2009-03-26 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motolevija
Bookmark and Share

 

  Ovaj tekst sastavni je dio web kataloga - Vodiča za kupnju rabljenih 2011.




Poznate li tajne starih majstora i znate čitati izgled svjećice, možete postaviti pravu dijagnozu kvara

Iako svi s pravom vjerujemo u moć moderne dijagnostike temeljene na softveru i raznoraznim sondama, i prema izgledu svjećice i dalje možemo mnogo doznati. Naime, tajne starih majstora vrijede i dan-danas, a pritom su još uvijek učinkovit te brz put otklanjanja neispravnosti. Dakle, donosimo devet najčešćih situacija koje vas čekaju kada svjećicu izvadite iz njenog ležišta u glavi motora. Kojim putem u otklanjanju kvara krenuti, govori nam njena „unutarnja slika“.


Uobičajeno stanje

Glavna elektroda, gornja elektroda mase te tijelo ispravne svjećice moraju biti boje bijele kave, odnosno svijetlosivo-smeđeg tona. To stanje, osim da je svjećica ispravna, pokazuje i da je paljenje motora te spravljanje smjese goriva i zraka pravilno podešeno. Također, to je pokazatelj da toplinska vrijednost svjećice odgovara motoru, odnosno da svjećica nije ni „pretopla“ ni „prehladna“.









Čvoraste naslage

Izolator glavne elektrode i gornja elektroda mjestimice su presvučeni naslagama žuto-smeđe boje koje na nekim mjestima mogu prelaziti i u zelenkaste tonove.
Mogući razlozi - dodaci ili sastojci u gorivu ili ulju koji ne mogu potpuno izgoriti talože se na svjećici
Rezultat - pod naglim opterećenjem motora naslage se otkidaju i uzrokuju nenadano paljenje smjese ili loš električni luk svjećice
Pomoć - pravilno podesiti spravljanje smjese i očistiti spremnik goriva ako je u njemu bilo neadekvatno gorivo







Naslage

Jake debele naslage nečistoća iz goriva i ulja na izolatoru glavne elektrode i elektrodi mase koje katkad imaju i oblik nataložene šljake.
Mogući razlozi - nakupnine zaostale od prevelikog udjela aditiva u gorivu ili ulju ili nekog drugog naknadno dodanog sredstva
Rezultat - moguća je gotovo normalna vožnja bez osjetnog gubitka snage uzrokovanog mogućim užarenjem elektrode svjećice
Pomoć - provjeriti podešenje motora, promijeniti vrstu ulja za podmazivanje








Otopljena glavna elektroda

Glavna elektroda svjećice je rastopljena, a izolator oko nje pokriven je mjehurastom tvorevinom nastalom njenim otapanjem.
Mogući razlozi - termičko preopterećenje zbog nepravilnog paljenja, primjerice kod „ranog“ paljenja smjese, eksplozivnog izgaranja u komori izgaranja kod siromašne smjese goriva i zraka, neispravnog ventila, neispravne bobine ili loše kvalitete goriva, niska toplinska vrijednost svjećice
Rezultat - izostanak iskre na svjećici, gubitak snage
Pomoć - provjeriti paljenje i spravljanje smjese te podešenost ventila, ugraditi novu svjećicu pravilne toplinske vrijednosti







Puknuti izolator

Izolator glavne elektrode djelomice ili sasvim slomljen
Mogući razlozi - mehaničko oštećenje uzrokovano nestručnom ugradnjom ili oštećenjem svjećice prije ugradnje, u početnom stadiju se može primijetiti samo napuknuće izolatora, a razlog puknuća može biti i taloženje raznih naslaga, potom njihovo žarenje u radu i na kraju otkidanje od svjećice zajedno s izolatorom
Rezultat - kvar paljenja, nepravilno preskakanje iskre za paljenje, nepravilan rad motora, oštećenja na glavi motora od udaraca odlomljenog dijela izolatora
Pomoć - ugraditi novu svjećicu






