Motorevija
PRETRAGA
2011-07-19 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Danijel Puljek
Bookmark and Share


 

Broj šasije – u prometnoj dozvoli i knjižici vozila, možete ga pronaći u rubrici broj 6. On je osobna iskaznica motocikla, a njegov međunarodni naziv glasi „vehicle identification number“, skraćeno - VIN. Pri kupnji rabljenog motocikla ovo je za vas najvažniji broj jer VIN omogućuje da svako vozilo u vremenskom razdoblju od 30 godina, bez ikakve zamjerke proizvođača, može biti identificirano.

Identifikacijski broj vozila smješten je na tvorničkoj pločici i uz pomoć prikladnog postupka (primjerice pomoću udaraca ili utiskavanja kojim bi brisanje ili izmjena broja bili spriječeni) upisan je i na okviru vozila ili rami, na lako dostupnom mjestu na desnoj polovici vozila. Danas je VIN vrlo jasno i vrlo precizno definiran. Prije 1993. i pojave čak i najpoznatije marke malo su se brinule o brojkama po kojima se raspoznaju njihovi proizvodi. Šifra je preko noći prerasla iz jednostavne numeracije u pametno smišljeni sustav koji zapravo govori sve o motociklu.

Ako pogledamo još detaljnije i bliže u prošlost, točnije od 17. srpnja 2003., vidjet ćemo da nakon donošenja zajedničke tipske potvrde EU svi europski ponuđači prelaze na 17-cifreni sustav identifikacijskog broja vozila. Početak i kraj iz tri grupe brojki sastavljenog VIN-a točno je propisan. Prva tri znaka (prva grupa) uvijek su identifikacije svjetskog proizvođača (WMI, world manufacturer identification). Posljednjih osam znakova (treća grupa), od kojih posljednja četiri moraju biti brojke, služe točnoj i vrlo određenoj identifikaciji vozila. U praksi tu stoji tekući serijski broj. Samo je šestocifreni srednji dio (druga grupa) prepušten proizvođačima. Tu se smiju koristiti informacije o tipu, varijanti i opremi pojedinog motocikla.

Aprilia
Primjer: ZD4MP0100XS000001. ZD4: WMI Aprilia; MP: tip (ovdje: RS 125); 01: verzija (ovdje: 18 kW). 00: mogući prodajni kod države; X: godina proizvodnje (S = 1995., T = 1996., V = 1997., W = 1998., X = 1999., Y = 2000., 1S = 2001…., 5S = 2005.); S: mjesto proizvodnje (S = Skorze, N = Noale); 000001: serijski broj. Ključ modela: od 250 ccm: LD = RS 250, EP = wind 600, FP/GA/MX/ML = pegaso 650, MH = moto 6.5, ME = RSV 1000, PA = SL 1000 falco.

BMW
Do 1969. šestoznamenkasti identifikacijski broj (izuzetak R 60/2: sedmoznamenkasti), od 1969. svi sedmoznamenkasti. Od uvođenja serije K (1983.) sukcesivno prebacivanje na 17-cifreni identifikacijski broj. Primjer: WB10308A93Z000001. WB1: WMI BMW; 0308: ključ modela (ovdje: R 1150 R rockster); A: izvedba (A = normalna izvedba, B = smanjenje snage, C = verzija organa vlasti, J = izvoz u Japan); 9: broj provjere koju slučajno određuje kompjutor; 3: godina modela (ovdje: 2003., ali kod drugih modela može biti i 1993.); Z: mjesto proizvodnje (Z = Berlin, X = Italija); 000001: serijski broj. Ostali ključevi modela (izbor): 0369 = R 1200 GS, 0328 = R 1200 ST, 0368 = R 1200 RT, 0581 = K 1200 S, 0584 = K 1200 R.

Buell
Primjer: 4MZSS11J7V3000001. 4MZ ili SMZ: WMI Buell; SS: model (AX= XB R, SX = XB S, KX = XB9SX, WX = XB S niže spušten, FS = S3T, KS = M2, RS = S3, SS = S1, YS = S1W); 11: motor (11 = evo 1199 ccm, 12 = evo 985 ccm, 14 = evo 1202 ccm); J: interni kod; 7: broj provjere (0 do 9 ili X); V: godina modela (V = 1997., W = 1998., X = 1999., Y = 2000., 1 = 2001…., 5 = 2005); 3: Mjesto proizvodnje (3 = East Troy, K = Kansas City); 000001: serijski broj.

