Motorevija
PRETRAGA
2010-09-06 , Autor: Peter Mayer, Danijel Puljek, Slike: Markus Jahn
Bookmark and Share

Među enduro motociklima za putovanje vlada atmosfera odlaska na put: BMW je prerađen, ducati i yamaha potpuno su iznova konstruirani. No, koliko su zapravo ti novi modeli dobri? Koliko je zreo touring-establishment? Da bismo saznali kako stvari stoje, krenuli smo putem prosvjetljenja - na hodočašće do ponoćnog sunca

 Motogalerija Usporedni: Maksi enduro (2010.)


Nordkap 1500. Putokaz ispred jednog hotela u provincijskom gradiću Vilhelmina djeluje poput kakve imaginarne ruke koja nas odlučnom pljuskom vraća iz svijeta snova u realnost. Dnevni brojač kilometara pokazuje 700 km. Koliko još sati u sedlu? Najradije ne bismo računali.


Kako je sve zapravo počelo? Stockholm-Nordkap i natrag - tako je predložio Fredrik Lundgren, kolega koji radi za švedsko izdanje Motorrada. Mi smo svi bili oduševljeni. Ostali smo „oduševljeni“ i kada je Fredrik pomaknuo vremenski plan - 4000 kilometara u pet dana. I što da kažem, putovanje po Skandinaviji nikada nije bilo za mamine maze, a povod je također bio poseban.


Na kraju krajeva, mnogo se toga napravilo na enduro motociklima za putovanje ove godine. BMW R 1200 GS s DOHC-glavom cilindra tehnički je, a preko ispušnog ventila i akustički osvježen, k tome još u slavljeničkom raspoloženju. Prošlo je 30 godina otkad su Bavarci u neku ruku izmislili taj segment među motociklima svojim modelom R 80 G/S. Crveno sjedalo, žbičane felge, zaštite za ruke, zaštita motora i dekorativni natpis na spremniku „30 years GS“ krase jubilarni model.


Ducati ide sasvim drugim putem svojim modelom multistrada. 148 KS čiste snage, četiri elektronički podesiva načina vožnje i 17-colni kotači vode taj superbike-enduro najdalje u turistički kamp. Pritom je posve nova i yamaha super ténéré. Novokonstruirana od temelja. Redni dvocilindarski motor sa 1200 ccm, kardanski pogon, kontrola trakcije - raskoš tehnike odražava breme poznatog imena.


 Motogalerija Usporedni: Maksi enduro (2010.)


Preostali dio čine u usporedbi s ovim stari znanci. Prije svega honda varadero, koja jedva da je malo prerađena od 2003. godine. Zatim jedan klasik - KTM 990 adventure, austrijska alternativa turističkoj klasi - beskrajno inspiriran relijem. Moto guzzi stelvio na ovoj je turneji u pustolovnoj izvedbi NTX (noga za zaštitu od pada, dodatni far, protektori za ruke, zaštita motora, alu-koferi, žbičane felge) kao i triumph tiger SE - trocilindarska legenda u „outfitu“ za putovanja. Kao SE (sonder edition - specijalno izdanje), s ABS-om, koferima i protektorima za ruke, i taj britanac zauzima svoje mjesto. A tko nedostaje? Nitko. Buell (ulysses) je nedavno s puno suza otpraćen u grob, Moto Morini (granpasso) je pak na samrti. Suzuki (V-strom) u programu ima još 650-icu, a Kawasaki tradicionalno nije naklonjen endurima.


Ploča s nazivom mjesta Vilhelmina nestaje u retrovizoru. Opet smo gosti beskrajnih šuma breza i četinjača, i pretežno ravnih cesta. Fredrik je točno znao zašto nas je molio da motocikle provjerimo na testu Parcours. Naime, oni kriteriji koji su nam kod kuće tako važni, poput voznosti, slobode u nagibu ili lakoće upravljanja, u švedskom prostranstvu posve su sporedni. Barem većinom.


