Motorevija
PRETRAGA
2011-07-25 , Slike: Milagro
Bookmark and Share

Vespa PX ponovno je s nama. Pokretana je dvotaktnim motorom, a opremljena ručnim mjenjačem, nožnom kočnicom, rezervnim kotačem te nožnim pokretačem. Drugim riječima, čistokrvna mehanika originalnog šarma

TEST VESPE PX 125 PROČITAJTE U AKTUALNOJ MOTOREVIJI 07 (srpanj 2011.)




Roma, bella citta
- sretan kao dijete derem se pod kacigom pokušavajući shvatiti kako toliko stereotipna kombinacija Rima i vespe, može ozbiljnom čovjeku poput mene priuštiti toliko veselja. A vijest o povratku PX-ice razveselila je i ljubitelje ikone koji nisu dopustili da zauvijek nestane s proizvodnih traka u Pontederi. Taj Vespin model se uz nekoliko preinaka proizvodio od 1977. do 2007. godine kada je u prodaju puštena posljednja serija, odnosno 'ultima serie' sa šminkerskim detaljima poput bijelog obruba gume.

Srećom, posljednja serija ipak nije posljednja. Tržište se nije odreklo originalnosti, jedinstvenosti, stila, vrhunskog dizajna, povijesnog značaja, pop-ikone - nijednog od tisuća značenja koja se pripisuju samo jednom vozilu.

Uskrsnuću smo posvjedočili 'hodočašćem' u Rim krajem ožujka gdje nas je dočekala u četirima bojama dostupnima na tržištu - bijeloj, crvenoj, plavoj i crnoj. Nadalje, tehnički se podaci, izuzev dvotaktnog motora (u verzijama 125/150) koji sada zadovoljava normu Euro3, nisu mijenjali od 2007., a promjene su vidljive ponajprije u detaljima. Tako ručice upravljača odsad krasi Vespin logo, nešto su mekše i - baš kao i sjedalo - drukčijeg materijala no prije. Tu je još i nešto promijenjena linija oklopa koji se spušta prema trubi. Dakle, PX-ica je ostala PX-ica - ima li bolje preporuke, odnosno većih riječi hvale? Teško.

 Motogalerija Vespa PX 125/150 (2011.)
 Motogalerija Vespa PX 125/150 (2011.)
 Motogalerija Vespa PX 125/150 (2011.)

Da na nju ne treba trošiti riječi, znaju i u Piaggiu. Tako organizirane testne vožnje za novinare nije pratila uobičajena pressica, jer itekako znaju da uvelike više od riječi govori pun spremnik goriva i Rim na dlanu. Znatno više od svake riječi vrijedi već i zvuk dvotaktne PX-ice koja nas je čekala zagrijavajući se u praznom hodu, a tek pomak mjenjača na ručici upravljača... Dok u trećoj jurim prema Piazzi de la Republica, trudim se razmišljati o bilo čemu drugome samo ne o filmu "Praznik u Rimu".

Ta, niti se vozim na istom modelu kao Gregory Peck, niti je sa mnom suputnica plave krvi. No, ne ide. Čarobna vespina privlačnost je upravo u tome da vas vožnjom uvuče u svoj svijet, a to je svijet ljepote, bezbrižnosti i veselja. Kako razmišljati o tome je li dovoljan jedan prst na ručici prednje kočnice za učinkovito zaustavljanje? (nije!) Kako se posvetiti procjeni ležanja u zavoju, utjecaju centralno postavljenog težišta na stabilnost (zakon je), ponašanju malih kotača na prelasku preko veeelikih rupa (bome bacaka), najvišoj brzini (kod 90 km/h osjećaj je kao da se vozi 160, dalje nismo išli), ponašanju pri kočenju stražnjom kočnicom (u blokadi predvidljivo vrluda), tvrdoći ovjesa (bome, tvrd je)... Teško je to na motoru koji vam navlači smiješak bez obzira na rezultate stručnog promišljanja.

Umjesto toga prepuštam se, kao i većina kolega oko mene, klišeiziranoj uživanciji zvanoj vespom po Rimu. Čak štoviše, planiram obilazak svih lokacija iz "Praznika u Rimu", a da budem sasvim u elementu, mogao bih za uspomenu kupiti statuicu Koloseuma, baciti novčić u Fontanu di Trevi, pojesti pizzu, gurnuti ruku u Usta istine, kupiti malo parmezana, pojesti špagete, popiti espresso te zapjevati 'O sole mio'!



Više-manje uspijevam u naumu! Na ruku mi je išlo što je promet daleko od očekivanog kolapsa, vrijeme je idealno, a na semaforu su me nekoliko puta oduševljeni vozači automobila pitali "Quanto costa?".

Ma, nije puno - velim - 125-ica ti dođe 22.600, a 150-ica 23.600. U čudu me gledaju ne znajući u kojoj to valuti bacam cifre. No, nemam vremena objašnjavati jer Via Delle 4 Fontane, Piazza della Republica, Via dei Fori Imperiali, Fontana di Trevi, Španjolske stube, Panteon, Koloseum, Piazza Venezia, Usta istine i Castel S. Angelo čekaju.

Međutim, čekaju i nove grupe novinara pa moramo nazad do press-centra vratiti PX-ice, a tamo su nam na raspolaganju svi ostali modeli Vespine game. Gotovo cijela naša grupa umjesto odmora sjeda na vespe na još jedan đir. Većinom biramo one s oznakom 300ie. Razlika nebo i zemlja. Odmaramo zglobove nenavikle na ručno šaltanje, ubrzavamo kao iz praćke, a u zavoje padamo kao od šale. Najbrži smo!



