Motorevija
PRETRAGA
2023-01-16 , Autor: Motorevija
Bookmark and Share

Čini se da je inačica World Raid još više usmjerena na zahtjevnu off-road vožnju, ali usporedba sa standardnim modelom otkriva sasvim drukčije kvalitete



Ako je itko trebao dokaz o off-road potencijalu Yamahe Ténéré 700, Pol Tarrés ga je ove godine servirao na Erzberg Rodeu. U najtežoj enduro utrci na svijetu, Španjolac je na svom T7 u četiri sata stigao do 18 od 27 kontrolnih točaka kao prvi natjecatelj s dvocilindarskim motociklom (konkurencija se uglavnom natjecala na natjecateljskim strojevima s dvotaktnim motorima od 300 ccm). Čak i ako je njegova serijska Ténéré bila opsežno modificirana za tu utrku, ovo je povijesni rezultat. Sama priča o uspjehu Ténéré 700 također se može opisati kao povijesna. Otkako je stigla na tržište 2019., Yamaha je samo u Europi prodala 30.000 jedinica, a vitki enduro srednje klase brzo je postao jedan od najpopularnijih motocikala za putnike željne dugih relacija i istraživanja svijeta.



Osobito izvan asfalta, T7 već privlači tvornički podešenim lakim upravljanjem, tehničkom jednostavnošću i uvjerljivim off-road sposobnostima. A s obzirom na to da želja kupaca za putovanjem nije posustala, Yamaha je modelu Ténéré 700 dodala verziju 'World Raid'. U skladu s nazivom, off-road motocikl, koji će najvjerojatnije pogoniti želja za lutanjem bespućima, želi vas pratiti u široki svijet i u prodajnom salonu igra istaknutu ulogu s nekoliko delicija pored standardnog modela koji je još uvijek u prvom planu. Ali koje su prednosti World Raida u usporedbi s baznom izvedbom u realnom svijetu?





Prvo što upada u oči pri pogledu na dva sestrinska modela je širi, mišićaviji prednji dizajn World Raida. U korist volumena koji je narastao za sedam na ukupno 23 litre, Yamaha je ugradila dvodijelni spremnik goriva, čija se lijeva i desna polovica moraju puniti odvojeno. Kako bi na elegantan način integrirali ovu konstrukciju, inženjeri su također malo modificirali prednji oklop tako da World Raid malo više izgleda kao reli-motocikl. Također zato što se pored standardnog Ténéréa povišenije naslanja na bočni nogar. Za to su zaslužni vilica i amortizer Kayaba, koji imaju 20 milimetara veći hod od ovjesa na standardnom modelu (također iz Kayabe). Da sumiramo, World Raid ima 230 milimetara hoda sprijeda i 220 straga. Osim toga, predopterećenje opruga vilice također se može podesiti na World Raidu (uostalom, ovjes osnovnog Ténéréa također je potpuno podesiv).

Elementi ovjesa također povećavaju visinu sjedala World Raida za 20 milimetara na ukupno 900. Plava podstava sjedala malo je mekša kada prvi put sjednete nakon crne verzije dobro poznatog Ténéréa. Također se proteže dalje prema naprijed - dizajn u smjeru reli motocikla, koji je namijenjen povećanju slobode kretanja. Međutim, to ne funkcionira optimalno zbog širokog spremnika goriva. Ako želite kliziti daleko unaprijed, na World Raidu morate raširiti noge. S druge strane, stojeći u usjecima spremnika, gotovo vam ne smeta, a uski kut nogu isti je kao kod standardnog modela.



Započnete li svoje daleko off-road putovanje u Hrvatskoj, ne možete izbjeći nekoliko, ako ne i dosta kilometara ceste. Dvije T7-ice put do testnog 'pješčanika' također započinju s redakcijskog asfaltnog podzemnog parkirališta i najprije se moraju riješiti gradske gužve. Jednojajčani paralelni twinovi od 689 ccm ležerno rade u smjeru slobode, a primjetno je da 17 kg teži World Raid nešto bolje upija vibracije motora.



Nešto opušteniji osjećaj optički je pak naglašen zaslonom koji se manje trese pri niskim okretajima. Za razliku od LCD-kokpita modela Ténéré, World Raid ima novu TFT-instrumentnu ploču veličine pet inča. Iako nudi istu količinu informacija, mnogo se lakše čita, osobito na izravnoj sunčevoj svjetlosti.



