Motorevija
PRETRAGA
2025-10-01 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Ant productions
Bookmark and Share

Spoj vrhunske moderne tehnologije i klasične ideje dinamičnog i upravljivog motocikla. Mogu li ga LED-matrix, Y-AMT i adaptivni tempomat podići na novu razinu? Dojmovi iz vožnje sa svjetske prezentacije u Sloveniji



Recenzije i testovi motocikala koji slove kao nositelji novih tehnologija za čitatelja se često pretvaraju u 'lijek za nesanicu'. Yamaha nam je za novo izdanje Tracera 9 GT+ pripremila šest stranica press materijala (u skraćenoj verziji) gdje nabraja sve elektronske sustave kojima je motocikl opremljen, način rukovanja tim tehnologijama i opis kako funkcioniraju! Dakle, pravi tehnički 'overkill' za kojeg će mnogi reći da više nema nikakve veze s vožnjom motocikla.

 

S tim se naravno ne slažemo, jer Tracer 9 GT+ je na premijernoj vožnji pokazao da po pitanju vozne dinamike i sigurnosti itekako profitira od svih dodataka. Uostalom, za one koji više naginju 'klasicizmu' (uvjetno rečeno), Yamaha i dalje nudi baznu, tehnološki pojednostavljenu izvedbu Tracera 9 koja je od top-modela GT+ povoljnija za velikih 6800 eura (cijena: 13.500 eura).

No, krenimo od početka. Slovenija je na Bledu po prvi put imala čast ugostiti neku svjetsku prezentaciju motocikla. Yamahin izbor ove lokacije nije slučajan. Naime, domaći uvoznik - kojeg od prvih dana poznajemo kao Delta Team Krško a otprije 15-ak godina i kao TM Zagreb – u središtu tvrtke uživa veliki ugled. Jer, vjerojatno ne postoji drugo tržište u Europi gdje je Yamaha u protekla tri desetljeća u kontinuitetu bila broj jedan u prodaji. S druge strane, i lokacija je fantastična, svježa promjena u odnosu na standardne u Italiji, Francuskoj, Španjolskoj i Portugalu.

 

Zavojite ceste na tromeđi Slovenije, Austrije i Italije okružene ogromnim, snijegom pokrivenim planinskim masivima kao da su stvorene za dinamičan sportsko-turistički motocikl poput Tracera 9, koji je unatoč inflaciji elektronike i dalje ostao dosljedan početnoj ideji. Konkretno, to znači da je zbijen, kompaktan a opet udoban (izvrsno sjedalo) i dovoljno prostran čak i za vozače više od 180 cm. Isto tako, vjetrobransko staklo – koje se sada podešava električno u rasponu od 100 mm - nudi im i savršenu zaštitu od vjetra. Isprobali smo na autocesti, u najvišem položaju je uz minimalne turbulencije samo gornjih nekoliko centimetara kacige još uvijek izloženo izravnom vjetru.

Nadalje, na popisu novih detalja su i lijevani alu-naplatci koji su sada lakši i koji bi trebali dodatno intenzivirati agilnost i upravljivost. U vrijeme dok kolege na Pagu i Jadranskoj magistrali testiraju novi Bridgestone T33, Tracer 9 GT+ je dobio revidiranog prethodnika T32 s posebnom specifikacijom, kojem rane jutarnje temperature od desetak stupnjeva Celzijevih uopće nisu smetale. I da znate, nije nam nimalo žao što smo ostali uskraćeni za spoznaju kako funkcioniraju na mokrome.