Ducati
Tip i izvedba su tek od 2003. prepoznatljivi iz VIN-a. Prije toga samo naljepnica tipa. Primjer: ZDMH400AM3B000001. ZDM: WMI Ducati; H4: tip (ovdje: 999); 00AM: verzija i varijanta (ovdje: R); 3: godina proizvodnje: (V = 1997., W = 1998.; X = 1999., Y = 2000., 1 = 2001…., 5 = 2005.); B: interni kod; 000001: serijski broj. Daljnji tipovi skraćenica: V5 = 620/800/1000 supersport, V2 = 750 supersport, V1 = 900 supersport, M3 = monster 600, M4 = monster 620/750/800/900/1000/S4/S4R/S2R, M1 = monster 750, M2 = monster 900, S1 = ST2, S3 = ST3/ST4S, S2 = ST4/ST4S, A1 = multistrada 620/1000, H3 = 748, H2 = 996/998, H1 = 996S, H5 = 749, H4 = 999.

Harley-Davidson
Od 1981. godine 17-cifreni VIN. Primjer: 1HD1BJL12VY000001. 1HD: WMI Harley-Davidson (ili 5HD za izvozne modele od 2003. godine); 1: kategorija obujma (1 = preko 900 ccm, 4 = ispod 900 ccm); BJ: model (prvo slovo mjerodavno, A = FLH 1981.-1984., B = FX / od 1984. (i FXST softail / od 1987. i FL softail) C = XL (sportster), D = FLT/FLHT (electra glide), E = FXR 1982.-1994., F = FLT/FLHT, G = FXD (dyna) od 1991., H = VRSC, J = FX softail od 2001., R = XR 750, S = bočna prikolica; L: motor (H = ironhead 987 ccm, K = shovelhead 1319 ccm, L = evo 1338 ccm, M = evo 883 ccm, N = ironhead 1087 ccm, P = evo 1199 ccm, R = evo 1338 ccm ubrizgavanje, V= twin cam 88, W = twin cam 88 ubrizgavanje, Y = twin cam 88B, B = twin cam 88B ubrizgavanje, Z = revolution 1131 ccm, A = revolution 1131 ccm za Francusku, G = revolution 1246 ccm); 1: proizvodno vrijeme (1 = od početka godine modela, 2/7 = od sredine MJ, 3 = od početka MJ Kalifornija, 6 = od sredine MJ Kalifornija, 4 = poseban model, 5 = poseban model Kalifornija); 2: kontrolni broj (0 do 9 ili X); V: godina modela (B = 1981., C = 1982.., H = 1987., J = 1988., K = 1989…, N = 1992., P = 1993., R = 1994., S = 1995., T = 1996., V = 1997…, Y = 2000., 1 = 2001…., 5 = 2005.); Y: mjesto proizvodnje (Y = York/Pennsylvania, K = Kansas/Missouri); 000001: serijski broj.

Honda
Od 1979. do 1995. 11-cifreni VIN. Primjer: PC252200001. P: klasa obujma u ccm (A = do 50, D = do 70, H = do 80, J = dos 125, K = do 150, M = do 250, N = do 400, P = do 600, R = do 800, S = od 800); C: vrsta po uporabi (B = minibike/ATC, C = cesta, D = enduro, E = terenska vožnja i sport, bez dozvole za upotrebu na cesti, F = skuter); 25: interni broj proizvodnje; 2: varijanta (na primjer otvorena/zatvorena verzija ili žbičani/gus-kotači); 2: serija proizvodnje; 00001: serijski broj.
Od 1996. godine 17-cifreni VIN. Primjer: JH2PC31B1TM000001. JH2: WMI Honda Japan (1HF = Honda Amerika, ZDC = Honda Italija, VTM = Montesa/Honda Španjolska); PC31: tip vozila (ovdje: CBR 600 F); B: verzija (snaga, oprema itd.); 1: kontrolni broj (0 do 9 ili X); T: godina modela (T = 1996., V = 1997., W = 1998., X = 1999., Y = 2000., 1 = 2001…., 5 = 2005.); M: šifra tvornice (M = Hamamatsu/Japan, K = Kumamoto/Japan, A = Ohio/Amerika, F = Atessa/Italija, E = Barcelona/Španjolska); 000001: serijski broj.