Sa suncem u leđima, uskoro prelazimo na otvorene ceste. Sada je motorima dopušteno istražiti drugu stranu raspona okretaja i u potpunosti iskoristiti 73 raspoloživih konjskih snaga. Prema našim mjerenjima, ovdje bolje funkcionira lakši i uži standardni Ténéré, no u stvarnim uvjetima ta se razlika baš i ne osjeti. Kilogrami World Raida primjetno utječu na upravljivost. Budući da je velik dio dodatne mase postavljen visoko, tijekom promjena kuta nagiba potrebno je dugo manevrirati s jedne na drugu stranu. Rezultat - spora vozna dinamika. Za usporedbu, baznim Ténéréom se upravlja osjetno brže, a World Raid na istim gumama (Pirelli Scorpion Rally STR) zaostaje, no vozaču nudi uvjerljiviji i stabilniji osjećaj u vožnji.

No odmak s kojim World Raid stiže na ulaz u enduro park nije vrijedan spomena. Ovdje se karte ponovno miješaju, a zahvaljujući duljem hodu ovjesa, šanse za 'svjetsku avanturu' novog Ténéréa nisu loše, unatoč njegovoj većoj masi. Je li sada napokon stigao njegov trenutak?
Za deaktiviranje ABS-a potrebno je malo više vremena. Kod standardnog modela dovoljan je dugi pritisak tipke na kokpitu, a kod World Raida prvo morate proći kroz izbornik. ABS se može potpuno isključiti (kao i kod baznog Ténéréa) ili samo na stražnjem kotaču. Odabiremo radikalnu varijantu 'all-off' i hvatamo se u koštac s prvim terenskim izazovima. Počinjemo s nekoliko sporih prolaza preko većih komada zemlje i manjeg kamenja, plus neki uski zavoji. Unatoč velikoj masi, World Raid je ovdje dobro uravnotežen i dugohodne opruge koristi za solidne performanse tijekom prelaska većeg kamenja i probijanja kroz dublje rupe.

 

Koliko god nije impresionirana ovim terenom, sve se odjednom čini malo lakšim kada se prebacimo na standardni model. Ténéréom se može manevrirati po brdima i rupama sa znatno manje napora, a čak i ako se neravnine jasnije osjete na upravljaču, vilica i amortizer svoje granice ne dosežu ništa prije nego one na World Raidu. Oba motocikla mogu se čak nositi s bržim prolazima kroz male padove i doseći granice hoda ovjesa samo kada je tempo vožnje doista ambiciozan. Čak ni povećanje predopterećenja opruga vilice World Raida situaciju ne mijenja puno. Ipak, World Raid stvara određenu prednost na bržim off-road dionicama. Iako se još uvijek sporije naginje, njegova stabilnost prenosi više samopouzdanja od standardnog Ténéréa, koji je nervozniji oko osi upravljanja. Ovjes s osjetljivijim odzivom, uključujući Öhlinsov amortizer upravljača, ipak se isplati. World Raid je bolji u prostranim šljunčanim prolazima od svoje sestre, a dodatna masa ovdje je jedva primjetna.



Nakon nekoliko enduro-krugova, sestre Ténéré vraćaju se prema civilizaciji. Uz umorne mišiće sada na sceni nastupaju drugi kriteriji od onih jutros, a kilometri kao da su postali duži. Trenutak koji je World Raid dugo čekao. Udobno sjedalo i nešto bolja zaštita od vjetra sada nadmašuju agilnost standardnog Ténéréa. Udobnost pobjeđuje dinamičnost! A da smo na dugom putu, negdje usred ničega, s idućim selom udaljenim stotinama kilometara - ogroman preostali doseg vožnje World Raida također bi pružio utjehu u našim glavama.



Stoga je potrebno više od kratkog putovanja da biste iskusili i cijenili prednosti World Raida. Na prvi pogled djeluje radikalnije dorađeno za off-road vožnju. No zapravo, fokusiran je na prikladnost za velike udaljenosti i koristi duži hod ovjesa za udobnije svladavanje neravnih dionica. Savršen je za 'putne enduriste', ali iz spomenutih razloga, Pol Tarrés će se na sljedećem Erzbergrodeu vjerojatno radije držati svojeg dinamičnog, standardnog Ténéréa.

Zaključak
Ténéré 700 World Raid opravdava svoje ime s velikim dosegom vožnje i poboljšanom udobnošću ovjesa. I na cesti i izvan nje, izuzetno je udoban i uvijek ostaje siguran na pravcu. S manjom masom, međutim, standardni Ténéré svladava svaki teren s mnogo manje napora, a uz to ovjes nudi podjednake rezerve.










Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera GP800 Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X Gilera Runner 50 SP KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp KTM 690 Duke Yamaha V-max Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Suzuki GSX-R 1000 2009 Honda CBF 600 N Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Kawasaki ZX-10R (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Honda VFR 1200 F Suzuki DL1000 V-Strom Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Megelli sport 125 R BMW K 1300 GT 2009 Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R Honda VFR 800 2003- Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CBF 600 S Ducati Monster 1100 evo (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha FJR1300 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Aprilia shiver 750 BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Hyosung GT 250 R Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Honda CBF125 Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Honda XL650V Transalp Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R Aprilia Pegaso 650 I.E.