic Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FJR 1300 AS BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Shiver 750 GT Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Megelli sport 125 R Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Gilera Runner 50 SP BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Honda CBR 125 R (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia NA 850 Mana 2007- Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. BMW K 1300 GT 2009 Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- KTM RC-8 R (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Honda VFR 1200 F Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki KLR650 / R Kawasaki Z 750 R (2011.) Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Hyosung GT 250 R BMW R1200GS 2007 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda CBF125 Honda CBR 250 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Ural 750 (2003) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Yamaha SR125 1997- Yamaha FJR1300 Triumph Tiger 800 (2011.)