Vraćamo se u bazu i ne možemo odoljeti. Nakon kratke pauze krećemo na još jedan đir 'Vespom po Rimu'. Taj put sjedam na S125 koja nije u ponudi u Hrvatskoj. Vrlo živahan motor, nešto slabije završne obrade (svima je plastika oko prednjeg svjetla neravnog spoja), ali bez problema pratimo kolege na super 300-icama. I tako nekoliko puta.

Još samo jedan đir! To se valjda zove neodoljiva vespina privlačnost. Čak je i generalni direktor Piaggio Hrvatske, iskusni vespaš koji nam je pokazao kako se nabrzaka skida "bubreg", cijeli dan proveo na motoru radije nego u razgovoru s kolegama iz Italije. Tko zna, vjerojatno su se i oni stalno vozikali.

No, vratimo se stereotipima s početka kojima je najbolje završiti cijelu priču. Vespa je baš kao i Kosi toranj u Pisi, Vatikan, Panteon, Etna, Koloseum - odavno sinonim za Italiju. Ikonama se ne gleda u zube, ne postavlja se pitanje je li ih pregazilo vrijeme, jer one su za sva vremena. Stoga će malo koga začuditi, osim moju suprugu, što mi je PX-ica nakon Rima zasjela na prvo mjesto šoping liste...


VESPA NA FILMU

"Noć na zemlji" (1991.)
Počinjemo s filmom koji se uvijek neopravdano izostavlja s popisa u kojima se pojavljuje vespa. Iako je riječ o tek nekoliko sekundi, malotko ne primijeti zgodan detalj u filmu Jima Jarmuscha "Noć na zemlji" (1991.). Na samom početku "rimske priče" u kojoj Roberto Benigni sa sunčanim naočalama usred noći taksijem juri uličicama Rima, upoznajemo tipične vizure grada u koje spada i ljubavni zanos para na vespi.

A njezin filmski debi pamti se u "Nedjelji u kolovozu" (1950. r: Luciano Emmer), dok je do danas najpoznatiji nastup očaravajuća vožnja u "Prazniku u Rimu" (1953. r. William Wyler) koji je uvelike zaslužan za vespinu svjetsku slavu. Naime, u njemu američki novinar i odbjegla princeza otkrivaju čari grada vozikajući se na vespi 125 iz 1951. godine.

"Dragi dnevnik" (1993.)
Redaju se filmovi svih žanrova, većeg ili manjeg komercijalnog uspjeha kojima je zajedničko da vespu uvijek voze simpatični, glavni, važni ili otkačeni likovi, a nikad bezlični bezveznjaci. Tako u "Dragom dnevniku" (1993.) Nanni Moretti u prvom dijelu filma luta praznim Rimom na modelu 150 sprint.

Od novijih filmova tu je mađarska "Vespa" (2010. r: Diana Groo) o klincu koji na nagradnoj igri (omotnica čokolade) dobiva vespu.

"Alfie" (2004.)
Veliki ljubavnik, u remakeu filma "Alfie" (2004. r: Charles Shyer) kojeg glumi Jude Law, komade obilazi, naravno, na vespi, dok se pametnica Nicole Kidman na njoj vozi od doma do UN-a u filmu Sydneyja Pollacka "Prevoditeljica".

"Prevoditeljica"
U "Quadropheniji" (1979. r: Franc Roddam) sve je puno motocikala. Uz labrette, skupine mladih (Modovi) voze i vespe. U "Američkim grafitima" (1973. r: George Lucas) vidimo primjer kako ne voziti vespu. Prizor ispred fast-food restorana završava parkiranjem u kontejner za smeće.

"Quadrophenia" (1979.)
Ni animirani film nije ostao imun. Scena potjere iz "Juhu-hu" s bijesnim kuharom na vespi jedna je od boljih filmskih potjera uopće.

"Juhu-hu"
Taj mali popis daleko je od potpunog, a dokle god će na filmu biti romantičara, intelektualaca, ljubavnika i pustolova - svih onih kojima vespa karakterno odgovara, do tada će se na filmu pojavljivati i vespa.





Vespa PX 125/150 (2011.)

Vespa PX 125/150 (2011.)

�daje

Obujam: 123/150 cm3

Prednja kočnica: 200 mm , , koďż˝nih klipova

Stražnja kočnica: 150 mm , , koďż˝nih klipova

Prednja guma: 3,50-10

Stražnja guma: 3,50x10

Obujam spremnika: 8 l

Dužina: 97 kg

Vespa
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) KTM 690 Duke Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha YZF-R125 Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Honda CBF 600 N Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Gilera Runner 50 SP Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Yamaha FJR 1300 AS Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 BMW K 1600 GT (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki GSX-R 600 (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Yamaha YZF-R6 2006-2007 BMW G 650 GS (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Honda VFR 1200 F Honda CBR 125 R (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Suzuki DL1000 V-Strom Aprilia NA 850 Mana 2007- Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM Duke 125 (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha TDM850 1996- MV Agusta F3 675 (2011.) Kawasaki KLR650 / R BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Hyosung GT 250 R Yamaha FJR1300 Honda CBR 250 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Kawasaki W 800 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)