Kawasaki
Od 1999./2000. uvođenjem uporabne dozvole EU prebacivanje na 17-cifreni VIN. Primjer: JKAZX636BBA000001. JKA: WMI Kawasaki Japan (JKB = Kawasaki USA); ZX636B: tip i izvedba (ovdje: ninja ZX-6R); B: izvedba; A: kod mjesta proizvodnje (ovdje: pogon Akashi); 000001: serijski broj.

Moto Guzzi
Od 1995. uvođenje 17-cifrenog VIN-a snovim modelima. Primjer: ZGUKR0000XM000001. ZGU: WMI Moto Guzzi; KR: tip (ovdje: V11 prva serija); 000: varijanta/verzija; 0: slobodno mjesto; X: godina proizvodnje (T = 1996., V = 1997., W = 1998., X = 1999., Y = 2000., 1 = 2001…., 5 = 2005.); M: mjesto proizvodnje (Mandello del Lario); 000001: serijski broj. Daljnje skraćenice tipova: KS = V11 druga serija, KT = V11 treća serija, VT/VW/VY = Kalifornija 942 ccm, KC = California 1064 ccm, KD = svi Kalifornia od 1994., LL = breva V 750 i.E., LP = breva V 1100, LF/LK/LM = nevada 750, KE/KF = sport 1100, KB/KM = quota 1000/1100, KK: V10 centauro.

MZ
Primjer: SNZ10S0004H000001. SNZ: WMI MZ; 10S00: tip i izvedba (ovdje: 1000 S); 0: kontrolni broj; 4: godina proizvodnje (2 = 2002., 3 = 2003., 4 = 2004., 5 = 2005.); H: mjesto proizvodnje (Hohndorf), 000001: serijski broj.

Suzuki
Od 1984. do 1996. 11-cifreni VIN. Primjer: GV73C000001. G: vrsta vozila (A = četverocikl/ATV, C = skuter, D = četverotaktni natjecateljski enduro, G = sportski cestovni motocikl ili tourer, N = jednocilindarski cestovni motocikl, P = dvotaktni natjecateljski enduro, R = motokros, S = jednocilindarski enduro, V = motocikl s V-motorom); V: klasa obujma u ccm (A = do 50, C = do 80, E = do 100, F = do125, G = do 150, H = do 200, J = do 300, K = do 400, L = do 450, M = do 500, N = do 600, P = do 700, R = do 800, S = do 900, T = do 1000, U = do 1100, V = do 1200, W = do 1300, X = do 1400, Y = do 1500, Z = preko 1500); 7: koncepcija motora (1 = jedan cilindar 2T, 2 = dva cilindra 2T, 3 = četiri cilindra 2T, 4 = jedan cilindar 4T, 5 = dva cilindra 4T, 6 = tri cilindra 4T, 7 = četiri cilindra 4T; 3C: tekući broj i specifikacija (države); 000001: serijski broj.
Od 1997. 17-cifreni VIN. Primjer: JS1A8111100000001. JS1: WMI Suzuki; A8: tip; 1111: varijanta i verzija; 00: interni broj; 000001: serijski broj.

Triumph
Primjer: SMTTF6905J5000001. SMT: WMI Triumph; TF: tip (ovdje: sprint ST); 690: specifikacija modela (ovdje: bez ograničenja snage, s katalizatorom); 5: specifikacija motora (ovdje: 1050 ccm); J: sekundarni prijenos (ovdje: 19/42); 5: godina modela (1 = 2001…., 5 = 2005.); 000001: Serijski broj.

Yamaha
Potkraj 90-ih i Yamaha primjenjuje 17-cifreni VIN, a prije toga koristila je trocifreni tip i šestocifreni serijski broj. Primjer: JYARJ051000000001. JYA: WMI Yamaha Japan (ZDO = Yamaha Italija / Belgarda, ZJM = Yamaha Italija / Malaguti; VTL = Yamaha Španjolska, VG5 = Yamaha Francuska / MBK); RJ05: tip (ovdje: R6, model 2003.); 1: varijanta snage (ovdje: otvorena); 00000: brojevi bez funkcije; 0001: serijski broj. Serijski broj je ponegdje ispunjen kao petocifreni i kao šestocifreni. Godina proizvodnje u Yamahi nije uvijek prepoznatljiva u VIN-u.






Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R