 

Hrpa nove opreme i elektronskih sustava u konačnici je rezultirala i porastom mase od 10 kg, što znači da novi Tracer 9 GT+ spreman za vožnju na vagi pokazuje - 232 kg! To je gotovo na razini Suzukija GSX-S 1000 GX-a (234 kg) a još uvijek velikih 31 kg manje od Kawasakija Versysa 1100 SE-a (263 kg). Žustri CP3 nema problema s tom masom. Jezgrovito glasan i 119 KS snažan trocilindrični motor obujma 890 ccm bez ikakvog napora, elegantno i relativno ekonomično (5,1 l/100 km) pogoni veliku Yamahu u svim uvjetima koje smo imali na testnoj ruti. Pri tom trebate odabrati najoštriji mapping (razina 1 ili mod Sport), jer su reakcije na gas trenutačne a još uvijek dovoljno uglađene. Preostala dva mapiranja (Street i Rain) vrlo su korisna u svakodnevici, no ona su prvenstveno stvar osobnih preferencija i vremenskih uvjeta. Uz tri programirana moda na raspolaganju i dva individualna (Custom 1 i 2).



Kayabin poluaktivni ovjes, koji funkcionira jednako pouzdano i uglađeno kao i CP3-motor, ima ugodno privlačan karakter. Nikad ne reagira neugodno na neravnine i udubine, te veličanstveno lebdi nad asfaltom u drugom poluaktivnom načinu rada A-2. Razina A-1 je puno oštrija, još uvijek praktična, ali baš i ne pronalazi svije mjesto u svakodnevici. Raspon dvaju fiksnih postavki C-1 i C-2 usporediv je u smislu tvrdoće, ali u oba slučaja nedostaje malo elegancije u reakciji. Fascinantan je osjećaj u kojoj se mjeri i kojom brzinom ovjes prilagođava kvaliteti podloge. Nervozna upravljivost, nedostatak stabilnosti na pravcu te 'zaklapanje' upravljača prema unutra u sporijim zavojima ostala je ekskluziva rezervirana za prvu seriju velikog Tracera 9 – novi model (od 2021.) s time nema problema. Dapače, vozi se neutralno, precizno i lako.

Kao što smo napomenuli na početku, fokus nove Yamahe Tracer 9 GT+ je jasan – usmjerenost ka novim tehnologijama! Uostalom, i slogan 'Shifting into the future' se uklapa u taj cilj. Najočitija inovacija su nova i dizajnerski vrlo osporavana svjetla u LED-matrix tehnologiji, a koja su aktualno jedinstvena pojava u svijetu na dva kotača. Više od 20 LED-jedinica uz pomoć infracrvene kamere može ciljano osvijetliti okolinu u udaljenosti od 175 metara, dakako uz maksimalnu učinkovitost i minimalno zasljepljivanje vozila/sudionika u prometu ispred vas ili onih s kojima se mimoilazite. Pri tom je važna promjena što sada oba svjetla sprijeda funkcioniraju u kratkom ili dugom modu (prije različito, na što je bilo dosta kritika).



Inovacija koju smo već prethodno upoznali na druga dva Yamahina modela (MT-09 i MT-07) je automatizirani mjenjač Y-AMT. Dva servomotora preuzimaju funkciju spojke i mjenjača, potpuno automatski ili s ručnim odabirom stupnjeva prijenosa preko prekidača na lijevoj strani upravljača. Quickshifter najnovije generacije i spomenute munjevito brze prilagodbe poluaktivnog ovjesa trebale bi značajno pridonijeti povećanju komfora vožnje, što doista i čine. Osim primjetnog prvog šoka, odnosno ubacivanja u prvi stupanj prijenosa putem prekidača, izmjene stupnjeva su brze i uglađene, bilo da ste odabrali ručnu izmjenu ili automatiku.

 

Potonja funkcionira vrlo dobro, ali ne i savršeno. Prilikom prebacivanja u niži stupanj prijenosa, mjenjač intuitivno pogađa trenutak izmjene i u većini slučajeva dosta precizno, dok mu kod naglih otvaranja gasa, recimo prilikom pretjecanja, treba koja desetinka više da počne naglo spuštati stupnjeve. Sportskiji od dva automatska načina rada (D+) ublažava ovaj nedostatak, ali ga ne sprječava u potpunosti. I zbog toga je naš savjet da uvijek na zavojitoj cesti birate automatski mod D+ i da ručno intervenirate u izmjene stupnjeva kad to osjećate potrebnim – puno je zabavnije i sigurnije! Nasuprot tome, u opuštenoj touring vožnji Y-AMT radi izvrsno i znatno pojednostavljuje situaciju.

