Motorevija
PRETRAGA
2015-01-14 , Autor: Ante Radić, Slike: fotogec.com
Bookmark and Share

Super Tenere ZE dolazi s elektronskim ovjesom koji nudi 84 različite postavke, motor je osnažen, a lakoća vožnje i dalje oduševljava

Na prvi pogled teško je uočiti promjene koje su došle s modelskom godinom 2014. Estetski vrlo prepoznatljiv, Super Tenere njeguje neku svoju priču i oslanja se na bogato nasljeđe Dakar rally-a. Za razliku od većine konkurenata koji na sebi svojstven način interpretiraju formu prednjeg kljuna, Yamahina je njuška originalna, zaobljena i oku vrlo ugodna. Po pitanju snage nema osobitih iznenađenja, ali je neprestano gunđanje na račun neuhranjenog motora ipak, barem djelomično, urodilo plodom. Sada paralelni twin raspolaže s dva KS više, no i jezičac vage pokazuje 4 kg više.



Super Tenere ne samo da se vozi ljepše nego prije, već ostavlja vozaču mogućnost da se lijevim palcem poigra ovjesom te u svega nekoliko sekundi odabere postavku idealnu za trenutne uvjete vožnje. OK, to je bilo izvedivo i ranije, ali je trebalo sve podešavati ručno. Sada to umjesto ruku radi elektronika putem tipke na upravljaču. Dakle, snagom lijevog palca moguće je omekšati ili otvrdnuti ovjes u svega nekoliko sekundi. Alat više nije potreban za podešavanje visine vjetrobrana, također u nekoliko sekundi moguće ga je fiksirati na jednu od četiri pozicije.

Pozicija sjedenja još je malo uspravnija no na prethodnom modelu, što će se osobito svidjeti vozačima na duge pruge. Novi aluminijski nosači te blaže svijen upravljač prenose više informacija s prednjeg kotača i vozač se osjeća više integriranim no prije.



Ukupno gledajući, vrlo uspjela ergonomija, ne bismo puno pogriješili kada bismo novi Super Tenere proglasili možda i najudobnijim u klasi. No, na vagi se definitivno svrstava među superteškaše, jer na masu motocikla s punim spremnikom goriva (271 kg) valja pribrojiti i bočnu zaštitu motora, zaštitu podvozja, nosače bočnih kofera i kompletan set originalnih kofera, od kojih svaki ima pet kilograma. Ugrubo, radi se o nepunih 300 kg mase, ali nekom čarolijom svi se ti kilogrami izgube onog trenutka kad otpustite spojku i zarulate cestom.

Sav neželjeni balast jednostavno iščezava već pri 5 km/h, pa se i u gradu Super Tenere sasvim dobro snalazi. Jedino što nikako ne bi trebalo smetnuti s uma jest činjenica da s bočnim koferima nema švrljanja između kolona, a još manje provlačenja između zaustavljenih automobila do čelne pozicije na semaforu.



Paraleni twin obujma 1,2 litre konstruiran je s kutem paljenja od 270 stupnjeva između cilindara. Time se imitira karakter i nastup motora V2 konfiguracije, uz prednosti koje donosi nisko težište. Mapping motora je nov, povećani su usisni i ispušni kanali, a rezultat je srčaniji nastup. Tvornička deklaracija govori o povećanju od 2 KS i 8 Nm, ali se opet provlači pitanje – nije li moglo još mrvicu više?

No, porcija snage koju Super Tenere nudi sasvim je zadovoljavajuća, a u odnosu na prethodnika najviše napretka osjeća se nakon 5000 o/min. Snage je uvijek dovoljno, a kroz ukupne smislene dorade XT 1200 Z evoluirao je od solidnog allroundera do punopravnog stroja za put oko svijeta. Posebice nakićen artiklima s popisa dodatne opreme, koji su zapravo neizostavne komponente ukoliko ovaj motocikl mislite koristiti za ono za što je i zamišljen. Bijeg iz grada, županije, države, pa čak i kontinenta, to su ideje koje se roje ispod kacige za upravljačem Super Tenerea.

U testnom terminu vrijeme nas nije mazilo, kiša nije prestajala padati, ali zašto dopustiti da nam kvari raspoloženje? Dižemo vjetrobran na najvišu, četvrtu poziciju, otvrdnjavamo ovjes i bježimo iz grada, u vedrije krajeve. Brzinomjer učas ispisuje 150 km/h, a prsa i glava nalaze se u solidnoj zavjetrini. Prema tvorničkom navodu, najveća brzina iznosi 210 km/h, što ostavlja dovoljno rezerve za pretjecanja. Nepregledne ravnice gutaju se s lakoćom, tempomat je prava blagodat kada treba malo odmoriti desnu ruku. Ako značajno povećate nadmorsku visinu, nađete se na kakvom prijevoju i temperatura zraka padne na jednoznamenkaste vrijednosti, tu je grijanje ručki u tri stupnja.

Ni aspekt sigurnosti nije zapostavljen, osim ABS-a, na raspolaganju je kontrola trakcije u dva stupnja, s ranijim ili nešto kasnijim intervencijama, a po potrebi se može u potpunosti isključiti. To je preporučljivo samo kod slobodnije terenske vožnje, jer za bilo kakav ozbiljniji angažman valja ugraditi gume terenskog profila, ali opet, puno je tu kilograma za bilo što drugo osim utabanog makadama. Uz to, velik postotak vlasnika ionako se neće otiskivati na avanture izvan asfaltiranih podloga.