Velika potrošenost elektroda


Glavna ili elektroda mase pokazuju veliku potrošenost i zaobljenost materijala.
Mogući razlozi - agresivno gorivo ili ulje za mješavinu kod dvotaktnog motora, nepravilno izgaranje u komori izgaranja uvjetovano naslagama, termička preopterećenost, loša kvaliteta svjećice.
Rezultat - loš hladni start i rad motora u praznom hodu zbog većeg zazora između elektroda negoli je propisano
Pomoć - ugraditi novu svjećicu







Crna čađa

Glavna elektroda s izolatorom, elektroda mase i tijelo prekriveni su jednoličnim slojem crne čađi.
Mogući razlozi - loše podešeni rasplinjači ili ubrizgavanje goriva daju prebogatu smjesu (višak goriva), filtar zraka jako zaprljan i nedovoljno protočan, neispravan automatski čok koji ostaje stalno uključen, svjećica „hladnija“ od propisane, korištenje motocikla na kratke relacije, toplinska vrijednost svjećice preniska
Rezultat - zbog zaprljanosti svjećica dolazi do lošijeg hladnog starta, a neizgoreni dio goriva odlazi u auspuh i zadržava se u katalizatoru
Pomoć - provjeriti podešenost smjese, rad automatskog čoka i protočnost zračnog filtra







Zauljenost


Izolator glavne elektrode, elektroda mase i tijelo svjećice pokriveni su debelim uljnim filmom.
Mogući razlozi - previše ulja u prostoru izgaranja, prevelika razina ulja za podmazivanje, loše stanje klipnih prstena, cilindra ili ventila
Rezultat - nepravilan rad svjećice ili njen potpuni kvar
Pomoć - reparirati motor te provjeriti kompresiju kod četverotaktaša, provjeriti omjer mješavine goriva i ulja kod dvotaktaša








Rastopljena elektroda

Elektrode svjećice izgledaju kao gomila sivog karfiola, nepravilno zgrudane u jednu formu, a često i rastopljene po cijelom tijelu svjećice
Mogući razlozi - termičko preopterećenje zbog nepravilnog paljenja, primjerice kod „ranog“ paljenja smjese, eksplozivnog izgaranja u komori izgaranja kod siromašne smjese goriva i zraka, neispravnog ventila, neispravne bobine ili loše kvalitete goriva
Rezultat - kod potpunog taljenja elektroda dolazi do nepravilnog rada i gubitka snage motora
Pomoć - provjeriti paljenje, spravljanje smjese i stanje ventila, svjećicu zamijeniti






Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Honda CB 1000 R Yamaha XT 660 Z Ténéré Suzuki DL650 V-Strom Yamaha V-max Honda VT 750 C shadow Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Gilera GP800 Yamaha YZF-R1 2009 Suzuki Bandit 650 2007- Honda CBR 600 F (2011.) KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Honda XL700V Transalp Piaggio beverly tourer 300ie BMW K 1600 GTL (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Yamaha FZ1 Fazer BMW R 1200 R/Classic (2011.) Vespa PX 125/150 (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Suzuki GSX-R 1000 2009 Ducati Diavel (2011.) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Aprilia RS 125 Honda CBF 600 N Kawasaki ZX-10R (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Yamaha YZF-R125 Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) KTM 690 Duke Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki Ninja 250 R Suzuki SFV650 Gladius 2009 Yamaha XT660X Aprilia Shiver 750 GT Kawasaki VN 900 Classic Megelli sport 125 R BMW K 1600 GT (2011.) Suzuki GSX-R 600 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS BMW S 1000 RR BMW G 650 GS (2011.) Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Honda VT 750 Shadow Spirit Ducati 1198 SP (2011.) Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) KTM Duke 125 (2011.) Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1300 GT 2009 Aprilia RSV 4 R Kawasaki KLR650 / R Ducati Monster 1100 evo (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Gilera Nexus 300 i.e. Honda CB600F Hornet 2007- Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda VFR 800 2003- Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) MV Agusta F3 675 (2011.) Hyosung GT 250 R Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Honda VFR 1200 F Honda CBF125 Triumph Daytona 675 R (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 BMW R1200GS 2007 Kawasaki W 800 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Ural 750 (2003) Yamaha SR125 1997- Honda CBF 600 S Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ8/fazer 800 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Triumph Tiger 800 (2011.) Triumph Tiger 800 XC (2011.) Triumph Speed Triple (2011.) Kawasaki VN 1700 Voyager Custom (2011.)