Posljednji veliki tehnološki update na Traceru 9GT+ su proširene funkcije radarskih sustava asistencije. Adaptivni tempomat zahvaljujući ugradnji Y-AMT-a može samostalno mijenjati stupnjeve prijenosa, još preciznije 'snimiti' cestu ispred vas i tako omogućiti gotovo poluautonomnu vožnju u mogućem rasponu brzine od 30 do 160 km/h. Novost su i sustav upozorenja na sudar i nadzor mrtvog kuta. Zahvaljujući revidiranom kombiniranom kočnom sustavu (Unified Brake System) i šestosnom IMU-u, elektronika može – ako prepozna potencijalno opasnu situaciju – povećati vozačev pritisak kočnice kako bi smanjila zaustavni put, čak i u nagibu. 

Nekoliko razina eskalacije prije, može ili izdati beznačajni mini impuls kočenja ili veliko vizualno upozorenje na zaslonu (žuta pozadina, veliki trokut opasnosti). Iako nam je sustav za vrijeme test-vožnje nekoliko puta izdao vizualno upozorenje, intervenciju aktivnog kočenja nismo mogli osjetiti. E sad, ili sustav funkcionira toliko neprimjetno da to nismo niti primijetili ili pak jednostavno (još uvijek) nije bilo potrebe za intenziviranjem kočenja?! Napomena - ovaj sustav ne može potpuno zaustaviti motocikl, već samo asistirati u kočenju.

 

Ono što smo imali prilike isprobati na dionici autoceste je aktivni tempomat. Funkcija održavanja razmaka među vozilima, usporavanja i ubrzavanja, je vrlo sigurna i uglađena. Isto tako, Tracer 9GT+ je dobio funkciju kočnice 'Hold', što je najlakše usporediti s 'Hill Assistom' u automobilima. Primjerice, dovoljno je na nizbrdici ili uzbrdici pritisnuti polugu kočnice i motocikl ostaje ukopan u mjestu. 'Ručna' se otpušta čim dodate gas ili kada dva puta brzo pritisnete kočnicu.

Naravno, postoji i nekoliko (malih) digitalnih inovacija. Recimo, s keyless-sustavom sada možete otključati/zaključati serijske 30-litrene bočne kofere (primaju integralnu kacigu), tu je i automatsko isključivanje pokazivača smjera, nadzor tlaka u gumama a grijači ručica sada funkcioniraju u deset razina intenziteta. Ugradnja izdržljivijeg pogonskog lanca (presvučen DLC-om) koji zahtijeva znatno manje održavanja je logičan odabir za motocikl sport-touring namjene. 

Očekivano, Tracer 9GT+ nije jeftin motocikl, 20.300 eura je popriličan iznos novca. Spomenuti konkurenti s početka teksta jeftiniji su dvije do tri tisuće eura, no kod njih ne dobivate takav tehnološki vatromet. Doista, na Treceru 9 GT+ se u pojedinim trenucima zbog premoći elektronike osjećate kao kapetan Picard iz Zvjezdanih staza u trenutku kada govori – "engage" (Krenimo)! I, u trenutku kretanja i ubrzavanja - zahvaljujući Y-AMT-u - možete lijevim kažiprstom pokazati prema prema naprijed. Baš kao on.



Zaključak
Zahvaljujući pravom arsenalu elektronskih pomagala, automatiziranom ručnom mjenjaču i jedinstvenom tehničkom sustavu poput LED-matrix svjetala, Yamaha je svoj najveći sport-tourer podigla na sasvim novu razinu. Unatoč tome, Tracer 9 GT+ je zadržao svoju poznatu dinamičnost i agilnost. Cijena je visoka, ali potpuno opravdana s obzirom što se nudi.