Kao na bisernoj ogrlici, nas sedam u nizu na predugačkoj švedskoj E45, koja vodi od Göteborga do granice s Finskom u Karesuandu. Rijetko nam mala domaćinstva prekinu stalni tempo od 110 km/h. Vrijeme da se razmisli o onom fundamentalnom. S radnim obujmom manjim od litre očito je da se u segmentu enduro za putovanja ne da više osvojiti nijedna zemlja. Samo honda i KTM su zadovoljni tom donjom granicom, a triumph je sa svojih 1050 ccm sasvim malo iznad nje.


Ostatak se klatari, počevši od guzzija (1151 ccm), preko BMW-a (1170 ccm) sve do visokih 1200 ccm obujma (ducati i yamaha). Ne zbog maksimalne snage - koja se tu, a većinom i drugdje u svijetu - rijetko koristi. No, radni obujam obećava prije svega veliki okretni moment, elastičnost i odlučan nastup - putnim enduro motociklima, posve je jasno, to su najvažnije karakteristike. Upravo zbog toga zadovoljni smo kad je riječ o vršnoj snazi. Ne uzmemo li u obzir varadero, naša se grupa putnika kreće od 94 KS do 110 KS. 


 Motogalerija Usporedni: Maksi enduro (2010.)


Iznimka je multistrada. Vjerovali ili ne, 147 KS gura ducatijev motor na valjke stanice za ispitivanje snage. Rekord u turističkoj branši. I, prisjećamo se Parcours-testa - tu vrstu papira multistrada potvrđuje u stvarnom životu. Veći doživljaj od onog na talijanu gotovo da nije moguć. Od 3000 okretaja motor koji potječe iz modela superbike 1198 moćno kreće naprijed. Bez iznenadnog razvoja snage, bez nervoznog nabijanja kod niskog broja okretaja, jednostavno nudi samo čisti potisak u svim životnim situacijama.


Jedini među putnim endurima ide do peteroznamenkastog broja okretaja. Povrh svega, tako se lako i bez stresa upotrebljava da graniči s uvredom da se taj famozni raketni pogon „opelješi“ za trećinu svoje moći u takozvanom „urban“ ili „enduro“ načinu rada, u kojem se snaga reducira na 100 KS. Posebice što se takav pogon, prozvan L-motorom, zbog svog cilindarskog kuta od 90 stupnjeva, zna na toj turi i ponašati u skladu s kulturom vožnje. I tako konačno stvara dosad jedva zamislivu vezu između agresivnog funbike pogona i kultiviranog enduro motocikla.


Ne smijemo nikako zaboraviti: što se tiče ubrzanja, talijan svoje suputnike ostavlja bez iznimke iza sebe. To isto vrijedi i kad je riječ o podvozju. Bila riječ o voznosti, povratnoj informaciji ili lakoći upravljanja, multistrada izbija posve u prvi plan, pozicionirajući se više kao funbike koji žudi za zavojima.


No, usprkos četiri moda vožnje, koji isto tako utječu na podešavanje elemenata Ohlinsova ovjesa, ducati ostaje rascjepkan. Podešenje sprijeda čini se tik premekano, a straga jasno preoštro. Orijentacije radi, otprilike tamo gdje završava elektroničko podešavanje ovjesa na opciju „sport“ kod BMW-a počinje mekani set-up ducatija (mod „urban“). Na dulje vrijeme to je sigurno neugodno. Prije svega ovdje, gdje cesta koja na prvi pogled izgleda tako bezopasno trajno bombardira podvozje artiljerijskom paljbom od grubih dilatacijskih fuga i loših zakrpa asfalta. Ducati preko toga ide bez problema. Logično za koncepciju koja se kao ni jedan putni enduro prije posvetila vozno-aktivnoj strani turneje - no finese će ipak utjecati na ocjenu.


