Motorevija
PRETRAGA
2022-04-12 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Yamaha
Bookmark and Share

Četvrta generacija Yamahe Neo's ujedno je prva koja za pogon koristi elektromotor. Zamišljena je kao zamjena za klasičan skuter klase 50 ccm, što znači da se može voziti i s vozačkom dozvolom B-kategorije. Bili smo na europskoj premijeri u Amsterdamu i provozali ga užim gradskim središtem



Bez obzira na tri glazbene vilice u logu, Yamahu iznad svega percipiramo kao premium proizvođača motocikala u koje su ugrađeni high-tech, visoke performanse, kvaliteta i pouzdanost. No, Yamaha je unazad tri desetljeća pokazala i da jako dobro vlada poglavljem skutera, pogotovo onih maksi (serija X-max i T-max) s kojima u mediteranskim zemljama ostvaruje zavidne prodajne rezultate.

Prvi velikoserijski e-skuter kao zamjena za klasu 50 ccm


Popularne 'pedesetice' su pak bile pristupačna ulazna stepenica u svijet na dva kotača koje su u prenapućenim gradskim središtima nudile jednostavnu i brzu osobnu mobilnost. Aerox, BW's ili Neo's su bili nezaobilazni folklor milanskih, madridskih, pariških ili splitskih ulica, sve dok ih s njih nisu istiskali električni bicikli i romobili. Naime, zakon je prilično nespremno dočekao tehnološku tranziciju, pa vam najednom za nova električna prometala nije trebala vozačka dozvola, registracija ili kaciga dok ste za bicikl s motorom sve to morali imati. Logično je da je to bio početak kraja prodaje skutera obujma 50 ccm, trebalo je smisliti nešto novo.

 

Yamaha već dugo radi na skuteru na električni pogon a svoj prvijenac naziva Frog predstavila je na Tokijskom salonu 1991. godine. Unazad nekoliko godina njezini e-skuteri naveliko voze Azijom no četvrta generacija Neo'sa je prvi Yamahin velikoserijski e-skuter za europsko tržište koji je zamjena za dosadašnju klasu 50 ccm. To ujedno znači da se primjerice u Hrvatskoj može voziti s navršenih 15 godina života s vozačkom dozvolom AM-kategorije ili pak nakon stjecanja B-kategorije.

100 km za tri do četiri kune



Kako e-mobilnost na dva kotača funkcionira u praksi imali smo prilike isprobati u Amsterdamu, u okviru europske prezentacije Neo'sa. Zanimljivo je da je Yamaha premijeru prvotno planirala ujesen, no rapidni rast cijene goriva malo je 'ubrzao' event. Naime, dok vas s klasičnom 50-icom preveženih 100 km košta otprilike 30-ak kuna, na ovom električnom skuteru trošak pada na nevjerojatnih tri do četiri kune (ovisno o tarifi po kojoj punite). 



Naime, baterija kapaciteta 1 kWh se vadi iz skutera (masa 8,0 kg) i puni se na kućnu utičnicu otprilike četiri sata (od 20 do 80 posto kapaciteta; osam sati od nule do 100 posto) što znači da u potpunosti izbjegavate skupe javne punionice. Da skratimo: Yamaha upravo sada vidi dobru tržišnu priliku za Neo's koji u maloprodaji košta 24.990 kuna. U tu je cijenu uključena jedna baterija koja vam prema tvorničkim navodima nudi doseg od 37 km, no ispod sjedala postoji i mogućnost nadogradnje drugom baterijom pri čemu doseg raste na 68 km. Unatoč bateriji, pod sjedalo i dalje stane jet kaciga a ovisno o konceptu i veličini čak i ona integralna.