Što je novo?

- simetričan rad prednjih svjetala (prije asimetričan i često kritiziran)
- prednja svjetla u LED-matrix tehnologiji
- 'Yamaha Ride Control' sa šestosnim IMU-om
- sustav upozorenja za sudar
- kontrola pritiska u gumama
- automatizirani mjenjač Y-AMT s quickshifterom 3. generacije
- dodatno pojačan okvir
- lakši naplatci
- deblje podstavljeno i u dijelu spremnika uže sjedalo
- nova ergonomija za vozača i suputnika
- joystick za prolazak kroz menije umjesto zbunjujućeg rotacijskog prekidača
- električno podesivi vjetrobran u rasponu od 100 mm
- Garmin navigacija od sada besplatna
- funkcija 'Hold' za kočnicu
- glavni stajni oslonci u seriji
- pogonski lanac u DLC-tehnologiji
- bočni koferi (serijski) su dio sustava keyless



Tehnički podaci
Yamaha Tracer 9GT+

Motor
Tekućinom hlađeni trocilindarski redni, jedna kontrabalansna osovina, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, podizači, klasičan karter, ubrizgavanje 3 x Ø 41 mm, regulirani katalizator, alternator 415 W, akumulator 12 V/9 Ah, višelamelna spojka u uljnoj kupelji, automatizirani sekvencijalni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa, pogonski lanac O-ring
Promjer x hod 78,0 x 62,1 mm
Obujam 889 cm³
Kompresija 11,5:1
Snaga 119 KS (87,5 kW) pri 10.000 o/min
Okretni moment 93 Nm pri 7000 o/min
Statična buka 94 dB(A)

Okvir, ovjes, kočnice
Dvostruke aluminijske grede, prednja vilica upside-down Ø 41 mm, poluaktivni ovjes, aluminijska stražnja vilica, monoamortizer s polužjem, sprijeda dvostruki diskovi Ø 298 mm i čeljust sa četiri klipa, straga disk Ø 267 mm i plivajuća čeljust s jednim klipom, kontrola trakcije, ABS za zavoje, adaptivni tempomat
Kotači alu-legura 3.50 x 17, 5.50 x 17
Gume 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17

Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1500 mm, predtrag 106 mm, hod sprijeda/straga 130/131 mm, visina sjedala 845-860 mm, masa sa svim tekućinama 232 kg, spremnik goriva 19,0 litara
Garancija tri godine
Boje plavo-siva, crno-srebrna
Cijena 20.299 eura





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Suzuki DL650 V-Strom Yamaha T-max 500 Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera Runner 50 SP Gilera GP800 Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha FZ1 Fazer Yamaha XT660X Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha YZF-R1 2009 KTM 690 Duke Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Honda XL700V Transalp KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) Yamaha XJ6 (2010.) Yamaha FJR 1300 AS Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Suzuki GSF1250 S ABS bandit Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki VN 900 Classic Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda VFR 1200 F Gilera Nexus 300 i.e. Suzuki DL1000 V-Strom Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Yamaha YZF-R6 2006-2007 Ducati Diavel (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Kawasaki ZX-10R (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Suzuki SFV650 Gladius 2009 Aprilia Shiver 750 GT Kawasaki Ninja 250 R BMW S 1000 RR BMW K 1300 GT 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Aprilia NA 850 Mana 2007- Megelli sport 125 R Honda VFR 800 2003- Honda CBR 125 R (2011.) Aprilia RSV 4 R KTM Duke 125 (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CB 600 F/ABS (2011.) Yamaha FJR1300 Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Honda CB600F Hornet 2007- Honda XL650V Transalp Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha TDM850 1996- BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Honda CBF 600 S Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki KLE500 2005- Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.)