Osim palca lijeve ruke, ni desni nije ostao zapostavljen. Njime se može birati između dvije mape rada, T ili S. Prva je okrenuta turističkoj vožnji, pa je primanje gasa vrlo mekano i taj je mod idealan za vožnju gradom ili po mokrim i klizavim podlogama. Mod S puno je izravnijeg odaziva i zasigurno će biti prvi izbor angažiranijih vozača na ovorenoj zavojitoj cesti. Na sreću, modove možete mijenjati čak i u vožnji, bez potrebe za zaustavljanjem. Ipak, za odabir postavki ovjesa potrebno se zaustaviti. Postoje tri osnovne postavke (soft, standard, hard), koje se pak mogu fino podešavati u sedam koraka, što nudi dovoljno opcija za baš svaku situaciju. Učinak se itekako osjeća, uostalom, ovjes na prethodniku također je jako dobro radio svoj posao, a sada je cijela priča još jednostavnija.

Upravljivost na magistrali je uzorna, bez obzira radi li se o turističkom krstarenju ili lovu na oštre zavoje. Neutralan u nagibu, Super Tenere precizno prati zadanu putanju, čak i pod opterećenjem suvozača i prtljage. Podesite li ovjes na najtvrđe (hard +3), ne treba strahovati od udarnih rupa ni uvijanja okvira. Odete li pak u drugu krajnost (soft -3), grubu i neravnu terensku podlogu ovjes će s lakoćom “ispeglati”, uz osjećaj kao da se vozite nešto lošijim asfaltom.



Naposlijetku, i potrošnja je u odnosu na prethodni model smanjena za dva decilitra na sto kilometara (magistralna cesta 4,8 l/100 km), pa je teoretski doseg s jednim spremnikom veći od 470 kilometara. Ako pak ne trebate usluge elektronskog ovjesa, tu je i bazni model, kojem je i cijena još povoljnija. Pouzdanost? Već odavno dokazana na našem testu izdržljivosti od 50.000 km.


Što je novo?

- revidiran motor, 112 KS i 117 Nm
- povećanje promjera usisnih i ispušnih kanala
- modificirani klipni prstenovi (karike)
- elektronski ovjes Kayaba, potpuno podesiv
- LCD kokpit s indikatorom stupnja prijenosa
- modificiran ispušni sustav bez interferencijske cijevi
- novi aluminijski nosači upravljača, novi mostovi vilice
- bočni oslonac od aluminija s lako dostupnom polugicom za izvlačenje
- vjetrobran ručno podesiv u četiri razine
- uspravnija pozicija sjedenja
- tempomat kao dio serijske opreme
- pokazivači smjera u LED tehnologiji

Cijene dodatne opreme testnog primjerka

Zaštita motora (skid plate) - 1154,20
Set za montažu zaštite motora - 1742,45
Zaštita motora bočna (cjevasti okvir) - 2445,55
Led svjetla za maglu - 3292,62
Zaštita spremnika goriva (tankpad) - 171,64
Nosači bočnih kofera 1382,24
Bočni kofer (komad) - 3258,74
Top kofer - 2770,80


TEHNIČKI PODACI

MOTOR
Tekućinom hlađeni, četverotaktni, dvocilindarski redni, dvije balansne osovine, dvije bregaste osovine u glavi pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, podmazivanje suhim karterom, ubrizgavanje promjera 46 mm, regulirani katalizator, alternator 600 W, akumulator 12V/11 Ah, hidraulički pokretana višelamelna spojka u ulju, mjenjač šest stupnjeva, sekundarni prijenos 2,987
Promjer x hod 98.0 x 79.5 mm
Obujam 1199 ccm
Kompresija 11.0:1
Snaga 112 KS (82.4 kW) pri 7250 o/min
Okr. Moment 117 Nm pri 6000 o/min

OKVIR I OVJES

Čelični mostovi, upside-down prednja vilica promjera 43 mm, elektronski ovjes podesiv po svim parametrima, dvostruka stražnja aluminijska vilica, amortizer podesiv po svim parametrima, sprijeda diskovi 310 mm, četveroklipna kliješta, straga disk 282 mm, dvoklipna kliješta, kontrola trakcije, ABS
Kotači 2.50 x 19; 4.0 x 17
Gume Bridgestone Battle Wing 501/502 "E"

MASA I DIMENZIJE

Međuosovinski razmak 1540 mm, kut glave okvira 62 stupnja, predtrag 126 mm, hod ovjesa sprijeda/straga 190/190 mm, visina sjedala 840-870 mm, masa s punim spremnikom goriva 271 kg, nosivost 199 kg, spremnik goriva/rezerva 23,0/4,2 litre
Garancija tri godine
Servisni intervali Svakih 10.000 km
Boje plava, bijela








Yamaha XT660R
nincs k�p

Yamaha XT660R

�daje

Obujam: 659,64 cm3

Snaga: 48 k (35,3 KW) 6000 rpm

Okretni moment: 58,4 Nm @ 5250 rpm

Prednja kočnica: 298 mm , , 2 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Stražnja kočnica: 245 mm , , 1 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Prednja guma: 90/90 21

Stražnja guma: 130/80 17

Obujam spremnika: 15 l

Dužina: 165 kg

Maksimalna brzina: 175 km/h

Yamaha
Yamaha XT 1200 Z Super tenere
Yamaha XT 1200 Z Super tenere

Yamaha XT1200Z Super Ténéré

�daje

Obujam: 1199 cm3

Snaga: 110 k (80,9 KW) 7250 rpm

Okretni moment: 114 Nm @ 6000rpm

Prednja kočnica: 310 mm , , 4 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Stražnja kočnica: 282 mm , , 2 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti

Prednja guma: 110/80 - 19

Stražnja guma: 150/70 - 17

Obujam spremnika: 23 l

Dužina: 236 kg

Maksimalna brzina: 217 km/h

Yamaha
Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) BMW R1200GS 2007 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R