Made in Japan



U Yamahi su nekoliko puta naglasili da je cijeli skuter razvijen 'unutar kuće', te da nikakve komponente izuzev baterije nisu 'posuđivali' od vanjskih partnera. Neo's pogoni posljednja generacija 'Yamaha Integrated Power Unita' (YIPU), motora čiji razvoj uključuje veliko iskustvo iz prethodnih e-skutera. Srce ovog kompaktnog pogona smještenog unutar glavčine (nabe) stražnjeg kotača je zrakom hlađeni e-motor bez četkica (lakše održavanje), koji funkcionira posebno uglađeno i tiho. Nudi dostatan okretni moment te prilično snažno, bez zadrške ubrzava sve do brzine od 45 km/h. To dakako vrijedi ako ste odabrali standardni mod vožnje (STD, snaga 2,06 kW) no ako prebacite u 'Eco' tada vam najviša brzina pada na 35 km/h (snaga ograničena na 1,58 kW) a ubrzanja su nešto blaža.

 

Bilo je prilično zabavno bešumo se kotrljati uskim ulicama Amsterdama, provlačiti se između automobila, prelaziti brojne kanale... Neo's je lak (masa 100 kg, plus od oko pet kg u odnosu na prethodnika) i zabavan, okretan i dinamičan. Masa je dobro raspoređena, ništa ne remeti ciklistiku no dojma smo da Kayabin ovjes možda ipak djeluje mrvicu 'predrvenasto'. Na podnici ima dovoljno mjesta za komotan smještaj nogu i neke manje torbe (koju možete zakačiti na kukicu u štitu) dok na LCD instrumentima osim brzine kretanja i stanja napunjenosti baterije možete vidjeti i stanje dnevnog brojača puta, potencijalni doseg i vanjsku temperaturu.



Dakako, Neo's kao skuter digitalnog vremena nudi mogućnost umrežavanja putem Bluetootha na vaš pametni telefon pomoću Yamahine aplikacije MyRide. To pak otvara sasvim nove mogućnosti kao što su dijeljenje fotografija, bilježenje ruta, planiranje punjenja itd. A doseg u praksi? Na drugu smo se bateriju 'prebacili' nakon prevežena 32 km (nikada se ne prazni do kraja, ostaje jedna crtica), što u pravilu odgovara tvorničkom navodu. Treba naglasiti da smo se kretali prilično žustro, te da je vanjska temperatura iznosila prohladnih osam stupnjeva Celzijevih.

Tehnički podaci
Motor: e-motor bez četkica
Najviša snaga: 2,5 kW pri 400 o/min
Najviši okretni moment: 136 Nm pri 50 o/min
Baterija: Litij-ionska, 1,0 kWh, 48V-sustav
Vrijeme punjenja: 20-80 posto - 4,0 sata; 0-100 posto - 8,0 sati
Masa vozila: 98 kg
Kočnice: sprijeda disk, straga bubanj
Gume: sprijeda 110/70-13, straga 130/70-13
Cijena: 24.990 kuna





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda CB 1000 R Honda VT 750 C shadow Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Gilera GP800 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha V-max Suzuki Bandit 650 2007- KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp BMW K 1600 GTL (2011.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) KTM 690 Duke Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha XT660X Suzuki GSX-R 1000 2009 Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha YZF-R125 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CBF 600 N Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki ZX-10R (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Gilera Runner 50 SP BMW K 1600 GT (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha FZ8/fazer 800 Suzuki GSX-R 600 (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Shiver 750 GT Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Megelli sport 125 R BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Gilera Nexus 300 i.e. Honda CBR 125 R (2011.) BMW K 1300 GT 2009 Honda VFR 1200 F Aprilia NA 850 Mana 2007- Ducati 1198 SP (2011.) Suzuki DL1000 V-Strom Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Honda CBF 600 S Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Kawasaki Z 750 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Yamaha TDM850 1996- Kawasaki KLR650 / R BMW R1200GS 2007 Hyosung GT 250 R Yamaha FZ6 (S2) 2007- Honda CBR 250 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda CBF125 Yamaha FJR1300 Triumph Daytona 675 R (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Triumph Tiger 800 (2011.)