1/7 stranica Molimo, okrenite za nastavak
1/7




Yamaha XT 1200 Z Super tenere
Yamaha XT 1200 Z Super tenere

Yamaha XT1200Z Super Ténéré

�daje

Obujam: 1199 cm3

Snaga: 110 k (80,9 KW) 7250 rpm

Okretni moment: 114 Nm @ 6000rpm

Prednja kočnica: 310 mm , , 4 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Stražnja kočnica: 282 mm , , 2 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Prednja guma: 110/80 - 19

Stražnja guma: 150/70 - 17

Obujam spremnika: 23 l

Dužina: 236 kg

Maksimalna brzina: 217 km/h

Yamaha
Triumph Tiger 1050
Triumph Tiger 1050

Triumph Tiger 1050

�daje

Obujam: 1050 cm3

Snaga: 115 k (85 KW) 9400 rpm

Okretni moment: 100 Nm @ 6250rpm

Prednja kočnica: 320 mm , , 4 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Stražnja kočnica: 255 mm , , 2 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Prednja guma: 120/70 ZR 17

Stražnja guma: 180/55 ZR 17

Obujam spremnika: 20 l

Dužina: 198 kg

Maksimalna brzina: 220 km/h

Triumph
Moto guzzi stelvio 1200 NTX
Moto guzzi stelvio 1200 NTX

Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX

�daje

Obujam: 1151 cm3

Snaga: 105 k (77 KW) 7250 rpm

Okretni moment: 113 Nm @ 5800rpm

Prednja kočnica: 320 mm , , 4 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Stražnja kočnica: 282 mm , , 2 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Prednja guma: 110/80R 19

Stražnja guma: 150/70R 17

Obujam spremnika: 18 l

Maksimalna brzina: 215 km/h

Moto Guzzi
KTM 990 Adventure / S 2006-2008
KTM 990 Adventure / S 2006-2008

KTM 990 Adventure

�daje

Obujam: 999 cm3

Snaga: 98 k (78 KW) 8250 rpm

Okretni moment: 100 Nm @ 6750rpm

Prednja kočnica: 300 mm , , 2 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Stražnja kočnica: 240 mm , , 1 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Prednja guma: 90/80 -21

Stražnja guma: 150/70 -18

Obujam spremnika: 19,5 l

Dužina: 209 kg

Maksimalna brzina: 225 km/h

KTM
Honda XL1000V Varadero 2003-
Honda XL1000V Varadero 2003-

Honda XL1000V Varadero

�daje

Obujam: 996 cm3

Snaga: 94 k (69 KW) 8000 rpm

Okretni moment: 98 Nm @ 6000rpm

Prednja kočnica: 296 mm , , 3 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Stražnja kočnica: 256 mm , , 3 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Prednja guma: 110/80 19

Stražnja guma: 150/70 17

Obujam spremnika: 25 l

Dužina: 235 kg

Maksimalna brzina: 218 km/h

Honda
Ducati Multistrada 1200 S (2010.)
Ducati Multistrada 1200 S (2010.)

Ducati Multistrada 1200 S

�daje

Obujam: 1198 cm3

Snaga: 148 k (108,8 KW) 9250 rpm

Okretni moment: 119 Nm @ 7500rpm

Prednja kočnica: 320 mm , , 4 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Stražnja kočnica: 245 mm , , 2 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Prednja guma: 120/70 ZR 17

Stražnja guma: 190/55 ZR 17

Obujam spremnika: 20 l

Dužina: 192 kg

Maksimalna brzina: 250 km/h

Ducati
BMW R 1200 GS (2010)
BMW R 1200 GS (2010)

BMW R 1200 GS 2010

�daje

Obujam: 1170 cm3

Snaga: 110 k (81 KW) 7750 rpm

Okretni moment: 120 Nm @ 6000rpm

Prednja kočnica: 305 mm , , koďż˝nih klipova

Stražnja kočnica: 265 mm , , koďż˝nih klipova

Prednja guma: 110/80 R 19

Stražnja guma: 150/70 R 17

Obujam spremnika: 20 l

Dužina: 203 kg

Maksimalna brzina: 225 km/h

BMW
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 990 Adventure / S 2006-2008 KTM 690 Duke Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Piaggio beverly tourer 300ie Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Kawasaki ZX-10R (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Honda VFR 1200 F Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2008- Yamaha YZF-R6 2006-2007 Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CBF 600 S Aprilia shiver 750 Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R