Motorevija
PRETRAGA
2009-04-14 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Danijel Puljek
Bookmark and Share

 

  Ovaj tekst sastavni je dio web kataloga - Vodiča za kupnju rabljenih 2011.




Čudan zvuk ili ispadanje iz brzine znakovi su kvara mjenjača. Vozač kojemu se ovo dogodi ubrzo postaje svjestan kompliciranosti i skupoće popravka originalnim dijelovima. No spasa ipak ima, a zove se reparacija mjenjača



Mjenjačka kutija modernog motocikla robusna je i dizajnirana je tako da izdrži životni vijek motocikla i termičke grupe motora – klipova, cilindara i radilice. No, kako se svaki mehanički sklop može pokvariti, tako je to moguće i s mjenjačem vašeg motocikla. Velika naprezanja u radu zbog velikog okretnog momenta koji treba prenijeti s radilice na stražnji kotač, termička naprezanja i kvaliteta ulja za podmazivanje, nepravilno korištenje i tvornički niža kvaliteta ugrađenih dijelova samo su dio „opasnosti“ koje vrebaju na dugovječnost mjenjača.
 
Problema svjesni postajemo bez prethodnog upozorenja, kada jednog sasvim normalnog dana mjenjač iznenada počne praviti probleme. Počne iskakati iz pojedinih stupnjeva prijenosa, a pri oštrijem dodavanju gasa vozač ima osjećaj nejednolikog ubrzanja, mjenjač postane bučan ili se u određenim stupnjevima prijenosa čuje „fijukanje“, odnosno šumovi. Vrlo brzo postaje jasno da sklop mora na popravak, a većina vozača doživljava taj trenutak vrlo stresnim.

S pravom, jer osim što rastavljanje mjenjača i dijagnosticiranje kvara zahtjeva doslovno rastavljanje „pola motora“, to je dugotrajno i, na kraju, obično skupo. Ako motocikl nije pod garancijom rijetki se zbog cijene odlučuju na popravak u ovlaštenim servisima, ali je i kupovima oštećenih zupčanika, vilica i drugih dijelova često  „teška“ za novčanik. Iako tada mnogi pomisle da je situacija beznadna, rješenja i spasa ipak ima, a zove se – reparacija mjenjača.
 
Kada kažemo reparacija, mislimo na tehnološki postupak obrade oštećenih zupčanika kao najčešći slučaj koji se događa, izmjenu potpuno oštećenih dijelova originalima u slučaju potrebe te, naravno, stručno rastavljanje i sastavljanje. Kako bi vam prikazali pravilan postupak obnove zupčanika kao temelja dugovječnosti repariranog mjenjača, posjetili smo tvrtku Serdarević R-tech  iz Zadra, koja ima podosta iskustva upravo u tom poslu.

1. Sve počinje pravilnim rastavljanjem i točnim utvrđivanjem kvara tj. uzroka kvara. Najčešći je uzrok oštećenja zupčanika zračnost koja se pojavljuje na biraču brzina iliti osovini s posebnim utorima kroz koje klizi „vilica“ za promjenu brzina.
Tako upravljana vilica svojim radnim dijelom pomiče tj. ukopčava zupčanike mjenjača jedne u druge prilikom izmjene brzina. Zbog oštećenja ili proširenja stjenke utora na biraču brzina, koji mogu biti uzrokovani normalnim mehaničkim trošenjem, „šaltanjem“ bez spojke ili drugim uzrocima, dolazi i do neželjene zračnosti u radu vilice. Vilica više pravilno ne „ukopčava“ zupčanike, koji tada više ne uliježu jedni na druge punim površinama unutrašnjih radnih zuba. Obično zupčanici naliježu samo djelomično i zbog velike mehaničke sile dolazi do brzog trošenja rubova njihovih zubaca, te vrlo brzo do „klizanja“ i ispadanja mjenjača iz brzine ili njegovog nepravilnog rada. Tako oštećeni zupčanici moraju se zamijeniti ili reparirati, a često je potrebno izmijeniti i uzročnika tj. osovinu birača.


2. Nakon rastavljanja i utvrđivanja kvara, oštećeni zupčanici spremni su za proces revitalizacije koja započinje pranjem i odmašćivanjem i triklor-etilenu. Zupčanici s kojih su u potpunosti odstranjene nečistoće i masnoće sada su spremni za zavarivanje TIG metodom, uz upotrebu kaljive elektrode i u zaštitnom plaštu plina argona, da bi se zavarivanje odvilo bez prisutnosti kisika. Pravilnim zavarivanjem se zapravo nadomješta „potrošeni“ materijal zubaca, a da se ne ugrozi struktura preostalog materijala zupčanika.












3. Zavareni zupčanici potom se kale u tunelskoj peći za kaljenje bez prisutnosti zraka, da bi se najprije postigla tvrdoća materijala od 60 HRC-a (Rokvel – mjera za tvrdoću) što je nešto više od potrebne tvrdoće za zupčanike, ali omogućuje da se naknadnim postupkom napuštanja materijala tvrdoća spusti na potrebnih 55 HRC-a i da se istodobno smanje unutrašnja naprezanja materijala nakon zavarivanja.





4. Tako termički obrađeni i ispitani zupčanik odlazi na brušenje. Prva faza je obrada na planskoj brusilici na kojoj se obrađuje bočna površina zupčanika, a potom se završni oblik zupca formira brušenjem unutrašnjeg radnog brida i površine zračnom biax brusilicom i specijalnim dijamantnim alatom.








5. Nakon brušenja i završne kontrole mjera zupčanici se mokro pjeskare da bi se uz sami vizualni dojam dobila i veća hrapavost repariranih površina, te kako bi zupčanici nakon ugradnje što bolje prianjali jedan u drugoga.






Nakon obrade zupčanika ovom metodom nerijetko su oni kvalitetniji od originalnih jer tvornice zupčanike izrađuju prema unaprijed određenim normativima kvalitete i točnosti, pa se podrazumijeva da poneki od tisuća proizvedenih bude na granici ili ispod vrijednosti potrebnih za dugovječnost. Kod reparacije svakom zupčaniku posvećuje se individualna pažnja i on se obrađuje gotovo do savršenstva. Ako rastavljanje i sastavljanje povjerite stručnom osoblju, za reparirani mjenjač moguće je dobiti i garanciju, a svakako treba napomenuti da je cijena prosječne reparacije poprilično noža od cijene izmjene oštećenih dijelova novima u ovlaštenom servisu.


*Više informacija o reparaciji mjenjača možete potražiti na www.serdarevic.com ili na 098/687674





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Z 750 R (2011.) Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBR 250 R (2011.) Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R